Gå til innhold

Dilemma..ny jobb..råd/tips ønskes

stian329
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg er i den situasjonen at jeg fikk vite i dag at jeg har et jobbtilbud på vei i posten.

Jobben jeg har i dag er som mekaniker på helikopter.

Trives godt bortsett fra at jeg er lei selve arbeidsoppgavene, og har lyst til å prøve meg på noe nytt.

Det som desverre blir vanskelig er at jeg regner med svarfristen er innen 1. februar på stillingen og det er mye som må tenkes gjennom på kort tid :wink:

Forstår jo godt at fristen er innen utløpet av måneden, hvis ikke så må dem vente en hel ekstra måned på meg om jeg velger å takke ja.

I den nåværende jobben tjener jeg greit/bra(alt er relativt), ca 400k/år uten overtid. Miljøet er meget bra, vi er en skikkelig sammensveisa gjeng som kommer veldig godt overens, mye humor og godt humør hver dag.

I tillegg har vi en del velferdsordninger som for eksempel 3 meget attraktivt plasserte firmahytter, pensjons/forsikringsordninger, personellklubb, bedriftsidrettslag osv.

Desverre føler jeg at jeg står i kvikksand her med tanke på videre utvikling, personlig som faglig. Det finnes ikke noen andre interessante stillinger jeg kunne tenkt meg innenfor samme firma, og har ikke lyst på kontorjobb.

Det innebærer mye ansvar å være mekaniker på luftfartøy, ingen tvil om det, men jeg føler utfordringene har forsvunnet..

Har vært på endel jobbintervjuer og fått tilbud men takket nei og det har stort sett vært pga lavere lønn.

Ja, jeg vet at penger ikke er alt, men det er jammen nøkkelen til resten :)

I dag fikk jeg på telefon vite at jeg har et jobbtilbud på vei i posten.

Stllingen er en mekanikerstilling på oljerelatert utstyr.

Den innebærer en del reising på land og vann i inn- og utland ifm. service, vedlikehold og feilsøking/retting.

Dette passer meg og den situasjonen jeg er i nå velidg bra.

Jeg er 25 og har akkurat blitt singel, derfor ser jeg på dett som en stor mulighet til å komme seg ut litt. Jeg er veldig spontan, og ser på reising med kort frist som veldig spennende. Lei av den A4-tilværelsen jeg har hatt til nå.

MEN, dette er et mye mindre firma og følgelig færre ansatte.

Jeg vet jeg vil miste den gode kontakten jeg har nå med kollegaene/vennene,

jeg mister også mange velferdsordninger og en del "frynsegoder".

Tror ikke det er noen forening internt i firmaet, sik som det er der jeg er nå. De er gode å ha ved eventuelle konflikter, det har jeg selv erfart.

Jeg vil bli mye mer selvstendig, ha all kontakt med kunde og fabrikant i innland og utland, og dette ser jeg på som veldig utfordrende.

Lønna i den nye stillingen er jeg usikker på, jeg spurte om det på det siste intervjuet(har vært på 2 intervju ifm. denne stillingen), og de ville ikke si noe da de mente at jeg i stor grad kunne påvirke denne selv ved egen-innsats, utvikling osv. Jeg regner med at i hvertfall grunnlønna står nevnt i tilbudet som kommer.

Ble fryktelig langt dette innlegget, men håper noen har noen råd og tips om hva annet jeg bør tenke på og ta hensyn til.

Det er jammen ikke bare-bare å bytte jobb... :wink:

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To hurtige refleksjoner:

1. Du går primært på jobben for å tjene penger (alt annet er enten ekstra surt eller ekstra goder)...ergo må du sikre deg en god grunnlønn (alt annet er bare snakk inntill noe annet er et faktum).

2. Et stort etablert firma er å foretrekke når kundene ber om totalentrepriser og/eller vi går mot dårligere tider...og de kommer når vi minst venter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At firmaet er lite, behøver ikke bety at man ikke får god kontakt med kolleger. Tvert imot! Det forutsetter dog at man kommer godt overens, gjør man ikke det kan det bli et helvette. Har vært med på det ja hehe.

I firmaet her er vi fire stykker, 2stk på heltid og vi to andre jobber til krampen tar oss. Jeg er 21, de andre er snart 50. Det er bare positivt for meg, siden jeg lærer utrolig mye! De har tross alt levd over dobbelt så lenge som meg så de har vel fått med seg litt:)

Jeg har mistet kontakten med samtlige jeg jobbet med hos forrige firma, foruten min mor som var sjefen. Dette var et mye større firma.

Men så er det mye mer å¨snakke om når en først møtes:)

Dette hjalp deg, sikkert ingenting. Men jeg har ingenting å gjøre på akkurat nå.

edit: jeg er farlig nærmt 22 forresten. halveis til 44. Det går mot slutten ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Virker som du har et dilemma der..

Ingen dum idè propan kommer med (permisjon), hvis det kan la seg gjøre. Det er da avgjørende at sjefen din har et godt øye til deg.

