Gå til innhold

Et oljeeventyr...


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

er utrulig takknemlig for slike inlegg pedi,, det er saa kjekt og se at alt det som staar i boka ikkje stemmer altid, dette er min erfaring ogsaa da helst ifra industri motorer generatorer osv, men ogsaa biler, var borti en bil engang der vi brukte vi teskjei for og grave ut dei verste oljeavleiringene

greit nokk at det ikkje var riktige oljeintervaller osv, men alikavell,, olja var vertfall fra shell.

eg har sagt at det er mye det gaar an og spare paa ang bil, men olja maa du ikkje spare paa.

ps er i hammerfest paa melkeoya. er dansk tastatur her og eg har ikkje myndighet til og endre paa det. derfor slike rare bokstaver :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror det er litt viktig å skille mellom de forskjellige Shell-oljene også.

Den oljekannna det ble vist bilde av, er en Shell Helix MINERAL-olje, som er Shells billigste olje.

Denne olja tilfredstiller ikke de kravene som denne motoren skal ha.

Det har altså blitt brukt FEIL type olje på motoren.

Hvis det hadde blitt brukt Shell Helix ULTRA (helsyntetisk), som er en olje som tilfredstiller denne motorens krav til olje, hadde motoren sett ut anderledes.

Jeg har kjørt over 600.000 km på Shell Helix Ultra(helsyntetisk) fordelt på flere biler, og INGEN av mine motorer har hatt slike avleiringer som dette.

Jeg har alltid skiftet olje og filter hver 10.000km.

Har aldri hatt noen motorhavarier eller trøbbel med Shell Helix Ultra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hügel, fint at du nevner det! For jeg sa faktisk feil på forrige side. Tenkte Helix var delsyntetisk, men det er jo galt. Det var ikke Shell Helix dama sin gikk på, det var Shell Helix Plus (10W-40 delsyntetisk).

Forøvrig bruker visst nok Ferrari Shell Helix Ultra på alle gatebilene sine..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike avleiringer kan også skyldes andre ting, f.eks. at det har vært andre feil på motoren som har blitt rettet opp under veis, uten at oljen har blitt byttet omgående etter reperasjonen(e) på motoren.

F.eks bytte av lager, pakninger div. og da satt motoren sammen igjen uten å rense vekk avleiringer som oppstår ved slike problemer, før den da blir tatt i bruk på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt viktig å skille mellom de forskjellige Shell-oljene også.

Den oljekannna det ble vist bilde av, er en Shell Helix MINERAL-olje, som er Shells billigste olje.

Denne olja tilfredstiller ikke de kravene som denne motoren skal ha.

Det har altså blitt brukt FEIL type olje på motoren.

Hvis det hadde blitt brukt Shell Helix ULTRA (helsyntetisk), som er en olje som tilfredstiller denne motorens krav til olje, hadde motoren sett ut anderledes.

Se der ja, jeg har ikke lest på kanna jeg selvsagt...

Da skal jeg i dette tilfellet ikke si at det er denne olja bilen har blitt kjørt på hele veien. Jeg vet at bilen er kjørt på Shell ett-elle-annet, der oljeskifta er foretatt på bilverksted. Sannsynligheten for at kunden har kjøpt den kanna selv (og gjerne har kjøpt feil) er større enn at han har fått den med seg fra plassen han byttet olje. Han som eiger bilen er nok ikke den største mekanikeren, og mistenker han glatt for å gjerne ha kjøpt feil olje på en bensinstasjon som han kan etterfylle med.

Jeg har vondt for å tro at de på bilverkstedet har fyllt mineralolje på denne motoren hvis den ikke skal ha det. Normal verkstedpolicy hos et merkeverksted er jo å sjekke at en fyller rett olje på en kundebil som ikke er av deres eget merke.

At du har kjørt 600000 km på den Ultra-olja tviler jeg heller ikke på. Jeg kan ikke si at Shell-olja er umulig å kjøre med. MEN jeg sier at av de motorhavariene som jeg har hatt, så er en stor andel av de kjørt på shell. Og det er DE motorene som har sett verst ut inni... Både med tanke på slitasje og tilsmussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike avleiringer kan også skyldes andre ting, f.eks. at det har vært andre feil på motoren som har blitt rettet opp under veis, uten at oljen har blitt byttet omgående etter reperasjonen(e) på motoren.

F.eks bytte av lager, pakninger div. og da satt motoren sammen igjen uten å rense vekk avleiringer som oppstår ved slike problemer, før den da blir tatt i bruk på nytt.

Jada... Det er sant, men lite sannsynlig at dette skal være et gjennomgående problem. Det er nok ikke så altfor ofte en har motorhavari gjentatte ganger på en motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at du fikk ordnet det Pedi!

Var bilen tom for bensin da du fikk den? :lol:

OT:

Jeg fikk se mye rart da jeg jobbet på bensinstasjon..Husker en gammel dame med en corolla...Hun hadde lagt merke til et lys i dashboardet..Det var oljetrykklyset.. Jeg peilte, og det var ikke antydning til olje på pinnen, kun litt koks og "gugge"...

Jeg tok av oljepåfyllingslokket og der var det fullt av koks..

Hun hadde visst aldri skiftet olje på den i de årene hun hadde hatt den..Det var ikke så vanskelig å se, oljefilteret var ganske rustent..utrolig at motoren gikk egentlig..Jeg fyllte på noen liter olje (shell faktisk, siden det var en shellstasjon;) ) og ba henne oppsøke verkstedet sitt snarest mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg pratet med eigeren av bilen.

Bilen er kjørt nå 175000km, og han kjøpte den for 9 år siden (da bilen va 3 år gammel) med en kilometerstand på ca 70000km.

Bilen er hele veien blitt kjørt på Shell Helix Ultra.

Så det var jo greit å få bekreftet det. Olja var byttet på 10-12000 km intervall.

Så dette burde jo klarere ut endel av noen løse tråder her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde delsyntetisk olje fra bilextra på min gamle e36 320.(skulle spare litt penger :( )

Etter 2 mnd så hørtes det ut som kammene låg som vinkeljern oppi motoren.

Skiftet så til helsyntetisk olje, og etter ca 1 time var nesten all ventiltikking vekke. :)

Den delsyntetiske oljen eg tappet av, såg merkeligt nok ut som ny fremdeles.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om vannpumpa har røket på denne bilen (er veldig sannsynlig at den har gjort det) og hva som skjedde, om den ble veldig varmkjørt?

Kan være andre ting også som har gjort at motoren har blitt kjørt varm over lengre tid. Er jo endel svakheter i kjølesystemet på de motorene der; vannpumpe, radiator, vifte, termostat, termostathus... osv.

Kan være det som har gjort at oljen har brent seg fast og at den har blitt for varm så den har blitt ødelagt. Ser nemlig ut som det nettopp har vært for varmt for oljen.

Synes det er utrolig at verdens største oljeselskap skal selge så dårlig olje og at den har fått API godkjennelse om den er så dårlig.

Men jeg mener også å huske at Shell fikk mye pepper for noen år siden fra missfornøyde kunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...