bimmerdude Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 http://www.e36coupe.co.uk/forum/viewtopic.php?t=59804 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2006 Her er det han har gjort med motoren: UUC Under-drive pullies (water pump & power steering pump) Viscous fan removed (fan delete mod) Full Alpina527 kit (BMW E36 325 intake manifold (M50) + Big bore throttle body) Pham Air Research (PAR) K&N cold air induction kit (heatshield + cone filter) Adjustable fuel pressure regulator (currently set at 4.0 BAR, up from stock 3.5 BAR) BMW USA M3 S50 camshafts Mongoose exhaust back-box Super sprint de-cat section "Live" ECU software remap Denso Iridium spark plugs De testet også andre biler samme dagen og flere orginale biler viste akkurat sin orginale effekt. Da har jeg ett mål å gå etter også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Det viktigste for deg her er nå å få tak i kammene, samt innsuget... Og etterpå er en chip (helst en "live" en - som han kaller det) neste skritt. resten av det han ramser opp er jo vanlige ting som ganske mange har tilsvarende på sin E36... Og det var kjekt å se en skikkelig dyno, men oppskrifta hans er jo på ingen måte unik. (og btw... Hvis jeg selger deg et 325 innsug og et 75mm spjeld, vil du da kalle det et "fullt Pedikit" ? Alpina527 er en person ....) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
antiloop Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Pedokit... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Og det er helt sikkert ikke snakk om en S50B30US eller S50B32 motor (les: USA E36 M3) ? ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Og det er helt sikkert ikke snakk om en S50B30US eller S50B32 motor (les: USA E36 M3) ? ... Kanskje jeg misforstår svaret ditt nå, men de kammene som står i US-M3en er faktisk geniale til montering i feks M52 b28. Men husk å komplettere med 325-innsug.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 Pedokit... You wish, hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 hmm... den USA-utgaven så ikke akkurat hissig ut! mot den europeiske! litt specs: The following are the engines of the US M3: S50us B30 in the 3.0 Litre US M3 (built from 1995 to 1996) S50us B32 in the 3.2 Litre US M3 (built from 1996 to 2000) The S50us B30 and S50us B32 BOTH develop 240 hp at 6000 rpm. Beside this essential difference, the US M3 also has a softer suspension, other headlights, wheels of different materials and other more or less minor differences. Also the US M3 is available with an automatic transmission beside the 5-speed manual gear box. The Euro Spec. M3 is only available with a 6-speed manual or a sequential gearbox (called "SMG"), which either works like a manual gear box (but without a clutch) or automatically. In 1995 the 3.2 Liter Euro M3 also got the 1994 M5 3.8 high performance brakes with compound discs, which made it one of the best braking cars on the German market (even competitive to the Porsche 993 TT for example). Most likely reason for the "De-Tuning" is the fact that the Euro M3 might be too expensive for the US market (in BMW's opinion) and would never have reached the successful sales numbers of the US M3. And offering the Euro M3 as a special edition for those who can afford it was obviously not an option for the following reasons: 1. Adapting it to the US emission regulations and having it certificated for the US market would have been too expensive for BMW, related to the small number of cars that would have been sold with the financially much more attractive S50us-powered M3 aside and 2. the US M3 would have lost some great amount of prestige (Keep in mind, that many US M3 buyers find out about the Euro M3 actually AFTER they purchased what they thought was the "original" one...). So, although the US M3 unfortunately is not a 100 percent "genuine" M-car, it still remains being a hell of a machine Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 28, 2006 Share Skrevet Januar 28, 2006 So, although the US M3 unfortunately is not a 100 percent "genuine" M-car, it still remains being a hell of a machine Helt sant.... Det er iallefall ingen tvil om at det er en kanonkul "M50" iallefall - og det kuleste av alt, er at den faktisk er et godt utgangspunkt for videre trimming.