Gå til innhold

Girskiftlys. Hvor kjøpe? Montere?


ChrZZ
 Share

Anbefalte innlegg

Hmm..

Har lurt litt på om jeg for moro skyld skal montere et slikt apparat som viser med en lysrekke når man burde skifte gir (mest optimale).

Noen som vet hvor man får kjøpt et slikt apparat billig og greit? Skal ikke brukes i race eller noe slikt, så vi snakker ikke om bokser til 10-20-30 000,- osv ;)

Hvis man da først har kjøpt en slik en, hvordan monteres den? Hva får en slik boks av impulser for når det er best å skifte? Det med når man skal skifte, varierer jo fra motortype til motortype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... eneste jeg fant der, var slike som er runde med RPM og kun ett lys for skiftlightet.

Det jeg tenker på, er en liten boks med en rekke med lys bortover som har forskjellige farger for å vise at man snart bør skifte, osv.

Og hvordan fungerer disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... eneste jeg fant der, var slike som er runde med RPM og kun ett lys for skiftlightet.

Det jeg tenker på, er en liten boks med en rekke med lys bortover som har forskjellige farger for å vise at man snart bør skifte, osv.

Og hvordan fungerer disse?

Det er et interessant spørsmål fordi boksen på et eller annet nivå må ha en forhåndsprogrammert rutine som beregner noen inngående parametere fra f.eks. innsprøytningsdysene... og den "rutinen" kunne jeg godt tenkt meg å kikke litt på.... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg hadde en sånn en,men den var ikke mer avansert enn at du justerte inn når du skal gire.

Også kunne en stille inn fra når den skulle si ifra.

Det var en dioderekke med tre grønn to gule og ett rødt lys,som du da kunne stille inn til å begynne å lyse på f.eks 5000 med grønn og ende opp på rødt på 6000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er vel beregnet på å programeres ut fra resultatene du får fra en motorbremsing. Der du leser av optimal momentkurve på motor, og setter shift lighten til det turtallet!

Man stiller denne etter en bremsing ja,når momentkurven er på vei ned igjen er det på tide å gire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh :?

Når momentkurven er på vei nedover pleier man ha minst 2000 rpm til å gå på og skifter man gir da så skal jeg love deg at akelersjonen blir dårligere. Er effekt som teller ved aks ikke moment.

Er etter effektkurven har nådd sin topp det lønner seg å gire. Og gjerne dra den ut litt ekstra også så neste gir havner på høyere turtall.

Dette verktøyet er jo totalt unyttig for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har prøvd å montere shiftlight, er ledninger til tenning,jord,(-)coil,light switch, alle er koblet opp bortsett fra den som sku til minus på coil, dt funket ikke, bilen fusket bare da, og sto at om det er elektrisk tenning skulle den kobles til hjernen på bilen, hvor er den orginale koblet til? noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...