Gå til innhold

Ønskes kjøpt: Fronthøyttalere til E30. *HAR KJØPT!*


Ronny M
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Da er det nye frontsettet montert. Jeg åpnet lommeboka litt mer og flesket til med Focal 130KP. Jeg må si meg fornøyd med lyden på dette settet. Det spiller alvorlig pent med silkemyk diskant.

Det eneste jeg har å utsette på lyden er at mellomtonen ikke kommer bra nok frem, men det er ikke høyttalerene sin skyld, men plasseringen av wooferen helt nede ved beina. Vokalen blir veldig dempet der nede, noe som resulterer i at en får litt for mye av vokalen fra diskantene. Det blir ikke den skikkelige dype kraftige vokalen som jeg liker. Mye av det nedre vokalregistret forsvinner der nede.

Jeg har ikke prøvd med forsterker ennå, men jeg tror nok lydbildet vil forbli det samme selv om det spiller høyere.

For å få frem den mellomtonen jeg mister foran, vurderer jeg å montere noen skikkelige høyttalere i hatthylla. Jeg har sett i andre tråder at det er stor uenighet om det er bra med eller uten høyttalere bak. Men uten å bygge om dørene foran så er det vel ikke så mye annet å gjøre? Andre tips mottas med takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden vil forandre seg veldig mye når du får på en forsterker. Du vil da få frem mye mere av den lyden du nå synes mangler. Netopp denne som trenger effekt! Og da kommer cdspilleren din til kort. Har du fått det tett rundt mellomtonen? Du vil få mye mere lyd utav den vist du får en kasse på den.

Før du gjør noe bak kjøp deg en 4kanals forsterker som kan brokobles. Først prøver du den brokoblet på frontsettet du har nå. Vist du da ikke blir fornøyd og vil ha elementer bak og så har du også en forsterker som du kan bruke på disse. Ikke tenk på for mye effekt Focalene tar i mot det dem får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, bare for å være 100% sikker.. Kabelen med rød strek er vel alltid pluss? Det står verken pluss eller minus på diskantene til Focalene, men den ene kabelen har rød merking.

+ det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått det tett rundt mellomtonen? Du vil få mye mere lyd utav den vist du får en kasse på den.

Det er tett rundt selve høyttaleren der den er skrudd fast. Problemet er vel at det er åpent bak der høyttaleren sitter både oppover og nedover. For å få det som en tett kasse må man jo sveise igjen der. Noen som har prøvd det? Hvis det hjelper veldig, så er jeg ikke sein om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasse hjelper veldig ja. men er ikke en lettere måte å gjøre det på da? Glassfiber feks. Husk også dempevatt. Er jo greit at du blir helt fornøyd når du har skaffet deg ett frontsett av den typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang det med watt, så husk at a1 seriene til focal er laget i ett veldig lett materiale, noe som betyr at dei trenger mindre watt for og flytte like mye luft som mere som andre ellementer,

og ang watt så er egentlig ikkje det viktigste på komponent system,

ang kp så har du gjort et veldig godt valg men dei fortener en forsterker, og kjøre desse blir som og kjøre en m3 med 316 maskin, ikkje heilt det samme.

en cdspiller vil aldri klare og gjenngi lyden på den måten som en ekstern forsterker vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasse hjelper veldig ja. men er ikke en lettere måte å gjøre det på da? Glassfiber feks.

Det er nok ikke dumt nei. Da er det vel bare å bruke glassfibersparkel eller noe lignende fra Biltema å klatte på til det blir potte tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...