Gå til innhold

GPS sporing av bilen?

Andreaz
 Share

Er 5000,- som en engangsinvestering overkommelig for å passe på gobilen?  

42 stemmer

1. 1. Er 5000,- som en engangsinvestering overkommelig for å passe på gobilen?

• Nei, for dyrt
      12
    • Ja, siden bilen koster en årslønn, så er det verdt det
      14
    • Ja, BILLIG forsikring for å finne igjen gullet mitt!
      16

Anbefalte innlegg

Sitter å titter på litt ulike muligheter for GPS-sporing av bilen, hvis jeg skulle komme ut for at noen stikker av gårde med gobilen.

Sett at noen har abonomentsløsninger, som jo koster en del synes jeg.. så de er vel utelukket, men har også sett rene standalone enheter, som gjemmes i bilen med et sim-kort, og sender koordinatene til mobilen min. Pluss at det fint går å be om posisjon når som helst, ved hjelp av bare en sms.. Sånn sett fungerer systemet utmerket selv på biler uten alarm.

Men, hva synes DERE om hva et slikt system er verdt i våre oljekroner?

Det norske alternativet med abonomang koster 4000,- det første året, og deretter 1600,- for hvert år deretter... sett noen andre som tar enda mer i året også...

Da skulle det vel være "greit" å betale summen av de to første årene for en løsning som aldri behøver å oppgraderes eller betales abonomang på.. (bortsett fra noen få kroner i SMS på kontantkortet i bilen da..)

Kom med noen innspill da dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i 1995 forsikring på min Sierra Cosworth fra selskapet Guard Systems. En sporingsenhet ble montert i bilen og 100 kr. i mnd i medlemskap. Alt dette var ok helt til månedsbeløpet begynte å øke. På samme tid ble stand-by-flyet i Trøndelag avviklet. (Fly måtte da rekvireres fra Østlandet). Og så lenge forsikringselskapene ikke så egeninteresse i dette systemet, syntes jeg at alle disse punktene tilsa jeg ikke hadde 100% utnyttelse av pengene jeg betalte.

Guard systems baserer vel på radiobølger, med bakkestasjoner som fanger opp signalene.

GPS baserer på klar sikt i vertikalplanet, altså vil GPS ikke virke i tuneller, inne i lastebiler eller bortgjemt i en garasje. Og så lenge forsikringselskapene ikke gir gode rabatter i forb. med bruk av slike systemer, vil ikke jeg betale enda kr. 5000,- (på de 11.000,- jeg betaler i forsikring fra før) i forsikring. Hadde vi delt på beløpet, ville jeg helt klart vurdert et eller annet system for gjenfinning, mest sannsynlig Track Guard fra Guard Systems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GPS baserer på klar sikt i vertikalplanet, altså vil GPS ikke virke i tuneller, inne i lastebiler eller bortgjemt i en garasje.

Men er dette et noenlunde smart laget system, så vil det alltid huske siste koordinater før det "gikk svart" og sende disse til mobilen som ber om de, så sant den har mobildekning. Det er klart det finnes tilfeller hvor dette heller ikke hjelper, men de færreste tyverier virker å være av inn-i-skaplastebil-og-aldri-mer-i-friluft-før-bilen-er-ribbet type.

Er forøvrig enig med deg i at forsikringsselskapene burde gi trekk i premie ved montering av slike systemer, men er det ikke noen som gjør det også? Det er ihvertfall noen som krever TrackGuard ved forsikring av M/S/RS/Cosworth-biler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vel bare hensiktsmessig dersom bilen er relativt lett å stjele. En ny bil.. f.eks en E90 lar seg jo ikke stjele uten orginal nøkkel, så om man klarer å passe på den trenger maqn ikke noe slikt system. er vel mer aktuellt å ha det i en gammel bil man er veldig glad i, og som man for all del ikke vil miste... jeg ville ikke velge ddet i min neste bil, ikke fordi det er for dyrt, men fordi det ikke er nødvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Håkon:

Det er faktisk her disse produktene kommer inn, for det er nettopp slik nå at bilene ikke lar seg stjele uten orginal nøkkel, dermed tar tyvene seg inn til deg i ditt hjem, stjeler nøkkelen, og kjører derifra. Har de da tatt seg inn uten å lage merker etter innbrudd, f.eks dirke opp låsen, har du brått et forklaringsproblem til forsikringsselskapet. De sier bilen ikke kan startes uten nøkkel, og du kan ikke vise at du har orginalnøklene... ergo, null eller kraftig avkortning i forsikringsoppgjøret.

http://forbruker.no/bil/article563737.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken bil en har. Selv synes, i motsetning til andre, at des nyere og dyrere bilen er, desto bedre grunn har en for å kjøpe et slikt system. Profesjonelle tyver ligger ikke på latsiden, men finner stadig nye metoder for stjele bilene.

Kjøper du en bil til 500000,- er 5000,- som piss i havet.

