Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe... Plutselig fekk alle på bimmers lyst på blålys... Men ein trenge kurs for å køyre utrykningsfartøy... Bør vel kanskje ha det på bilen og då!

Skrevet
er ikke sikker på om jeg gidder å kjøpe blålys egentli,for faren er vel at jeg kommer til å misbrukke det ;)

Hehe :lol:

Du er ikke alene om det, er vel en fare for ar litt flere vil misbruke blålys :whistle:

Skrevet

Er brannmann i det same brannvesenet som Jcvold. Men har tatt ei lita "pause" grunna studier. Til dykk som spør om korleis ein blir brannmann, så er det berre å kontakte kommunen dykkar. Alle kommunar skal ha eit brannvesen, men staten pålegg ikkje kommunar under 3000 innbyggjarar å ha ei fast vaktordning. Det er her det "frivillige" kjem inn. Eller deltidsbrannvesen for å sei da på ein annan måte.

Alle som er med i brannvesenet har ein personsøkar på seg som er kopla opp mot helse-/brannnettet og den vil begynne og pipe noke innforjævlig visst alarmen går. Då er det berre å sleppe alt du har i nevane og reise ned på brannstasjonen. Men i vår kommune er det alltid ein brannbefal som har vakt. Dei er 5 brannbefal, og dei har vakt kvar femte veke. Dei er då gjerne ansatt i kommunen frå før, og får ei ekstra godtgjerdsle som følgje av at dei har vakt. Me som berre er "vanleg brannmenn" får ein symbolsk sum i året for å vere med i brannvesenet. I tillegg får me timebetaling for utrykningar og brannøvingar/kurs/møter. Ein får alltid løn for 2 timar, om ein så berre er der i 10 minutt.

Skrevet

Eier selv et par-tre blå lys..

Kan skrive under på flere ting;

*Det er VELDIG lett å få lyst til å misbruke det..

*Dersom eiger av bilen du bruker(Min fars Ford Mondeo '00)

finner ut hva du har gjort på så SMELLER det!

*Og kompiser blir sinnsykt irritert når de har stoppet og skjønner

spøken.

Kjøpte et av lysa i Polen, har magnet og bruker sigarett tenderen.

• 3 years later...
Skrevet

Var en dust jeg kjørte forbi på E6 som hadde blålyst i bilen sin... Ble ikke så rent lite irritert, og skrev ned skiltnr hans. Fant ut at bilen sto på en mann som var vesentlig mye eldre enn føreren, og sendte så melding til faren hans. Hehehehehe

Skrevet
noen som vet hvor man får kjøpt blålys?enten sånne man smeller på taket med magnet, eller sånne små man monterer i grillen? jeg er med i det frivillige brannvesenet,og nå har vi fått tilatelse hos brannsjef og lensmann til å bruke blålys under utrykning.

Ta kontakt med meg på Austad66@hotmail.com

eller via QXL Nettauksjon på brukernavnet: IMPORTSERVICE

Kan være behjelpelig med flere typer lys, alle av typen LED

Leveres i følgende farger: HVIT, ORANGE, BLÅ

Tilgjengelig i både 12 og 24.Volt

Ta en titt på: http://www.qxl.no/accdb/viewitem.asp?Au ... mMyPages=1

og resten av auksjonene min

mvh Kim Andre hermansen

IMPORTSERVICE

Skrevet

Har en kompis som var frivillig. Selv om det kan virke kult er det mye inntrykk som setter seg ihode etter brann og trafikkulykker.

Bl.a var betingelsen at han bodde og jobbet innefor viss radius fra brannstasjonen. Mener han hadde rundt 70 000 året + tapt arbeidsfortjensete .. .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...