Gå til innhold

Fjerne LMM


Bimmerlars
 Share

Anbefalte innlegg

jeg får i allefall ikke start på min uten lmm. og den går ikke særlig pent..

Hmmm - hvordan vet du den ikke går pent om du ikke får start? :lol:

Fordi jeg selv har stresset masse med LMM på min S50B30..

Er jo bare og koble vekk LMM når bilen sviver også ta en kjøretur.. ECU går da over i et nødprogram og du mister masse effekt, bensinforbruket går opp og den sviver grumsetet på tomgang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vil ikke gå uten lmm med orginal sprut.

Jeg kjører uten LMM på min S50B30 og har orginal ECU som er programert om litt.

Vesentlig forskjell på motor også da!

Som du vet vil en orginal ecu gå over i nødprogram og bilen vil fremdeles gå,men på den motoren han refererer til vil den ikke gå.

Du har også luftMasse måler,han har luftMengdemåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmassemålerne som brukes i moderne biler er jo bedre på det meste enn de gamle luftmengdemålerne som egentlig bare er en klaff.

Luftmassemålerne bruker en oppvarmet tråd, og den reagerer raskere og med mindre oversving skulle jeg mene. Den gir nok litt mindre luftmotstand i inntaket.

Men at det har noe for seg i en 318 tror jeg ikke..

Du kan jo bygge om til luftmassemålerne, det burde være enkelt å sette på, men da må du inn med elektronikk for å konvertere signalet tilbake til luftklaff-karakteristikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftmassemålerne som brukes i moderne biler er jo bedre på det meste enn de gamle luftmengdemålerne som egentlig bare er en klaff.

Luftmassemålerne bruker en oppvarmet tråd, og den reagerer raskere og med mindre oversving skulle jeg mene. Den gir nok litt mindre luftmotstand i inntaket.

Men at det har noe for seg i en 318 tror jeg ikke..

Du kan jo bygge om til luftmassemålerne, det burde være enkelt å sette på, men da må du inn med elektronikk for å konvertere signalet tilbake til luftklaff-karakteristikk.

Motoren min har L-jetronic. Det som kanskje? kunne godt hadde vært å bygd om til map-sensor, men innbiller meg at hjernen kommer til å bli litt surrete da?

Vil jo gjerne ha turbolufta frem med minst mulig hindre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo gjerne ha turbolufta frem med minst mulig hindre :D

Uansett så skal jo LMM være før kompressorinntak, så "turbolufta" di vil ikke bli blokkert. Men husk at vi snakker overtrykk nå, så det er ikke helt det samme som en otto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er egentleg forskjellen på ein luftmassemålar og luftmengdemålar?

En luftmengdemåler bruker en mekanisk flapp med fjærbelastning for å måle hvor mye luft som inhaleres. Luftmassemåleren har en elektrisk oppvarmet wire som ligger i luftstrømmen.

Luftmassemåler har en oppvarmet tråd som måler nedkjøling på grunn av forbistrømmende gass. Luftmengdemåler har en låvedør som bøyes opp av gassen. Sistnevnte er gammeldags og mindre optimalt.

Luftmengdemåler har vanligvis et relativt stort alu-hus, med et svart lokk oppå. Luftmassemåler er bare en rørstump av plast, med en kontakt på mellom innsug og luftfilter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Øyvind L. skriver så er en luftmassemåler bestående av varmetråder som kjøles ned. Luftmengdemåler kan man kalle alt annet som måler og regulerer drivstofftilførsel. Igjen kan jeg sikte til min forrige bil som hadde en kombinasjon av TPS (Throttle Position Sensor) og MAP-sensor (Manifold Absolute Pressure). Denne løsningen kalles også luftmengdemåling, uten at en klaff nødvendigvis er til stede. Klaffsystemet var en tidlig versjon av målemetoden, bedreløsninger er kommet etter det. Luftmassemåling er nok en bedre målemetode, men har en svakhet i forhold til den eldre utviklede luftmengdemåleren: -De tynne platinatrådene er mer følsomme for partikler i innsugsluften (vi snakker her om micropartikler) som legger seg på trådene og forårsaker feilsignal, og som av og til kan føre til brudd i trådene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo gjerne ha turbolufta frem med minst mulig hindre :D

Uansett så skal jo LMM være før kompressorinntak, så "turbolufta" di vil ikke bli blokkert. Men husk at vi snakker overtrykk nå, så det er ikke helt det samme som en otto.

LMM sitter jo på røret som går fra IC og inn i innsug. Den vil jo blokkere for lufta :wink:

Det er nok ikke MYE å hente på dette i en turbomotor, men at det er litt, det sier seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo gjerne ha turbolufta frem med minst mulig hindre :D

Uansett så skal jo LMM være før kompressorinntak, så "turbolufta" di vil ikke bli blokkert. Men husk at vi snakker overtrykk nå, så det er ikke helt det samme som en otto.

LMM sitter jo på røret som går fra IC og inn i innsug. Den vil jo blokkere for lufta :wink:

Det er nok ikke MYE å hente på dette i en turbomotor, men at det er litt, det sier seg selv

NEI!

Lmm skal sitte FØR turbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...