Men også dersom du har en gammel, men spesiell bil. Med systemer som alarm, posisjonering og at bilen kan stenges ned ved tyveri etc, kan 5000,- lett forsvares mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er vel bare hensiktsmessig dersom bilen er relativt lett å stjele. En ny bil.. f.eks en E90 lar seg jo ikke stjele uten orginal nøkkel, så om man klarer å passe på den trenger maqn ikke noe slikt system. er vel mer aktuellt å ha det i en gammel bil man er veldig glad i, og som man for all del ikke vil miste... jeg ville ikke velge ddet i min neste bil, ikke fordi det er for dyrt, men fordi det ikke er nødvendig

tror ikke at det det stopper tyvene,er garantert en annen måte å gjøre det på... De klarer jo det mest utrolige de jævlane,eksempel:"Tyvene har knust varslingsalarmen, varslingslysene og portautomatikken inn til eiendommen. Alarmanlegg til kr. 300.000 var ikke tilsterkkelig for disse simple tyvene. I tillegg har de jekket opp og sprengt garasjeporten."... :roll: Sikkert vanskligere å stjæle men tipper at det fint lar seg gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Håkon:

Det er faktisk her disse produktene kommer inn, for det er nettopp slik nå at bilene ikke lar seg stjele uten orginal nøkkel, dermed tar tyvene seg inn til deg i ditt hjem, stjeler nøkkelen, og kjører derifra. Har de da tatt seg inn uten å lage merker etter innbrudd, f.eks dirke opp låsen, har du brått et forklaringsproblem til forsikringsselskapet. De sier bilen ikke kan startes uten nøkkel, og du kan ikke vise at du har orginalnøklene... ergo, null eller kraftig avkortning i forsikringsoppgjøret.

http://forbruker.no/bil/article563737.ece

Dette er helt klart situasjonen her i Danmark også. Etter at bankene og butikkene knapt oppbevarer kontanter og bilene ikke uten videre kan stjeles fokuserer tyvene mer og mer på private hjem. Enten slår de deg ned i haven når du er på vei inn i huset eller så bryter de seg inn i huset mens familien sover. Og det er stort sett nøklene til bilen de er ute etter... hvis du vel og merke har en BMW eller en annen finere bil... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ny bil.. f.eks en E90 lar seg jo ikke stjele uten orginal nøkkel,

Har du hørt om flatvogn og bilhenger eller?

2falck03_200.gif

Moderne biler har alltid vært "umulige" å stjele. Men så har tyvene lært seg metoder for å få tilgang til bilen allikevel, og noen år senere kommer det nye systemer som gjør bilen "HELT umulig" å stjele. :roll:

F.eks. er det veldig ofte ikke verre enn å knuse vinduet ved siden av ytterdøra, ta en rask gjennomgang av jakker som henger på innsiden og evt nøkkelholdere, og vips så har man bil med original nøkkel. De kan også ta med seg nøkler til biler de ikke ser der og da, men holde plassen under oppsyn for å teste andre nøkler siden på biler som kommer til det huset.

Bilnøklene mine ligger i våpenskapet som er boltet fast i gulv og vegg, og nøkkelen jeg bruker til daglig er i bukselomma. Selv på natta er den bare en meter unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dete mer grenser mot det paranoide. om man virkelig ønsker å gjre noe så hardt, er det overraskende hva et menneske er i stand til.. Om dette problem e hadde vært så vanvittig stort som noen her ville ha det til hadde det vært mer fokus på det fra begynnelsen av... At mange ønsker å ha det i båt forstår jeg imidlertid bedre.. Tror folk kan puste litt ut og slappe mer av... sansynligheten er relativt liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke lenger enn til Sverige for å se hvordan dette faktisk kan bli ditt eget problem.

Har du en bil som "ikke kan stjeles" pga startsperre og nøkkelkoding, så nekter ofte forsikringselkapet å utbetale noe som helst, fordi de tror at du har gjort dette selv (forsikringsvindel). Selv om du har alle nøklene, så sier selskapet at bilen ikke kan stjeles uten nøkkel, ergo ingen utbetaling. Det ligger et par tråder om dette på autopower.se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dete mer grenser mot det paranoide. om man virkelig ønsker å gjre noe så hardt, er det overraskende hva et menneske er i stand til.. Om dette problem e hadde vært så vanvittig stort som noen her ville ha det til hadde det vært mer fokus på det fra begynnelsen av...

Vi har eksempler også her inne på at det ikke er snakk om å være paranoid.. Lurer på om det ikke var foreldrene til en her som ble frastjålet en 2-3 år gammel E39, sannsynligvis med nøkler fra en forhandler. Bilen har aldri blitt sett igjen. Jeg husker ikke tråden i detalj, men det står her inne et sted. Dette er IKKE noe enkeltstående tilfelle. En tidligere eier har kanskje "mistet" et nøkkelsett, eller noen har "gode" kontakter hos en forhandler.. eller som bmwE9 og andre skriver, de venter på deg og slår deg ned eller bryter seg inn i huset og tar nøklene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...