Gå til innhold

BMW på vintertesting


 Share

Anbefalte innlegg

Ivalo (BilNorge.no): BMW har 50 biler på en krevende vintertest i Finland. Med temperaturer ned mot minus 30 grader, ruller bilene med avansert utstyr. Alle testene er hemmelige – men denne vinteren er det masser av tekniske tester. Med er biler med hybridteknikk og en endret BMW X5.

Det knaker under føttene og termometeret viser minus 27 grader. I Ivalo gjennomfører BMW, Honda, Iveco og en rekke dekkleverandører sine årlige vintertester. Størst er BMW som er på plass med 50 biler – alt fra 1-serien til X5. Og i containere og lukkede lastebiler står de største hemmelighetene

Hver eneste vinter har alle produsenter store team ute på tester i Norge, Finland og Sverige. Intet må være uprøvd – og viktig er det at alt på bilen fungerer perfekt også når det er ekstremkulde. BMW har alltid brukt Ivalo som testsenter. Men fra neste vinter flytter de aktiviteten til Arjeplog i Sverige. Der bygger de sitt eget testsenter. I Ivalo holder BMW til å containere og lånte garasjer.

Ingen hos BMW vil si et ord om hvilke tester de gjør denne vinteren. Men at noen av bilene har hybridløsning, er det ingen tvil om. Da bilene stoppet i sentrum for å overholde vikeplikten, var det ikke vanskelig å oppfatte at motoren kuttet ut når bilen hadde lav hastighet og sto stille.

BMW har lenge jobbet for å bli første europeisk produsent med serieproduksjon av hybrid. Ut fra testene i Ivalo er de i sluttfasen av utviklingen og dermed kan hybridløsninger komme i 1-serien.

Ny BMW X5

Skjult i containere og i garasjer har også BMW med seg nye versjoner av X5. Det skal lanseres en ny modell i år og de testene som gjøres i vinter er av forseriebiler.

Det eneste som ikke er standard på bilen er grillen og deler av fronten. Bilene testes i Ivalo både med bensinmotorer og dieselmotorer. Inne i testbilene er det PC’er som gjør at alle detaljer registreres. En av testbilene driver særlig med sjekk av temperaturer inne i bilen.

bb_39942.jpeg

bb_39943.jpeg

bb_39944.jpeg

bb_39945.jpeg

bb_39946.jpeg

bb_39948.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der ser ut som en originalfanger. Syntes også at E90 er ganske pen, men baken kunne de ha jobbet litt mere med. jeg syntes ikke den er stygg, men jeg har sett penere. Riktignok blir den ganske så fin i hekken også når man får på hvite blinklys. da er ikke en E90 så ille. E90's svakeste punkt er vel plassen. var å prøvekjørte en 320dAT for en stund tilbake og sammenliknet med 520dT. Jeg må si at jeg som kunne tenkt meg bedre plass ikke ville gått fra E60 til E91. E60'n virker iallefall romsligere, så sliter man med plass i E60 går man ikke over til en E91. jeg syntes den ble litt i det minste laget, men selvfølgelig smak og behag. Kunne godt ha levd med en E91, for den saks skyld E90 ;)

M-tech

4409_3.jpg

original

0_1134403939990.jpg

Som du ser er det ikke all verdens av forskjeller i fronten på M-tech og original. syntes det er stoor forskjell fra M-tech og original på E60, men på E90 syntes jeg det er veldig lite som skiller M-tech og original. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiks bilde link

Ja, det ble noe tull med det første bilde jeg fant av E90, men den er rettet opp nå. her ser dere hvor liten forskjell det er fra original til M-tech. jeg syntes det er liten forskjell og kunne godt tenkt meg en E60 M-tech fanger på en E60. det tror jeg hadde blitt skikkelig tøft :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at det er sensoren til Aktiv Cruise control. Systemet sørger for at du kan kjøre komfortabelt med en valgt hastighet. ved kjøring tilpasser bilen hastigheten til forandkjørende og bruker en radarsensor (med andre ord den i fronten) for å holde avstanden du har valgt til bilen foran.

Her er forøvrig en kjapp vri i photofiltre med E60 M-Tech front. syntes det så litt hissigere ut, men det er mulig det kun er meg :?

(ikke bry dere om finishen)

20do.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...