Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir bilene EU-godkjent hvis man ikke har senkesett godkjent i vognkort? Blir det 1, 2 eller 3-anmerkning? Bilene blir vel godkjent selv om de har ener-feil og ikke godkjent når det er toer eller treer-feil?

Skrevet

1'er feil, godkjennes, men bør utbedres.

2'er feil, ikke godkjent. Må utbedres, men kan kjøres til siste frist for godkjenning hvis ønskelig.

3'er feil, kjøreforbud. Må utbedres.

Edit: Senkesett som ikke er i vognkort er 2'er feil

Skrevet

Har litt å si hvor du viser bilen. Viste bilen min hos NAF og fikk mangel på senkesettet. Så måtte vise den hos biltilsynet å få det skrivd inn. Men ca 1 mnd seinere så viste min bror bilen sin uten godkjent senkesett i vognkortet, han viste den hos biltilsynet, den gikk rett igjennom.

Skrevet

Kommer helt an på hvor du viser bilen ja. Så lenge senkesettet er godkjent med papirer så går bilen greit igjennom de aller fleste steder, selv om det ikke er ført inn i vognkort. Jeg har ikke senkesettet i vognkortet mitt og har aldri fått anmerkning på det. (Bilen min har vært igjennom 2 EU kontroller hos 2 forskjellige verksteder etter at jeg senket den).

Skrevet

jeg viste min på et sånt autorisert verksted eller hva det heter (EU godkjent verksted) å der sa han at han trengte bare tuv papirer på senkesettet. så skaffa det, å da var det greit. å vise bilen på biltilsynet er vel noe av det dummeste man gjør...

Skrevet

Hei

Jeg fikk x bilen min eu godkjent forige uke. Etter boken skal senkesett være godkjent i vognkort for at bilen skal bli eu godkjent. Enkelte verksteder bryr seg ikke om det, andre ser ikke at det er senkefjærer på. Så viss du er "heldig" kan bilen gå igjennom, men som sagt, etter boken skal det stå i vognkortet. Når du skal på biltilsynet og godkjenne senkesett, må du ha TUV pappirene som følger med settet. I disse pappirene står det et nummer som skal stemme overens med et nummer som står skrevet på fjærene. Må også legge til at ved senking, så må du inn på forstillings kontroll til feks. NAF. Så slipper du halvslitte dekk ;)

Skrevet
å vise bilen på biltilsynet er vel noe av det dummeste man gjør...

Javell ??!!!??? :? Det var då ein "proff" uttale!

Ok. litt dårlig forklart. men skal du ta EU kontroll på bilen, å vet du har gjort ting med bilen som kanskje ikke er helt 100% etter boka.. f.eks soting, senking, felger osv som ikke er godkjent. Så vil det lønne seg å ta EU kontrollen på et EU godkjent verksted fremfor hos biltilsynet, hvis du har lyst til å få bilen godkjent.

Skrevet

Hva verksteder skal gjøre, og hva verksteder gjør er 2 helt forskjellige ting. Men ihenhold til ''boka'' så skal senkesett som ikke står i vognkort gis en 2'er.

Ville egentlig ikke levert bilen min til et verksted som ikke ville ha anmerket det, tyder på slurv i systemet. Alle kan selvsagt være uheldig å overse det da :?

Naf er noe merkelige greier på EU kontroller ihvertfall, UTROLIG mye slurv i arbeidet dems.

Skrevet

Regner med at du sikter til meg siden du skriver "boken"

Og når jeg sier at (Etter boken skal senkesett være godkjent i vognkort for at bilen skal bli eu godkjent) Så betyr det, det samme som at du får en 2`er feil. Får du ikke bilen godkjent så har du jo fått minst en eller flere 2`er feil. Tenkte jeg skulle nevne dette, så slipper jeg at det ser ut som at jeg snakker om noe jeg ikke har peiling på.

Skrevet

Aldri dra på naf/statens vegvesen, godt gjort vis du får kjøre derfra etter kontrollen :lol:

Godkjente min bmw uten noen som helst annmerkning, hadde 50-20 senking. Best å dra på litt sånn ukjente verkstedsjapper som gjør eu-kontroll.

Skrevet

biltilsynet er etter mitt syn det beste stedet og ta kontroll(så lenge du ikke har gjort noen ulovlige mods på bilen) da får du de reele feilene.. verksteder prøver i blant og skaffe seg mer jobb ved og finne flere feil .

Skrevet

Kanskje det ligger noe i det du sier,men at noen orker å være så pirkat, likavel man har TUV-godkjenningspapiran med så lar dem ikke den passere,fordi man må reg det i vognkortet.

Er enig at man burde ta naf test på bilen for å finne ut hvilken stand den er i, men der gir dem jo faen i om den er senka vis du ikke har eu-kontroll da.

Skrevet
å vise bilen på biltilsynet er vel noe av det dummeste man gjør...

Dette er jeg ikke enig i! Det som er med vanlige bilverksteder er at de har intern kontroller som tar stikkprøver innimellom for å sjekke om de følger riktige regler og godkjenner biler som kan godkjennes. Det som er med biltilsynet er at de har ikke noe kontrollorgan som sjekker dem og det er ofte derfor de er ganske så slakke med kontrollene sine!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...