Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Olja skal byttes på automatgir. Er kun noen få (feks E34 540i) som har Lifetime olje. Allikevel anbefaler jeg at den byttes.

@Bunny: Å sammenligne oljeskift på manuell og automat blir ikke helt det samme. Det er stor forskjell på funksjonen inni automat kontra manuell kasse.

• Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er det riktig at det blir lettere å få den i gir når det er kaldt etter man har byttet olje?

Er vel normalt at olja blir tykkere når det er -10 f eks. Kommer vel mer ann på viskositeten enn om olja er ny eller gammel vel?

Det er vanlig å bruke ATF olje på manuelle BMW girkasser ja og noen spesielt nyere modeller trenger ikke skifte girkasseolje eller diffolje (lifetime). Det står en lapp på girkassa om den går på lifetime olje eller ATF.

Skrevet
jeg tror olje heter lifetime ikke no betydning

Vel... I henhold til BMW, så skal vanlig olje byttes på intervall - mens lifetime (eller var det longlife? Husker ikke..) "skal ikke" byttes... Noe jeg personlig ikke er enig i.

Skrevet

hei jeg hadde en 320 e36 en gang var lett å bytte olje på utomaten. men du må pumpe oljen opp fra bunnpluggen. bmw sier at du får bare ut 3-3.5 liter. men jeg fikk ut 5 og pumpa i 5 liter, lønner seg å få bilen litt høyere bak...anbefaler og bytte filter også.. automaten blir som ny.. kjappere respons. ble lei av å gjøre d til slutt tok jeg servicen hos emm i trondheim d kosta ca 1500.- m filter og olje.. skal bytte på ixn nå..

• 3 years later...
Skrevet

Ser da er lengesio nokon har skrevet her so eg får friska litt opp i denna :P eg har ein e46 99mod og lurer på og skifta olja på girkasso mi (manuell kassa) lurer litt på og bruka royal purple men ka olja skal eg bruka? har sjekka litt med bmw og dei seie eg ikkje skal skifta fordi da er lifetime olja, men eg meiner all olja skal skiftast ein gong :P ka skal eg gjera?

Skrevet

Jeg byttet til redline mtl samtidig som jeg monterte shortshift.

Det ble bra forskjell.

Skaff deg en oljeskiftpumpe fra biltema til å få oljen inn i kassen med.

Skrevet

men ka olja skal eg bruka? atf eller andre typar? kan eg øydelegga noko vist eg fylle feil olja på?

Skrevet

So da e royal purple syncromax som skal brukast og ikkje den max gear eller ka den heite?

kor masse går da på e46 kasso?

har lyst og bruka royal purple pga eg er veldig fornøyd med dei oljene der

Skrevet

Max gear er for diffen.75w90 uten sperre diff.Fyllemengden for gear boks er ca 1.2 liter eller til det renner over fyllingshullet.

Jeg har Royal purple på motor,gear og diff og er veldig fornød med oljen.Bruker 5w40 på motorn og den er ACEA A3 og API SM så det er høy kvalitet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...