Gå til innhold

oljeskift, hvilken olje?


ThomasM
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 318i 96 modell.. Så skal jeg bytte olje nå på tirsdag.. Så lurer jeg på hvilken olje skal bruke ? :) Ikke sånn dyr racing olje, men no helt normalt :D ser lite vits og bruke tusen kroner litern på en søt 318 :)

Og, hvor mye olje går det på bilen ? :D er det 4.5l ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

På den ville jeg brukt helsyntetisk 0W-40 olje som er merket API SL eller helst API SM på baksiden.

0W gjør at motoren starter veldig lett på vinteren og at oljen ikke er sirup ved -5 grader så oljepumpa klarer å pumpe den rundt i motoren ved kaldstart. Dvs minst mulig slitasje. Er kaldstartene på vinteren som sliter mest på motoren.

Merke er uvesentlig.

Tror det er 4,5 liter olje på den motoren ja..

Ikke noe å skamme seg over at bilen er orginal. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldt klima: 5w/30

Moderat klima: 10w/40 (det som er i Noreg)

Varmt klima: 15W/40

Alternativt kan du bruke ved moderat klima API 10W/60 Synth.

Oljeinnholdet på din motor med filter er ca 4.0 liter.

Eg har GOD erfarin med Valvoline (http://www.valvoline.no/website.aspx).

Men det koster ein del, kvalitet koster :D

Hvorfor ikke 0w-40 i Norge???

Dess lavere tall foran w'en, jo lettere pumpbar er oljen ved kaldstart = kjappere oljetrykk til kritiske steder (særlig ventilmekanisme).

Vil anbefale Castrol eller Mobil 1 helsyntetisk i 0w-40/5w-40 evt. 5w-50 for moderne biler under norske forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0W-XX er for tynt i norge. Når motoren er kald om vinteren så er det kansje bra, men når motoren blir varm og kansje kjøres litt godt så er den oljen for tynn SPESIELT om sommeren.

10W-XX eller 5W-XX er bra. Det er jo tross alt en gammel motor det er snakk om. For tynn olje er ikke bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merke er uvesentlig.

Er vel egentlig enig i denne påstanden. Før sverget jeg til Mobil 1, så kjørte jeg med Castrol, og nå har jeg prøvd Agip. Kjøper du olje av en kjent produsent så er det ingen vits i å gå inn i lange diskusjoner om hvilken olje som er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør iallefall kjøre på den oljen som motoren har brukt tidligere. Hvis motoren har vært kjørt på en f. eks mineralsk olje og man fyller på den ypperste oljen som er å få tak i, en helsyntetisk, kan føre til store problemer i oljesystemet. En syntetisk olje har detergente og divergente egenskaper, dette er stoffer som løser opp urenheter og belegg inni motoren og frakter denne til oljefilteret. Disse stoffene finnes kanskje ikke i så stor grad i oljen som motoren har vært vant med tidligere.. Bytt gjerne oljefilter oftere enn du bytter olje. Iallefall om du kjører på syntetisk olje og med mye småkjøring. Bytt gjerne filter både en og to ganger mellom hvert oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor dere skal ha på 0W-40 eller 10W-60. Det er greit med lav verdi på førstetall på vinter men tenk på hva det koster da! Kjøp Valvoline halvsynetisk 10W-40 på din bil! Jeg bruker det og toppen min oppfører seg mye bedre med den enn med helsyntetisk supertynn olje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører Castrol TWS 10W-60 på M3en, men vet om folk som kjører med halvsyntetisk på M3 motorer på bane. Går veldig greit.

Tynn olje har letter for og renne ut av ventilene når motoren står og da vil den tikke litt i oppstarten. Med litt tykkere olje så vil man slippe dette og motoren vil få bedre smøring når den blir god og varm enn hvis man har 0W-XX olje..

Bruker motoren olje så vil jeg tippe oljeforbruket går ned hvis man ha litt tykkere olje på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :D

og bimmerdude, Skammer meg ikke over at den er orginal! :D BMW er de bilene som ser bra ut orginal faktisk! Men savner bare en fanger og lakke helt ned ;) (som kommer til sommern)

Drar innom torshow i morgen og hører jeg.. Skal bytte i morgen så.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...