Hakon Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Har såvidt nevnt at min venn har fått tilbake sin 735 fra et lengere verkstedopphold... Jeg har nå kjørt bilen i hele går og hele dag.. alt ser fint ut bortsett fra èn ting... Motoren klarer ikke å opprettholde arbeidstemperatur! når den står litt på tomgang går pilen til dit den skal være og arbeidstemperatur er nådd. Ac'en produserer Varme og alt er fryd, men når man begynner å kjøre synker temperaturmåleren og viser at motoren blir kaldere. Nålen stabiliserer seg rett ved det blå partiet ( kjørte Oslo-drammen-Oslo nå i kveld) og den blir ikke varmere før man stopper og lar den stå på tomgang i ca 4 min. når den er så kald klarer den heller ikke å produsere varm luft i kabinen selv om alt står på full guffe. Motoren går veldig smooth og alt høres/virker fint ... men varmen er der altså ikke. hadde blitt veldig glad om noen vet, eller tror de vet hva dette er da det er veldig irriterende å ikke ha noe varme i bilen... nevner 2 faktorer som kanskje har noe med dette å gjøre ( hva vet jeg ? ) 1. Batteriet klarer ikke starte bilen, så vi må ( i påvente av nytt batteri) bruke et ekstra batteri for å starte bilen.. når den har start fungerer alt slik det skal med det halveis defekte batteriet. 2. det var Jævlig kaldt ute. -9,5 da jeg sist sjekket... mulig enda kaldere også. Ikke nøl med å foreslå mulige årsaker.... Mvh Håkon S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Ut frå symptoma dine kan eg nesten garantere at det er termostaten som er gåen. Denne er antakeleg i open stilling heile tid (eller nesten), dermed vil den slippe vatnet gjennom radiatoren uansett om dette er varmt eller kaldt. Når du står i ro vil temperaturen komme fordi at du ikkje får kjøling (vind) på radiatoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Ut frå symptoma dine kan eg nesten garantere at det er termostaten som er gåen. Denne er antakeleg i open stilling heile tid (eller nesten), dermed vil den slippe vatnet gjennom radiatoren uansett om dette er varmt eller kaldt. Når du står i ro vil temperaturen komme fordi at du ikkje får kjøling (vind) på radiatoren. Høres riktig ut det. I mellomtiden kan dere sette en papp plate forran radiatoren, til dere har fått byttet termostat. Regner med det kan ta noen dager før det blir gjort, viss det er et projekt å bytte batteriet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2006 æsj æsj... hva koster det å bytte termostaten da? Tusen takk for svar. det høres logisk ut at det er termostaten. Papp-plate forran radiator... er det safe? Motoren vil ikke gå varm da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 æsj æsj... hva koster det å bytte termostaten da? Tusen takk for svar. det høres logisk ut at det er termostaten. Papp-plate forran radiator... er det safe? Motoren vil ikke gå varm da? Det skal være bra kaldt hvis en papplate er nødvendig for å få en bensinmotor varm...det er bedre og sikrere å skifte temostaten. Når det er nevnt kan det med en moderne dieselbil (de produserer lite overskudsvarme) være nødvendig å tildekke grillen hvis temperaturen er radikalt mye lavere enn 15-20 minusgrader, men da bør man evt. prøve seg frem ved å f.eks tildekke kun halve grillen/radiatoren i første omgang. Før i tiden var det ganske alminnelig at man tildekket grillen, men da var grillen som regel en del av selve radiatoren og den direkte kjøleeffekten mye større...+ at bilvarmeapparater den gangen ikke var mye å skryte av... Fatterns 1964 W110 190 i 1964 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2006 åhå! Rå Mercedes! den likte jeg. jeg er jo da litt grønn på dette med teknikk i biler... jeg skal da ikke prøve med en papp-plate ? Hva må man regne med å Punge ut med for å få fikset termostaten ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 æsj æsj... hva koster det å bytte termostaten da? Tusen takk for svar. det høres logisk ut at det er termostaten. Papp-plate forran radiator... er det safe? Motoren vil ikke gå varm da? Tror dere missforstod hva jeg mente med papp plata. Jeg mente att det gikk an å bruke det der midlertidig til termostaten ble byttet for å komme i nærhet av arbeidstemperatur for motoren. Etter det jeg leste høyere oppe ang. ekstra batteri og startkabler, antok jeg da att "viss det er så vanskelig å bytte batteri", vil jeg da tro det vil ta lengre tid før en ny termostat blir anskaffet og byttet. Derfor mente jeg at det ev. var greit for å øke motorens temperatur 30-40 grader ved hjelp av denne enkle løsningen i den korte perioden (kansje uke 1 1/2) det er snakk om. Jeg antar også at bilen er i daglig drift og da eieren har et ønske om å få nok varme til å kunne defroste vinduene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå