Gå til innhold

Sør-Afrikansk M745i E23 med M1-motor!


hornyalex1
 Share

Anbefalte innlegg

Tipper det er få som vet at BMW produserte datidens ultimate E23 i Sør-Afrika, og det samtidig som demonstranter urinerte på Sørafrikanske ambassader rundt om i verden, og flere vestlige land, deriblant Norge, innførte totalboikott.

Nå som dama har forlatt meg blir jeg nesten kåt av denne bilen. Den ble ikke solgt i Europa fordi den rett og slett brukte for mye bensin og spydde ut for mye eksos.

Noen som vet om noen "vanlige" E23 745i i Norge? Fatter'n hadde en 735i da vi bodde i UK på midten av 1980-tallet. Holdt i massevis, den, men den sør-afrikanske bilen hadde litt edlere interiør, i tillegg til M1-motor.

Toppmodellene i 7-serien er og blir den ultimate manifestasjon av BMWs ingeniørkunst. Bare synd at det nesten bare er Femi-Jens som får kjøre den aktuelle modellen i Norge

Her finner dere en test på Engelsk fra 1984.

http://www.home.telkomsa.net/therontp/BB/BMW745.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig modell og helt ukjent for meg... BMW Syd-Afrika har imidlertid andre fine modeller på samvittigheten...bl.a E30 333i... :P

http://www.autopower.se/ovanligabmw/top10_333.asp

Forøvrig... var på ferie på Mauritius i 1990 (en øy i det indiske hav laaangt øst for Madagaskar)...og de boikottet ikke Aparteid/Syd-Afrika (de hadde vel ikke egentlig et valg)... og for å gjøre en lang historie kort... Syd-Afrikansk vin, råvarer og BMW´er var førsteklasses også i 1990... :lol:

Mauritius

Mauritius.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig modell og helt ukjent for meg... BMW Syd-Afrika har imidlertid andre fine modeller på samvittigheten...bl.a E30 333i... :P

http://www.autopower.se/ovanligabmw/top10_333.asp

Forøvrig... var på ferie på Mauritius i 1990 (en øy i det indiske hav laaangt øst for Madagaskar)...og de boikottet ikke Aparteid/Syd-Afrika (de hadde vel ikke egentlig et valg)... og for å gjøre en lang historie kort... Syd-Afrikansk vin, råvarer og BMW´er var førsteklasses også i 1990... :lol:

Jeg var faktisk 3 uker i Cape Town noen uker efter at Mandela ble sluppet fri i Februar 1990. Har vært der et par ganger siden, og BMW-tettheten er imponerende.

Husker også å ha sett noen 333i, da jeg aldri hadde sett samme modell før i Europa. Og om jeg ikke tar feil ble en spesiell MB 530 MLE i lettmetall utviklet i nettopp Sør Afrika på 1970-tallet. Denne regnes faktisk som forløperen til dagens M-modeller.

Idag sies det at flesteparten av de rike hvite sverger til MB (som også produseres der nede), mens de nyrike svarte velger BMW, angivelig fordi de tror BMW står for "Black Man's Wheels :wink: "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er få som vet at BMW produserte datidens ultimate E23 i Sør-Afrika...

men den sør-afrikanske bilen hadde litt edlere interiør, i tillegg til M1-motor.

Det du tydligvis ikke vet, er at denne infoen stemmer, utenom en ting.

Den ble aldri levert med M1-motoren som det påstås her. Motoren er jo bygget med M1-motoren som prinsipp, men er jo ikke den samme.

E23 South Africa ble levert med M88-motoren fra E28 M5 og M635csi.

Verdt å få med seg er jo luksus-utgaven av 735en på US-markedet: L7

Hvis du er uenig med meg, sjekk denne infoen her heller:

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Må innrømme at jeg ikke er ekspert på det tekniske.

Ellers kan dere lese mer om M745i her. Flere fine bilder.

http://www.bigarnie.co.za/cars/745i/M745i.htm

Om 333i her:

http://www.personal.u-net.com/~njh/333.html

Tipper det er få som vet at BMW produserte datidens ultimate E23 i Sør-Afrika...

men den sør-afrikanske bilen hadde litt edlere interiør, i tillegg til M1-motor.

Det du tydligvis ikke vet, er at denne infoen stemmer, utenom en ting.

Den ble aldri levert med M1-motoren som det påstås her. Motoren er jo bygget med M1-motoren som prinsipp, men er jo ikke den samme.

E23 South Africa ble levert med M88-motoren fra E28 M5 og M635csi.

Verdt å få med seg er jo luksus-utgaven av 735en på US-markedet: L7

Hvis du er uenig med meg, sjekk denne infoen her heller:

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel helst et gimmick triks av Bmw på den tiden og si at m5(m88) motoren og m1 motoren var like. Tenker nok at det var mest for å skape et "bånd" mellom supersports bilen m1 og bmw's egne m5 og m635i.

Er nok noe som er likt, men også en god del ting som ikke er felles for disse.

Litt rart at de i artikkelen skriver at m1 motoren står montert i denne bilen. Litt for lite kunnskap kansje? Ser iallefall ikke noe beholder for olje til torrsumpen som dei seie på svenska

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...