Evopower Skrevet Februar 16, 2006 Skrevet Februar 16, 2006 Etter som jeg forstår når jeg leser om alle turboprosjektene på forumet, virker det som om mange av dere bare setter en turbo på en motor og får det til å fungere kjempebra med både effekt og holdbarhet. Derfor lurer jeg på om bmwmotorene er bygd for turbo? For på mange andre bilmerker (f. eks ford sierra er det uhørt å ha turbo på uten å sette i lavkomp.stempler eller lavkomp. veiv/råder) En kompis av meg hadde turbo på sin sierra i 30 minutter før han blåste motoren, nettopp fordi han ikke hadde gjort noe for å få kompresjonen lavere. Men nå skal det sies at Sierrablokkene er svake også, har vært vitne til sikkert 10 blokkhavari på sierra ved vanlig bilcrosskjøring. Men hvordan er altså bmwmotorene til å sette turbo på?
Trotto Skrevet Februar 20, 2006 Skrevet Februar 20, 2006 Å senke kompresjonen er jo en hovedregel om man skal montere turbo. Hvis man ikke gjør det, vil en hver motor få problem. Kjører man på lave trykk, som f.eks under 0,5 bar, vil man nok kunne leve med en høyere kompresjon. Jeg leste for maange år siden at man bør ikke montere turbo på motorer som er gått lengre enn 10000km siden motoroverhaling, da lagrene vil få nye arbeidsområder, og innkjøringen av motorens lager vil bli "feil" i forhold til motorens nye karakteristikk. Andre med mer erfaring innen faget vil nok kunne kommentere dette.
Kjell Rune Skrevet Februar 20, 2006 Skrevet Februar 20, 2006 bmw motorene er yppelig og sette turbo på. jeg mener man ikke bør lade over 0,5 på orginal motor, mens mange andre mener det går fint. kan vel justere en del med kam og justerbart kam drev ang åpning på eksos og innsugsventiler. jeg anbefaler og overhale motor og senke kompen og lade runt 1 bar, da får du en holdbar motor med mye mere effekt enn orginalt. cooler og slikt kan jo seff monteres. bmw motorene er vel ikke bygd direkte for turbo utenom 3,2 0g 3,5 som sto i 745 e23. disse har orginalt montert turbo og cooler og rusler vel orginalt på 0,4 bar i trykk men tåler godt 1 bar. jeg setter turbo på bmw motoren min for og hente mye hk på en enkel måte og slippe det med og tilpasse større motorer i den lille e30´n noe jeg har gjort nok for en stund fremmover. lykke til vist d er noe du har planer om.
Nygaard Skrevet Februar 20, 2006 Skrevet Februar 20, 2006 hvordan er det og bruke plansliper på orginal stempel på en m20b25 -86? og hvis dette går hvor mye skal heg ta av?=) regner med att d står en plass her menneh gidder ikke å leite
Evopower Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Skrevet Februar 20, 2006 Okei, da vet jeg litt mer. Med andre ord har 3,2 og 3,5 M30 motorene lavere kompresjon enn andre motorer da de er bygd for turbo? Vil det si at en slik motor er det beste utgangspunktet for turbo, hvis en ikke vil gjøre dyre og store ombygginger da? Har planer om turbo på en M30 motor en dag, da i en fullt restaurert bil, men det blir mange år til da bilsport og løpsbilprosjekter opptar meg mest om dagen. Men den dagen jeg blir lei av å ødelegge biler og istedenfor får lyst til å fikse dem opp og ha dem på veien, lurer jeg litt på å restaurere opp en E28 med M styling og E23 745 M30 motor og turbo.
TronniE46 Skrevet Februar 20, 2006 Skrevet Februar 20, 2006 Men er det "bedre" for motorens holbarhet å bruke kompressor istede for turbo?
Evopower Skrevet Februar 20, 2006 Forfatter Skrevet Februar 20, 2006 Har ikke så mye peiling, men noe sier meg at kompressor er bedre med tanke på holdbarhet ja...
stian329 Skrevet Februar 20, 2006 Skrevet Februar 20, 2006 Har ikke så mye peiling, men noe sier meg at kompressor er bedre med tanke på holdbarhet ja... Hvordan forsvarer du den påstanden? Har du orden på sakene så er det revnende likegyldig om overtrykket genereres av en turbo eller en kompressor Det innebærer mer ombygging/modifikasjonsarbeid ved konvertering til turbo, ergo større mulighet for å bygge løsninger som kan påvirke holdbarheten i negativ retning men som sagt......."orden på sakene" Nøkkelordet er kunnskap Lykke til! /Stian
Aroid Skrevet Februar 20, 2006 Skrevet Februar 20, 2006 Litt OT: Broren min har nettopp kjøp seg E28 med 745 turbo motor. fjærna trykk begrensningen på turboen å. Så den gikk jævlig godt etter det han sei. spand lett ut på 3giret. Kan hend at han skal selge bilen igjen.
stian329 Skrevet Februar 20, 2006 Skrevet Februar 20, 2006 @Aroid: Da får vi for hans del håpe han har en lavere a/f-verdi enn 20:1 ellers blir nok ikke den motoren særlig langlivet /Stian
Aroid Skrevet Februar 20, 2006 Skrevet Februar 20, 2006 Det veit jeg ingen ting om. Motoren og bilen var færdi bygget når han fikk bilen.
Pedi Skrevet Februar 21, 2006 Skrevet Februar 21, 2006 Okei, da vet jeg litt mer. Med andre ord har 3,2 og 3,5 M30 motorene lavere kompresjon enn andre motorer da de er bygd for turbo? Hvis ikke jeg husker feil, så har 3.2en 7,0:1 og 3.4en 8,0:1
Kjell Rune Skrevet Februar 21, 2006 Skrevet Februar 21, 2006 Litt OT:Broren min har nettopp kjøp seg E28 med 745 turbo motor. fjærna trykk begrensningen på turboen å. Så den gikk jævlig godt etter det han sei. spand lett ut på 3giret. Kan hend at han skal selge bilen igjen. da lader han nok 0,9 bar siden turboen ikke greier mer med den orginal wg. og får håpe d han etter justerte bensintrykket vist ikke kommer d til og bli litt tørt ettervært. men den går seff bra. 3,4l har jo runt 280hk orginalt og vil jo få godt over 300 med 0,9 bar i trykk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå