Gå til innhold

Stempelringer og BMW540


senex
 Share

Anbefalte innlegg

Hvorfor i alle dager skal du bytte ringer på en slik motor. Har aldri hørt om problem med de på M60en ????

Og nei, du trenger ikke å ta ut motor - men toppene må i såfall av. Og da bør du ha spesialverktøyet til å ta kam/register-innstillingene etterpå. Dette er en jobb med litt høyere kunnskapsnivå, så hvis du ikke vet helt hva dette går i.... - Finn en som har tråden i det. Blir fort dyrt å gjøre feil på en M60....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal du bytte ringer på en slik motor. Har aldri hørt om problem med de på M60en ????

Og nei, du trenger ikke å ta ut motor - men toppene må i såfall av. Og da bør du ha spesialverktøyet til å ta kam/register-innstillingene etterpå. Dette er en jobb med litt høyere kunnskapsnivå, så hvis du ikke vet helt hva dette går i.... - Finn en som har tråden i det. Blir fort dyrt å gjøre feil på en M60....

Er M50 og M60 like med tanke på kam/register m.m bortsett fra at M60 har dobbelt opp? Tenkte jeg skulle bytte kjeder på en M60 snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er som følger: 8'ern har begynt å fjuske veldig på tomgang - spyr ut røyk når jeg gasser på - bruker MYE olje. Har hatt den inne på verksted som sjekket litt. De sa ene sylinderen var kokset igjen. Skiftet alt av plugger, målte komp etc og alt bare fint og flott, men motoren blir ikke bedre. Verksted har ringt BMW norge som sa det mulig kunne være stempelringene, men de viste ikke. Fikk beskjed om at da måtte de ut med motoren. Jeg skjønner det ikke, men de skulle ha 20000 bare i arbeidspenger for å sjekke hva det kunne være.. *HJELP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en -97mod. 540i. Noen som har vært borti ødelagte stempelringer? Må jeg ut med motoren for å skifte disse? Hører rykter om dette fra BMW, men kan ikke helt forstå at det er nødvendig. Noen som har erfaring?

Hvilke symtomer er det som tilsier at du burde gjøre dette? Har du målt dårlig kompresjon i sylinderne eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er som følger: 8'ern har begynt å fjuske veldig på tomgang - spyr ut røyk når jeg gasser på - bruker MYE olje. Har hatt den inne på verksted som sjekket litt. De sa ene sylinderen var kokset igjen. Skiftet alt av plugger, målte komp etc og alt bare fint og flott, men motoren blir ikke bedre. Verksted har ringt BMW norge som sa det mulig kunne være stempelringene, men de viste ikke. Fikk beskjed om at da måtte de ut med motoren. Jeg skjønner det ikke, men de skulle ha 20000 bare i arbeidspenger for å sjekke hva det kunne være.. *HJELP*

Dette er sannsynligvis ventilasjonen til veivhuset som lager disse symptomene.Det sitter et deksel på enden av innsugsmanifolden inn til torpedoveggen,i det sitter det en membran som etterhvert kan bli litt sprø og da tetter ikke den som den skal.

Den sylinder som var kokset igjen sitter den inn mot torpedoveggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det - vil ikke anta dette er en like omfattende jobb som det første jeg ble forespeilet :)

Å bytte denne membranen tar nok 2-3 timers tid for en erfaren mekaniker,selv brukte jeg nok en del mer men det var fordi de skruene satt godt fast og i tillegg er det veldig trangt der.

Nå jeg fikk disse symptonene på min egen bil forstod jeg ikke hva det kunne være,så jeg trålet svenske og amerikanske BMW forum for å finne noen svar og svar fikk jeg.

Gikk så videre til Autozentrum/Stenshagen/Autopower og Arne Gulbrandsen og fremla problemet til de,men de hadde ikke hørt om dette tidligere og ville ta diagnosetest osv....

Da bestemte jeg meg att dette skal jeg prøve og fikse selv og bestillte de delene jeg trengte.

Nå skal ikke jeg være helt bastant og påstå att du har samme problem som jeg hadde,men å skifte dette dekselet med membranen i kan jo uansett være lurt om du tenker på å ha denne bilen noen år fremover.

Her er noe jeg fant på en amerikansk side: http://home.comcast.net/~vicent/osve38.html

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/49387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er M50 og M60 like med tanke på kam/register m.m bortsett fra at M60 har dobbelt opp? Tenkte jeg skulle bytte kjeder på en M60 snart...

På en måte så er det likt, men det er endel mer omfattende enn M50en. Og ikke minst trangere samt mer skruing.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det - vil ikke anta dette er en like omfattende jobb som det første jeg ble forespeilet :)

Å bytte denne membranen tar nok 2-3 timers tid for en erfaren mekaniker,selv brukte jeg nok en del mer men det var fordi de skruene satt godt fast og i tillegg er det veldig trangt der.

Nå jeg fikk disse symptonene på min egen bil forstod jeg ikke hva det kunne være,så jeg trålet svenske og amerikanske BMW forum for å finne noen svar og svar fikk jeg.

Gikk så videre til Autozentrum/Stenshagen/Autopower og Arne Gulbrandsen og fremla problemet til de,men de hadde ikke hørt om dette tidligere og ville ta diagnosetest osv....

Da bestemte jeg meg att dette skal jeg prøve og fikse selv og bestillte de delene jeg trengte.

Nå skal ikke jeg være helt bastant og påstå att du har samme problem som jeg hadde,men å skifte dette dekselet med membranen i kan jo uansett være lurt om du tenker på å ha denne bilen noen år fremover.

Her er noe jeg fant på en amerikansk side: http://home.comcast.net/~vicent/osve38.html

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/49387

Takk så mye for hjelpen så langt. Etter å ha trålet de svenske sidene opp og ned kan jeg ikke forstå det skal være noe annet. Alle symptomer tilsier dette, så det dekselet skal nok bli bytta i første omgang. Det jeg synes er rart et at BMW Norge ikke kunne hjelpe verkstedet. I tillegg hadde de undersøkt i Tyskland uten hjelp. Ser for meg ut som om dette er et helt vanlig problem på disse bilene.. Har vært å "prøveskrudd" litt. Forferdelig trang, så det kan nok være et verksted blir overlatt jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal sjekke om det er ringene(noe jeg tviler på med tanke hva du har finni ut nå) så ta en sylinderlekasjetest. Er det nevneverdig lekasje i den sylinderen du nevnte kan du høre etter i eksosrøret. Suser det er det eksosventil. Suser det i innsuget er det innsugsventil. Suser det i oljepåfyllinga kan det være ventiltetninger. Dersom det ikke gjør det, så kan du ha litt olje i sylinderen. Inn i plugghullet. Dersom sylinderlekasjen blir borte da, er det ringene. Men jeg tviler på at det er dette som er problemet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...