Hvis det nye firmaet jobber innenfor oljebransjen, så er det lite som tyder på at du vil gå en dyster fremtid i møte, med tanke på økonomisk sikker arbeidsplass. Mange firmaer innenfor denne bransjen har også svært gode bonusordninger! Tør jeg spørre hvilken utdannelse du har? Jeg driver å tar maritim teknisk fagskole, maskinist, og har sondert terrenget etter mulige arbeidsplasser. Har kommet til den konklusjonen at loddtrekning er eneste måte for å bestemme seg, det er så sinnsyk stor etterspørsel etter fagfolk med videreutdanning på ledernivå! Jeg går enda bare 1 året av 2 år, har allerede fått tilbud om fast jobb når jeg er ferdig. Når man er så ung skal man prøve noe nytt! Tenk på hvordan du vil være om si 3 år ved din nåværende jobb.. Kanskje du vil være sur og gretten og lei, eller du har fått deg ny dame og sprudler!! (hvem vet?)

Dette er nå mine tanker om temaet..

Forresten, du vet ikke om billig turbokit til e30?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ville eg eventuelt sjekka om det vert moglegheiter for permisjoni noverande stilling.

Ellers så må du hugse at det er kvardagar det er flest av her i livet, og det virkar som du eigentleg tivst godt i den jobben du er i, no. Den nye jobben vil fort verte rutineprega den og. Kor sikker er denne nye jobben, kor sikker er den jobben du er i no?

Tenk deg nøye om før du forlet ein arbeidsplass med god lønn og flotte kolegaer. Eg har gjennom tidene tolka ganske mange gjennom jobbintervju, på meg så virkar det som du ikkje skal bytte om du ikkje får permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Propan: Jeg har tenkt litt på det med å søke permisjon.

Tre kompiser av meg(fra samme firma) dro til Florida i August for å bli piloter(ATPL/CPL-H). To fikk ikke perm. og måtte si opp mens sistemann fikk 1 år perm. Har derfor ikke den fjerneste idè om jeg får innvilget eller ikke..

@bmwdude_1: Er enig der, finns to sider av den saken.

"Man vet hva man har men ikke hva man får".

"Det er bedre å angre på noe man gjorde enn å angre på at aldri gjorde det".

@E9: Du har helt rett. Klart at et stort firma er å foretrekke hvis man går mot nedgangstider, men sluttpakke er ikke et ukjent begrep i hverken nåværende firma eller forrige firma jeg jobbet i. Jeg aksepterte en sluttpakke for 4 år siden, fint når jeg allerede hadde ny jobb : )

Angående nedgangstider så ser jeg egentlig ikke så mørkt på det, jeg er ung, har ok utdannelse og har litt erfaring. Når jeg samtidig bor i en by med forholdsvis mange muligheter så skal jeg alltids klare å finne meg en jobb. Det kan nok bli verre for en mann på 50 som har jobbet med samme ting i 25år også mister jobben, han har nok vanskeligere for å finne seg et nytt levebrød.

Angående grunnlønna så finner jeg det ut først når jeg mottar det skriftlige tilbudet.

@eriklepe: Jeg mente at jeg kommer til å miste kontakten med de kollegaene jeg har i dag, og må skape nye "bånd" på en ny arbeidsplass.

Og et lite miljø er i stor grad mye mer avhengig av at alle kommer overens enn en plass med mange ansatte. Er det mange ansatte så er det jo nesten bare til velge hvem man vil omgås med og ikke.

/Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør jeg spørre hvilken utdannelse du har?

Forresten, du vet ikke om billig turbokit til e30?

Jeg tok fagbrev som flysystemmekaniker i 2001..

Ganske straight-forward egentlig, grunnskole, GK-VK1-VK2 og 2 års lærlingtid.

Ang. turbokit, hva er dine preferanser? 5000,- kan være billig, 50000,- kan være billig. Jeg kjøpte selv en motor i sommer for over 50000,- og det var uten tvil billig. Man må skille mellom "dyrt" og "mye penger". Helt klart er 50000 mye penger, men det er billig sammenlignet med hva det ville ha kostet meg å bygge en likeverdig motor. Man lever bare en gang, og det er viktig å heller gå i grava med et smil enn ei tjukk lommebok : )

@ovex: Jeg er egentlig ikke så sikker på om den vil bli like rutinepreget som den jobben min er i dag. Men det er vel litt av det jeg er nysgjerrig på, og ønsker å finne ut. Som jeg skrev til E9 så setter jeg ikke jobbsikkerhet som førsteprioritet av tidligere nevnte grunner.

Det er mye som svirrer i hodet og det er nettopp derfor jeg ønsker input's : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har faktisk akkurat samme problemet.. Jobber med det du skal begynne med og trives sykt bra med det.. bare nå har jeg fått et jobbtilbud og får sjansen til å stige med 100000 i året.. sliter med å gi svar innen fristen. Jeg trives, ja men vil jeg gjøre det i nye jobben.. det var dette med penger da... får mer fritid der også men mer reising..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Du har vel ikke mulighet til å bytte arbeids oppgaver? altså du er flysystemmekaniker. hva med å ta et år som motormekaniker eller kanskje sturktur. men ser ikke det helt før meg, det er system mekaiker som er tingen.

Du kan jo søke på andre selskap, kanskje å få jobbe på andre helikopter eller kanskje fly kan gjennfinne gleden med flymekaniker arbeidet.

Man må vel følge hjerte, er man lei så er man lei.

PS. du vet ikke om jobb til en stakkar som holder på å fullføre vk2 flyteknisk i bodø som ikke får lærling plass? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...