Gå til innhold

s14 turbo..


danni
 Share

Anbefalte innlegg

Ok,mener den er porta fra første stund.

Men s14 er ihvertfall klar for møe hk med mye modifisering som alle andre-det er det ingen tvil om,men orginalt uten porting+++ stopper de fleste av seg selv TROR jeg...

Inspirasjon for S14?

Se her http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ight=jakan

skal man bygge en seriøs turbo-motor, så må man vel bytte det meste uansett om det heter bmw, ford eller saab.

motoren til jakan er rå, men litt for mye effekt for mitt bruk..

halvparten holder.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Aldri hørt om en eneste "dårlig" BMW motorblokk.

Ikke det? Definer dårlig. Snakker vi om "dårlig" med tanke på Nikasil-blokkene på midten av 90-tallet, eller snakker vi om "dårlig" pga at de ikke tåler høyt trykk (eks. M52/54..)

Eller tenker du sånt rent generellt? Har litt meninger om dette jeg, men det er vel kanskje litt OT i denne tråden.

Snakker om trykk. De BMWmotorene jeg ser folk konverterer til turbo virker ikke til å ha svakheten sin i blokka. Nå aner ikke jeg hvordan alt av BMW blokker tåler turbo. Har ikke drivd med BMW like lenge som mange av dere her inne :wink: Men jeg personlig har ikke hørt om noen BMW blokker som ikke liker høyt trykk. Få høre dine meninger da? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S14 skapt for turbo?

Standard topp stopper på 350hk...

det har blitt bremset 550 hk på orginal topp og kammer på en slik motor.

Pratet med Jens Hannestad (Jenspeed, Cosworth-guru) om akkurat denne motoren og turbotrimming. Han mente at S14 motoren var perfekt for denne type trimming, toppen klarte fint å fløde for 550hk originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med Jens Hannestad (Jenspeed, Cosworth-guru) om akkurat denne motoren og turbotrimming. Han mente at S14 motoren var perfekt for denne type trimming, toppen klarte fint å fløde for 550hk originalt.

en kamerat var hos jenspeed en gang han holdt på med en s14 motor, og jens var veldig imponert over den motoren, og mente den hadde bra potensial. kameraten min bygger en potent cosworth-motor, men jens mente han heller burde satse på en s14.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om en eneste "dårlig" BMW motorblokk.

Ikke det? Definer dårlig. Snakker vi om "dårlig" med tanke på Nikasil-blokkene på midten av 90-tallet, eller snakker vi om "dårlig" pga at de ikke tåler høyt trykk (eks. M52/54..)

Eller tenker du sånt rent generellt? Har litt meninger om dette jeg, men det er vel kanskje litt OT i denne tråden.

Snakker om trykk. De BMWmotorene jeg ser folk konverterer til turbo virker ikke til å ha svakheten sin i blokka. Nå aner ikke jeg hvordan alt av BMW blokker tåler turbo. Har ikke drivd med BMW like lenge som mange av dere her inne :wink: Men jeg personlig har ikke hørt om noen BMW blokker som ikke liker høyt trykk. Få høre dine meninger da? :D

OK. Trykk.

Lurte bare på om du ikke hadde hørt om V8 Nikasil- og Alusil-historiene (og hovedsaklig her kunne jeg bidratt litt), så derfor mitt innlegg/spørsmål. Med tanke på overtrykk er min mening ganske lik mange andres (og som er vel kjent, vil jeg tro)

Jeg er desverre ikke så datanerd at jeg tar vare på allslags linker (som jeg burde desverre), så det jeg plaprer om her inne er vanligvis ut fra mitt eget Alsheimersbefengte hode. Så hvis ikke alle er enig i min påståelse (som kommer om 2 linjer :wink: ), så forstår jeg det.

Men min påstand om BMWs blokker er ganske så enkel - når vi snakker trykk. M20, M30 og M50- blokkene er vel ganske suverene i det generelle motormiljøet. Vil påstå at b20 versjonene av M20 er bedre enn b25, men prosentmessig kan gi ikke gi ut tall som jeg kan bekrefte. M30en er jo en kraftkar av en blokk, selv b34en er jo genial der. M50 er også en solid plugg selv i b25-utførelse. Denne blokken (produsert fra 12/90 til 9/92) er visstnok den mest optimale blokk for overtrykk hevdes det. Men ved å borre den opp til feks Ø86, svekkes den allikevel og jeg har sett sprekk pga overtrykk ved 1.1 bar. (Men andre igjen har jo tålt 1.5 uten problem, så dette er jo en forferdelig diskusjon..).

M52/54 er jo Alu, og her har jeg sett flere eksempler på blokker som ikke liker overtrykk. Uansett så må nok jeg si at Alu-blokkene ikke er noe jeg ville ha bygget for mye snacks i, selv om det gjerne er andre faktorer som går i positiv retning.

Lang historie kort, Castiron-blokkene til BMW er generellt sett blant de beste all over the globe, og styr gjerne unna Alu-blokkene. Når vi snakker overtrykk.

S14 vil jeg ikke si noe om, for 4er er ikke mitt felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når BMW skulle bygge Formel 1 motora med M10 blokk brukte de blokker som hadde gått litt. Gjerne 100.000+ Dette er visst ikke kødd! Dette var for å være sikker på at støpeprossesen var vellykket!

Har hørt en annen historie. De satt nye blokker ut i frisk luft, vær og vind over en gitt periode før de ble brukt. For da var det en prosess i jernet som visstnok skulle komme?? Husker ikke helt, for jeg forsto det ikke helt der og da heller... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når BMW skulle bygge Formel 1 motora med M10 blokk brukte de blokker som hadde gått litt. Gjerne 100.000+ Dette er visst ikke kødd! Dette var for å være sikker på at støpeprossesen var vellykket!

Har hørt en annen historie. De satt nye blokker ut i frisk luft, vær og vind over en gitt periode før de ble brukt. For da var det en prosess i jernet som visstnok skulle komme?? Husker ikke helt, for jeg forsto det ikke helt der og da heller... :wink:

Så du det på discovery for en stund siden? Det gjorde nemlig jeg! De sa begge deler. Kanskje de gjorde begge deler, ikke vet jeg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du det på discovery for en stund siden? Det gjorde nemlig jeg! De sa begge deler. Kanskje de gjorde begge deler, ikke vet jeg :?

Ehh, nei. Tror ikke det. Dette er noe jeg hørte for mange år siden... Har det vært program om BMW Motorsport på Discovery uten at jeg har fått det med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du det på discovery for en stund siden? Det gjorde nemlig jeg! De sa begge deler. Kanskje de gjorde begge deler, ikke vet jeg :?

Ehh, nei. Tror ikke det. Dette er noe jeg hørte for mange år siden... Har det vært program om BMW Motorsport på Discovery uten at jeg har fått det med meg?

Tror det var det "massive engines" eller hva det heter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt en annen historie. De satt nye blokker ut i frisk luft, vær og vind over en gitt periode før de ble brukt. For da var det en prosess i jernet som visstnok skulle komme?? Husker ikke helt, for jeg forsto det ikke helt der og da heller... :wink:

Dette har jeg også hørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...