Gå til innhold

Symtomer på at blokka er gåen?, e36 320i


Aracna
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med kjølevannet på min 320, det ser ut som den drikker vann, sikkert opp til 1 dl. om dagen, og da har jeg kjørt ca 7 mil. Jeg har skjekket over det meste av slanger, koblinger og andre ting etter lekk, men kan ikke finne noe. Varmeregisteret har jeg ikke skjekket enda.

Jeg begynner å bli bekymert for at kanskje blakka har takket for seg. Men er ikke sikker.

Hva er symtomene på at blokka er sprekt?

Hva koster det eventuelt å kjøpe en brukt en for?

Er det kanskje likegreit å bare bytte motor?

Er det dyrt å få et verksed til å bytte blokk eller motor?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først parkerer du bilen på et helt tørt sted og ser om det kommer vann på bakken/gulvet når motoren er i gang. Dernest sjekker du om det er fuktig på begge sider på gulvet foran i kupe´en (varmeregisterlekkasje). Hvis du så langt ikke har funnet tegn på vann og/eller fuktighet lukter du på kjølevesken (ikke når motoren er varmkjørt og/eller er varm) og hvis kjølevesken lukter som råtne egg er du på sporet av en intern lekkasje i motoren. Det skal mye til at selve blokken sprekker og trolig er det nok evt. heller toppakningen som skal skiftes. Man kan også trykkteste systemet for å finne ut om du har en regulær stempellekkasje og/eller vannlekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 320i begynte å varme dårlig, faktisk slik at jeg kun fikk varme ut av varmeapparatet når den hadde litt turtall(2-3krpm). Selve kjølevæsken hadde fin temp... Den begynte slik for et par dager siden, og jeg har sterke mistanker om at det er vannpumpa. Var oppe på BMW og kjøpte akkurat. Skal bytte den i kveld. Har du lignende symptomer? "Forsvinner" vannet eller lekker den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk varmeregistre ditt. (mattene med pedalene )

Lukter det litt surt inne i cuopen når bilen er varm ?

Da er det nemmelig 70% sjangse for at det er det.

Det kan også være en slange med sprekk i. Denne sprekken kan være så liten at det kun lekker der når det er trykk i systemet.

Står denne strålen da mot blokka på bilen, vil den fordame og lekasjen er ikke helt lett og lokalisere.

Hadde bilen din tatt in 1 DL kjøleveske gjennom toppen.

Hadde du serriøst røykt lagt veien bak deg. Og oljen din hadde sett ut som dårlig blandet sjokolade melk.

Jeg trodde nettopp at toppen min hadde gått til helvete, men det var varmeregistre mitt. Oljen min var rar, men det var kondens. toppen trykk testett. Og kjørte man bilen var oljen strøken igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg skal ta og skjekke olja igjen i kveld. Sist jeg skjekka, igår, var den fin og blank. Eksosrøyken er også normal, både når den står på tomgang og når jeg kjører til jobb.

Jeg skal gå igjennom de tipsene dere kommer med her, og håper bare det en ussel lekk!

Varmeregisteret, hvordan kan jeg lettest finne det frem? Må jeg demontere det meste av interiør? jeg skal i allefall skjekk om det er vått i fotbrønnene i kveld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...