Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Går utifra at den lokale BMW forhandleren kan svare på hvilken frekvens ulike biler benytter ut i fra sitt system så lenge dette var levert fra fabrikken.

Samme frekvens! 433..

Ja, den senderen som går til X5 har samme frekvens som den på (min) E39, 433Mhz... Men som sagt går di tydeligvis ikke overens...

Det som skjedde da jeg kjørte med di til X5 i hjulene mine var at det bare kom "Tyrecontrol Inactive" i displayet...

• Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det er det som står i displayet mitt i dag. Tyrcontroll inactive.

Liker best når det feltet i instrumentet er sort. Hadde vært kjekt å fått til dette. Men ikke til enhver pris:-)

Skrevet

Da er vi igang her.

iq0pet3gyjqs7rfrx6v1.jpg

Da er spørsmålet hvordan finner jeg ut hvilke av sensorene som fungerer eller ikke?

x2saur96sqfila99j8d1.jpg

Regner ikke med at alle fungerer, men satser på at jeg skal få 4 ut av disse. Lurer på om de må rotere rundt for å sende ut (lager sin egen strøm) eller om det er batteri på dem?

Nå må jeg altså finne ut om noen fungerer. Noen tips?

Skrevet

Hmm... :) Blir ikke enkelt det der!!

Først må du finne ut hvilken type du skal ha på din bil, er det E38'en din så tipper jeg den skal ha di som slutter på nr. 82

Di som har nummer som slutter på 28 kan du nok ikke benytte. (er til X5)

Tast inn bilen din i realoem.com og se...

Blir dyrt dette, med mindre du selv har en dekkomleggingsmaskin :D

Skrevet

Alle utenom 1 slutter på 82 så da er det en god begynnelse!

Er helt sikkert som du sier at jeg skal ha de som slutter på 82 fordi 3 av disse kommer fra orginalfelgene på 7eren. Der manglet det altså 1.

Skal stikke nedom Bavaria i dag for å spørre om de har tips om hva jeg kan gjøre for å finne ut hvem som er iorden og hvem som kan kastes.

Blir som du sier vel dyrt og arbeidsomt å måtte legge om dekk for å finne det ut :)

Skrevet

Heh :) Kom til å tenke på noe:

Hvis du tar fire plastdunker(som har såpass stort lokk, at du får puttet inn den senderen) så tar du og borrer et hull i lokket og setter inn en bilventil..

Skru lokket godt til og fyll på litt luft(vet ikke hvor mange psi man kan fylle på en plastdunk...men..)

Så resetter du systemet og starter bilen mens de fire dunkene ligger ved hvert sitt hjul...

Hvis det ikke kommer noen feilmeldinger etter en stund, kan det nok hende at alle fire senderene virker...

Dette er bare en tanke, er ikke sikkert det går an... men hadde jo gått an å prøve :D

Skrevet

Joda, du kan jo kalibrere systemet til det lufttrykket du ønsker så idèn er ikke helt bort i natta. Men lurer fremdeles på hva som gir strøm til senderen.

Blir litt vanskelig å løpe rundt å snurre på disse dunkene hvis det er det som må til for at de skal virke :)

Skrevet

Jeg tror det er batteri i dem. Det var en eller annen her inne på forumet som hadde noen vinterhjul liggende inne i garasjen, og hver gang han kjørte inn i garasjen reagerte bilen på di hjulene. Var jo selvsagt et annet dekktrykk i di...

Edit: Det var vel gjerne du som snakket om det, tidlig i denne tråden :)

Skrevet

He he er ikke alt en husker nei.

Men har funnet ut at det er slik det fungerer, fordi da jeg la sensorene i baksetet og skulle kjøre ned til BMW så skjedde dette:

gvje0w6lyedvpugv7wtf.jpg

Nå må jeg altså bare kjøre en tur med hver enkelt sensor liggende i baksetet, så får jeg greie på hvem som fungerer :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Kanskje det er et godt alternativ å kutte ut dette systemet og bygge

om til det andre systemet som ble levert på E39-M5.

Det er litt mindre følsomt, men til mitt bruk er det et godt alternativ.

Dette systemet er sammenlignbart med det systemet som brukes på

dagens BMW`er, og man kan vel si at det var dette systemet som ble

det foretrukne da man faset ut RDC med følere i hjulene.

En link hvor en amerikaner har beskrevet ombyggingen:

http://www.bimmerboard.com/forums/posts/179456/

Skrevet
Heh :) Kom til å tenke på noe:

Hvis du tar fire plastdunker(som har såpass stort lokk, at du får puttet inn den senderen) så tar du og borrer et hull i lokket og setter inn en bilventil..

Skru lokket godt til og fyll på litt luft(vet ikke hvor mange psi man kan fylle på en plastdunk...men..)

Så resetter du systemet og starter bilen mens de fire dunkene ligger ved hvert sitt hjul...

Hvis det ikke kommer noen feilmeldinger etter en stund, kan det nok hende at alle fire senderene virker...

Dette er bare en tanke, er ikke sikkert det går an... men hadde jo gått an å prøve :D

En lettere variant er at du kjøper deg en sprayflaske med luftpumpe, ala den på bildet, legg sensoren i den og pump opp trykket..! Koster under 100-lappen.

mp2nwjmlykxjvf109636.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...