Gå til innhold

Ønskes kjøpt: Fronthøyttalere til E30. *HAR KJØPT!*


Ronny M
 Share

Anbefalte innlegg

Har planer om å skifte ut de orginale høyttalerene i front med noe bedre. Focal har jeg hørt mye bra om.. Noen som har et par som passer rett i?

Har vurdert å kjøpe Focal 130 A1 komponentsystem men vet ikke om det passer. Hvor dype høyttalere kan jeg ha uten å måtte bygge ut? Noen som har Focal i sin E30?

Er åpen for alt som spiller bra og som passer rett i hulla. Må helst være lettdrevne, for jeg skal kun bruke forsterkeren i spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det store forskjeller i lyden på de to komp setta?

Lanzar OPTI5.1

Focal 130A1

Jeg stusser litt på effekten som er oppgitt her. Focal har 50W RMS/ 100W Max, og Lanzar har 150 RMS/ 300 Max. Det var en drøy forskjell syns jeg til å være høyttalere på samme størrelse i samme prisklasse av såpass annerkjente merker. En av dem må vel være ganske på jordet? Hvis ikke så er det jo ikke tvil om at dette Lanzar settet slår Focal langt ned i støvlene.

Men er fortsatt i tvil hvilken jeg skal gå for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dynamik er nok viktigere når en lager frontsett enn RMS watt.

+ at dem RMS max som står der bør en ikke ta så høytidlig. Liker seg bedre jo mere pulver det får så lenge frekvensen blir delt riktig.

Hvor mye forskjell det er på disse settene vet jeg ikke siden jeg ikke har hørt Lanzar settet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om watt på høyttalere, så er det RMS som er riktig.RMS er kontinuelig styrke som høyttaleren tåler...

Max watt eller pik ( skriver ikke pik men uttales sånn) så er det hvor mye høyttalerne tåler i en punch altså max inn i et lite øyeblikk. (ca 1 sek)

Dette ble kansje litt dumt forklart. :shock: men men

Så se altid etter RMS watt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi snakker om watt på høyttalere, så er det RMS som er riktig.RMS er kontinuelig styrke som høyttaleren tåler...

Max watt eller pik ( skriver ikke pik men uttales sånn) så er det hvor mye høyttalerne tåler i en punch altså max inn i et lite øyeblikk. (ca 1 sek)

Det er jeg klar over. Det jeg prøvde å spørre om var hvorfor det er såpass stor forskjell på de to setta? Focal har 50W RMS og Lanzar har 150 RMS. Som sagt så syns jeg det er en drøy forskjell til å være høyttalere på samme størrelse i samme prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en trailer i fra en BMW 325 på bane? Siden den har mere hester og er større? Eller er bmwèn mere egenet til bane? Skal du trekke en vogn på 20tonn rundt den banen vinner traileren. Sammenlign dette med diskant og bass. Altså watt er greit å ha på bass. Hvor det er tunge trekk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir jo sponset uansett av teleleverandørene.

Tror du det er dem som betaler telefonen din? Eller betaler du dem det igjen når du ar abb der? Sjekk hvor mye ett Chess abb koster når du ikke betaler for en telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører en trailer i fra en BMW 325 på bane? Siden den har mere hester og er større? Eller er bmwèn mere egenet til bane? Skal du trekke en vogn på 20tonn rundt den banen vinner traileren. Sammenlign dette med diskant og bass. Altså watt er greit å ha på bass. Hvor det er tunge trekk!

Jeg tror du misforstår litt hva jeg mener. For det første så er jo høyttalerne det er snakk om her like store, så sammenligningen din med trailer og personbil blir feil.

Jeg lurer bare på om det er riktig at Lanzar settet tåler 3(!) ganger så mange RMS watt som Focal settet? Det er ganske mye, det er du vel enig i?

Er det Lanzar som jukser med oppgitte watt? Er forskjellen mye mindre i praksis enn på papiret? Noen som kan svare på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...