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arimanni Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Likte betre den europeiske utgava ja! såg ein smule feitare ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 29, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2006 Det viktigste for deg her er nå å få tak i kammene, samt innsuget...Og etterpå er en chip (helst en "live" en - som han kaller det) neste skritt. resten av det han ramser opp er jo vanlige ting som ganske mange har tilsvarende på sin E36... Og det var kjekt å se en skikkelig dyno, men oppskrifta hans er jo på ingen måte unik. (og btw... Hvis jeg selger deg et 325 innsug og et 75mm spjeld, vil du da kalle det et "fullt Pedikit" ? Alpina527 er en person ....) Har allerede innsuget. Montert og alt.. På min egen måte. DVS. montert på helt like tilkoblinger som på M52 innsuget. Omtrent det samme som han Alpina527 fyren gjør.. ja jeg vet det er en person. Har lest på det forumet i over 1 år nå Ville aldri i verden betalt det han skal ha for det uansett. Hvorfor mener du US S50 kamakslene er så bra? Jeg vil tro Dr Schrick kamaksler er hakket bedre. Er fin oppgradering når man bor i USA for der er de veldig lett å få tak i billig men her kan man like gjerne gå for Dr Schrick. Jeg får nye Dr Shrick billigere enn brukte US S50 kammer så valget er ganske enkelt. Men Shrick kammene blir kanskje hakket for vasse, vil ikke ha ujevn tomgang eller at den trekker dårligere på lavt turtall. Har du 75 mm spjeld? Alpina527 fyren sitt er 67 mm. 2 mm mer enn orginalt. Blir vel ikke så lett å montere ett 535 spjeld hvis det er det du har i tankene. Har også tenkt på dobble spjeld. Men er det mulig at han får 263,3 HK med de oppgraderingene der? For å være ærlig så tviler jeg litt. Er ikke helt logisk når en US S50B30 har 240 hester med akkurat samme innsuget og samme kamakslene og det med 0,2 liter mer i motorvolum. Og det er helt sikkert ikke snakk om en S50B30US eller S50B32 motor (les: USA E36 M3) ? ... Neida det er en 328i med sin "orginale" motor. Altså M52B28. Men blokka er byttet pga nikasil og svovel problemer som omtrent har rammet alle UK 3-serie med M52 motor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pedi Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Hvorfor mener du US S50 kamakslene er så bra? Jeg vil tro Dr Schrick kamaksler er hakket bedre. Er fin oppgradering når man bor i USA for der er de veldig lett å få tak i billig men her kan man like gjerne gå for Dr Schrick. Jeg får nye Dr Shrick billigere enn brukte US S50 kammer så valget er ganske enkelt. Men Shrick kammene blir kanskje hakket for vasse, vil ikke ha ujevn tomgang eller at den trekker dårligere på lavt turtall. Jeg mener de er bra av flere grunner. For en gatebil så er det kammer som funker veldig bra, samt at de skal gi 20 hk garantert. Schrick-kammene leveres vel i 264/248 samt 264/256 utgaver, og de er ikke garanterte mer enn 10 hk sist jeg hørte snakk om de.. Har du 75 mm spjeld? Alpina527 fyren sitt er 67 mm. 2 mm mer enn orginalt. Blir vel ikke så lett å montere ett 535 spjeld hvis det er det du har i tankene. Har også tenkt på dobble spjeld. Er ikke akkurat plug and play med 535-spjeld på 328en nei, men alt går hvis en bare vil. Men er det mulig at han får 263,3 HK med de oppgraderingene der? For å være ærlig så tviler jeg litt. Er ikke helt logisk når en US S50B30 har 240 hester med akkurat samme innsuget og samme kamakslene og det med 0,2 liter mer i motorvolum. I utgangspunktet så er jeg enig med deg. Men det som er, er at det kan være han tilfeldigvis har en god motor med høy yte-evne. Og kanskje han har vært heldig og plukket en hest der og en der med det han har stappet på bilen...??? Men målinga burde jo vært ekte egentlig... Litt for dumt hvis dynoen lyger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 29, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2006 Han T1000 fyren har tatt dyno tester hele tiden mens han har gjort forandringer. Startet på 200 hester som er faktisk litt under for det som er vanlig i en orginal 328i. Dynotester kan lett lyve veldig mye, er så mange faktorer som spiller inn. Men at de andre bilene som ble testet samme dagen fikk akkurat orginal effekt på orginale motorer er jo ett "bevis" på at dynoen viste ganske korrekt. De testet også i 3. gir. Det korrekte giret for E36 er jo 5. gir. Schrick kammene skal visst gi 25 hester mer sånn ca. Men mulig at de ikke er like godt tilpasset denne motoren som S50 kammene. De lager jo tross alt kammer til en haug med biler. Problemet med å kjøpe brukt fra USA er at man ikke vet hva man får. Lett å bli lurt. Har du hørt om noen som har montert 535 spjeld på en M50/M52 motor? Vet du om noen linker. Har selv tenkt på dette en stund. Vet du om noen som mapper i Norge som har peil og ikke skal ha 10 000 kr for det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bmw323i Skrevet Januar 29, 2006 Share Skrevet Januar 29, 2006 Startet på 200 hester som er faktisk litt under for det som er vanlig i en orginal 328i. er det ikke 193 hk i 2.8en da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerdude Skrevet Januar 29, 2006 Forfatter Share Skrevet Januar 29, 2006 Teknikens Värld målte vist en orginal til 213,5 mens Auto motor und sport målte en til 214 hester. Har vel sett en minst 10 dyno tester av orginale og de pleier ligge rundt der. Fra 200 til 215 pleier de ligge på orginalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå