Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

-Selve pinnen er vel rød tror jeg, men olja som er på varierer i fargen.

Min er sort.. Selv etter å ha vært vasket med tynner.. Men ser ut som den har vært en annen farge tideligere..

Hvis det er avleiringer og drit i motoren, hva gjør man for å kvitte seg med det?

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

3000rpm regelen følger jeg også faktisk, men 2000 blir litt snaut for min del... Kjører lite på motorveier da eller? Vi vil ikke ha noe med sinker i BMW å gjøre her inne altså! :lol:

Ikke trenger du vel kjørehansker til dette? :wink:

Er litt forskjell på dreimomentet i en 316 og en 330 da men.

Og ikke minst utveksling i diffen. Jo større motor jo høyere giret er diffen. I en 330 kan du sikkert ligge i 100 km/t på under 2000 rpm i 6. gir. Og han har mer effekt i motoren sin under 2000 rpm enn du har i maks effekt.

Personlig så gir jeg aldri full gass før oljen har blitt skikkelig varm men jeg har tenkt litt på det og skjønner egentlig ikke hvorfor man ikke skal gjøre det.

Hvorfor må man vente til oljen er varm?

Så lenge den er innenfor ett temperaturområde der den er veldig

lettflytende så kan jeg ikke skjønne at det har noe å si.

Selfølgelig gir man ikke full gass når oljen er under 0 grader men er det en varm sommerdag så er det noe annet.

BTW er 0W-30 olje alt for tynn for banebruk og hardkjøring.

Skrevet

Motoren er ikke gjennomvarm før oljen er helt varm. Motorens deler utvider seg etter hvert som den blir varmere, noen deler blir fortere varme enn andre, og tolleransen/klaringene er derfor ikke perfekte før motoren er gjennomvarm.

Skrevet

Der har du ett poeng. Men er toleransene virkelig så små?

Dumt at bare M bilene har oljetemp måler. Skulle i det minste vært en lampe som slukket når motoren/oljen er varm nok.

Nå har BMW til og med kuttet ut vanntemp måler :? og den vanntemp måleren som de har brukt tidligere er jo verdens mest idiotiske (viser ikke korrekt temperatur som i mange andre biler).

Skrevet

Mener du at man ikke kan se om en ny BMW er varm eller kald?

Temp.måleren i mine 3 BMW'er har vært helt perfekte, nåla har ligget nøyaktig på midten ved driftsvarm motor.

Skrevet

3000rpm regelen følger jeg også faktisk, men 2000 blir litt snaut for min del... Kjører lite på motorveier da eller? Vi vil ikke ha noe med sinker i BMW å gjøre her inne altså! :lol:

Ikke trenger du vel kjørehansker til dette? :wink:

Det er litt lite turtall, men jeg følger dette slavisk. Som regel er det kø når jeg skal frem og tilbake på jobb uansett, men det går forbausende bra å følge disse grensene faktisk. 2000rpm er jo 82km/t og 2500rpm er ca 100 km/t så jeg holder følge med Bestemor Duck og resten av pensjonistene. :)

Men dette er også litt fordi jeg kjører på en 10w-60 olje, som da er litt tyktflytende i kalde temperaturer, men som tåler innmari mye varme til banekjøring osv. Hadde jeg kjørt 5w-40 eller ow-30 så hadde jeg nok økt rpm-grensene med 500rpm.

Skal bli spennende å se hvordan topplokket ser ut innvendig, skal bytte toppdekselpakning om noen dager, tipper det er ganske rent oppi der :)

Skrevet

-Selve pinnen er vel rød tror jeg, men olja som er på varierer i fargen.

Min er sort.. Selv etter å ha vært vasket med tynner.. Men ser ut som den har vært en annen farge tideligere..

Hvis det er avleiringer og drit i motoren, hva gjør man for å kvitte seg med det?

Da ville jeg bytte olje og filter en gang til.

Jeg hadde inne en Renault Espace (*host* drittbil *host*) som hadde blitt kjørt en stund av en alenemor. Det var 2 år og rundt 40.000 km siden forrige service/oljeskift og hun skjønte at det var tid for service når det kom opp en rød oljelampe i dashbordet, så da ringte hun til meg 14 dager etterpå. Etter at hun fyllte på ca 2,5 liter, kjørte hun opp til meg uka etter og jeg startet med å tappe av olje mens den var varm. Det minnet vel mest om råolje det som kom ut, og stanken var så ille at garasjedøra måtte åpnes mens jeg holdt på. Så jeg byttet oljefilteret og fyllte på ny olje og sa til henne at hun måtte komme tilbake om 3-4000 km for å bytte olje en gang til slik at vi fikk ut dritten. Etter noen uker kom hun tilbake og jeg fikk skifte olje og filter en gang til. Olja var renere nå, men det var fortsatt en god del dritt som kom ut. Filteret var så godt som tett av all dritten.

Så var det en dag i vinter at hun ringte meg, fordi bilen gikk ikke gjennom EU-kontrollen pga sprekk i bunnpanna. Hun hadde truffet en isklump i 80km/t og trengte å bytte bunnpanne. Greit nok, da ble det ny olje og nytt filter nok en gang (filteret koster vel 40 kr ca). Men nå var motoren, olja og filteret i meget god stand. Dette var ca 7000km etter forrige oljeskift og bilen har 15.000km intervaller. Det var ikke noe særlig avleiringer i bunnpanna og heller ikke på veiv/oljepumpe/motorblokk etc. Den så faktisk ren og pen ut innvendig!

Så hvis det er mye dritt i olje som kommer ut og du er i tvil, la den nye olja og det nye filteret få tid til å arbeide med å løsne opp dritten som er i motoren og ta et oljeskift med filterbytte etter ca 4-5000km. Er det seig råolje som kommer ut, ta det etter 2500-3000km. Og tapp av olja mens den er gjennomvarm (minst 2 mil kjøretur og deretter rett inn i garasjen og ut med olja.

Skrevet
Der har du ett poeng. Men er toleransene virkelig så små?

Dumt at bare M bilene har oljetemp måler. Skulle i det minste vært en lampe som slukket når motoren/oljen er varm nok.

Nå har BMW til og med kuttet ut vanntemp måler :? og den vanntemp måleren som de har brukt tidligere er jo verdens mest idiotiske (viser ikke korrekt temperatur som i mange andre biler).

Toleransene er litt varierende etter temperatur, men det har også litt å gjøre med at olja flyter mye letter når den passerer 40-50 grader slik at den kan smøre skikkelig i de helt innerste krinker og kroker av motoren.

En oljetempmåler hadde nok vært bedre enn en vanntempmåler, men oljetemp varierer veldig etter utetemperatur og motorbelastning. Menigmann ville nok få panikk av den nåla som går opp og ned hele tiden.

Men en varierende rødmerking på turtellern ettersom oljetempen varierer (slik som E46 M3 har) ville nok være en god løsning.

Skrevet
Mener du at man ikke kan se om en ny BMW er varm eller kald?

Temp.måleren i mine 3 BMW'er har vært helt perfekte, nåla har ligget nøyaktig på midten ved driftsvarm motor.

Tempnåla på E46 er filtrert slik at når du først har kommet opp i normal temperatur i loddrett stilling, så blir den der selv om temperaturen går ned til 70-80 grader og opp til 110-120 grader ca. Overstiger den gitte grenseverdier, så hopper den plutselig opp eller ned. Folk får panikk hvis nåla ikke står helt opp, selv om det er et normalt arbeidsområde helt opp til det rød feltet. Men jeg mistenker at BMW har gjort dette lenge, for jeg hadde en slik oppførsel på E28 min også på bane. Dessuten er kjølevannstemp en dårlig måte å sjekke om motoren er varm på. Et problem iflg BMW har vært at folk gir full gass når kjølevannstempen er kommet opp til maks, selv om olja ikke er blitt mer enn lunken. Hvordan folk nå skal skjønne når de kan gi gass er litt uklart for meg...

Skrevet

skyter inn et olje spm her jeg, så slipper jeg å lage en ny tråd. jeg har hatt mobil 5w40 på min m20 motor, og litt i ettertid føler jeg den har begynt å tikke mer. hvor tykk bør olja være?

Skrevet
skyter inn et olje spm her jeg, så slipper jeg å lage en ny tråd. jeg har hatt mobil 5w40 på min m20 motor, og litt i ettertid føler jeg den har begynt å tikke mer. hvor tykk bør olja være?

Prøv med litt tykkere olje på en maskin som er eldre enn 12 år. Bruk 10W40. Ikke bruk fullsyntetisk på eldre maskiner. Hvis tikkingen ikke forsvinner så er det at ventilsetene er slitte. Da må du bore ut nye seter og planere toppen. :wink:

Skrevet
Jeg sparer på en halvliter fra hvert oljeskift jeg tar, litt artig å se over tid om det er noen forskjell. Bare ikke sett den i kjøleskapet hjemme så noen tar seg en cola på styrten en varm sommerdag :D

Vi var på besøk i sommerhuset hos noen i Sverige for en stund siden, de spurte om vi ikke kunne ta med motorsag for å få kappet ned noen trær. Det gjorde vi, men måtte jo også ha med olje, og den hadde vi kun på 10-liters FK-kanne. Den er dårlig å helle av og lite vits å drasse på, så vi fylte opp en sånn 0.6 Imsdal-flaske med denne seige lysebrune olja. Da vi skulle dra igjen kom mor i huset ut med flaska som vi hadde hatt med oss og lurte på om vi ikke skulle ha den. Hun hadde tatt godt vare på den i kjøleskapet, i tro om at det var saft. :lol:

Personlig så gir jeg aldri full gass før oljen har blitt skikkelig varm men jeg har tenkt litt på det og skjønner egentlig ikke hvorfor man ikke skal gjøre det.

Hvorfor må man vente til oljen er varm?

Så lenge den er innenfor ett temperaturområde der den er veldig

lettflytende så kan jeg ikke skjønne at det har noe å si.

Som flere andre har nevnt er det ikke olja det handler om, men det handler også om mer enn motoren. Alt av mekaniske metalldeler i drivverket påvirkes av varme. Oljetempen er nok en god pekepinn på når ting begynner å "gå seg til"..

Men er toleransene virkelig så små?

Toleransene MÅ jo være små for å få alt til å holde tett og fungere etter ønske, med riktig effekt. Man snakker ganske stor utvidelseskoeffisient på en aksling i stål før og under bruk, og ofte blir nok konstruksjonen laget for optimal funksjon ved driftstemperatur. Se for deg et kronhjul som blir trykket lenger inn mot motparten når akslingen utvider seg.. det vil ha mer å gå på (tettere grep) jo lenger inn det sitter, og finnes det da ikke noen form for bevegelsesmuligheter et eller annet sted (f.eks. i andre enden) er man nødt til å beregne inn litt ekstra plass i kald tilstand.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...