Gå til innhold

Et oljeeventyr...


Pedi
 Share

Anbefalte innlegg

E34en ble aldri levert med M52, kun M50 og M50TÜ.

Jeg forstår din skepsis Bimmerdude, men som jeg prøver å si til deg - dette er bare en av flere motorer som har sett slik ut, med Shellolje. At du mistenker vannpumpe osv osv... For all del. Kan godt være, men det er ikke grunn nok. Når det dannes lag med "oljebasselusker" nede i toppen der det alltid er olje i bevegelse, da får jeg en bad feeling. Hvis motoren skulle ha vært så varm så du indikerer Bimmerdude, så hadde nok toppen vært kaputt for lenge siden.

At du ikke forstår at Shell har fått godkjent API etc... Ikke jeg heller. Shell vet nok utvilsomt hva ting går i, og de kan selvsagt sitt fag. Jeg presiserer bare at det er Shell som er gjengangeren som den store stygge ulven i praksis hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

men som jeg prøver å si til deg - dette er bare en av flere motorer som har sett slik ut, med Shellolje.

Vet du har pratet om det her før også før du fikk inn denne bilen her. :wink:

Stemmer at E34 ikke hadde M52. Halvsov litt bare..

Litt morsomt å lese hva Shell skriver om denne oljen:

Shell Helix Ultra gir deg optimal rensing av motoren ved hjelp av spesielle rensemidler som aktivt rengjør motoren og kontinuerlig fjerner skadelige smusspartikler og avleiringer. Oljen har uvanlig lang stabilitet mot oksidering, noe som gir motoren forlenget beskyttelse mot slitasje

http://www.shell.com/home/Framework?sit ... _0312.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en god del år siden gikk Ford USA ut og sa at på deres lavkomptimerte biler (les standardmotorer) kunne en bruke vanlig anerkjent merke mineralolje. Eneste unntaket var Shell Helix. De hydrauliske ventilløfterene tettet seg til med avleiringer var svaret. Har kjørt Ford Taurus i mange år og fikk beskjed om det samme hos merkeverksted. GM så ikke bryet vert å gå ut og si det samme

Hadde en kompis før som var Opel-fan og han kunne fortelle at en Opelmotor med Shellolje ofte hadde ventiltikking (hudrauliske løftere)

Fikk i en annen anledning havarert vannpumpe etter kjølevæskebytte pga Shell kjølevæske. Etter kommentar fra meg til bensinstasjon om dårlig kjølevæske, fikk jeg til svar "ånei enda en til" Kjølecæske har også smørende egenskaper!

Fikk erstattet vannpumpa så den saken er ute av verden! Vindusspylervæska de har lager en stygg film på ruta. Bremsevæska deres koker for tidlig. ATF-olja deres tåler ikke varme.

Først på 90-tallet røk mange VW-motorer pga Shell bensin. Dette var bilparker med flåteavtale om billig bensin hvor kundene var utstyrt med bensinkort. Dette ble kjempedyrt for Shell.

Kjøp pølser og Coca-Cola, Snickers og lignende men det er også alt.

Det er så mange å velge blandt at det er ingen vits i å velge Shell.

Motoren i min 2002 530D koster sikkert en fot og begge armene å kjøpe ny. Jeg gambler ikke!!!

Jeg har i grunnen en veldig enkel smak......jeg foretrekker kun det beste!

God tur...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du ikke forstår at Shell har fått godkjent API etc... Ikke jeg heller. Shell vet nok utvilsomt hva ting går i, og de kan selvsagt sitt fag. Jeg presiserer bare at det er Shell som er gjengangeren som den store stygge ulven i praksis hos meg.

Nok et eksempel på at teori og praksis ikke samsvarer til hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først på 90-tallet røk mange VW-motorer pga Shell bensin. Dette var bilparker med flåteavtale om billig bensin hvor kundene var utstyrt med bensinkort. Dette ble kjempedyrt for Shell.

Kjøp pølser og Coca-Cola, Snickers og lignende men det er også alt.

Det er så mange å velge blandt at det er ingen vits i å velge Shell.

Motoren i min 2002 530D koster sikkert en fot og begge armene å kjøpe ny. Jeg gambler ikke!!!

Jeg har i grunnen en veldig enkel smak......jeg foretrekker kun det beste!

God tur...!

Hva slags bensin man vil ha er IKKE enkelt å velge. Kan godt være du får Shell-bensin selv om du fyller på Esso.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bensin man vil ha er IKKE enkelt å velge. Kan godt være du får Shell-bensin selv om du fyller på Esso.

Dette kan faktisk stemme, men tror vi skal holde oss til olje. Bensin kan jeg enda mindre om enn olje... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del så foretrekker jeg Tunap eller "den grønne hermetikkboksen :wink: " (den siste sto helt stille nå, men jeg har i garasjen - så jeg kan finne det ut senere hvis nødvendig)

Til M20b23 så har jeg trivst godt med Castrol GTX3 og GTX5. Castrol TXT har jo og vært en suksess, men den er dyrere samt at noen motorer har fått litt oljeforbruk. At TXTen har vist seg bedre i M20 motorene enn GTX er jo et faktum, men det er selvsagt issuet med oljeforbruk i noen tilfeller da...

Mobil er jo et godt merke, har kun prøvd 2 av de forskjellige variantene der. Men er jo et kvalitetsprodukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget bra tråd Pedi.. :applause:

Godt du deler noen erfaringer med oss,

både gode og dårlege..

Eg har forøvrig KUN brukt/bruker Castrol på mine biler.

For uten gamle pendle biler, og "fylla" biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du deler noen erfaringer med oss,

både gode og dårlege...

Det er bare synd at jeg ikke har vært ivrigere med kamera før. Har mange motorer som kunne tydelig vist både gode og dårlig erfaringer.

Men det kommer nok flere motorjobber. Fikk inn en 318is-motor med ulyd på fredag. Ja, jeg vet... 4er... :cry: Men jeg har aldri åpnet en is-motor før, så jeg tenkte det kanskje kunne være litt berikende erfaringsmessig. Så kanskje det er noe der som kan være av interesse der som er verdt å ta bilde av? Det vil vise seg....

Men vil takke alle som legger inn innspill om deres egne erfaringer og meninger, det gir denne tråden en bedre feste og grobunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta masse bilder når du holder på med is-motorn, holder som du vet på med en is-motor selv.

tviler på at det blir tatt så mange bilder av en 4er av meg, med mindre det er noe "morro" som bare må avbildes.

Motoren henger klar for demontering nå, men siden jeg skal til Danmark 4 dager nå så blir det ingen oppdatering med det første. Ei heller på denne tråd iallefall. Kun et bilde av motoren der den henger nå:

318is-motor.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...