Gå til innhold

Vill idè? Bytte ut batteriet med ein kjempe kondensator?


Dagfinn
 Share

Anbefalte innlegg

En kondensator holder ganske lenge på strømmen hvis den ikke er koblet til noe og hvis kondensatoren er 110% iorden.

Somregel ligger det en motsand eller en spole i samme krets som kondensatoren i elektriske apparater,derfor blir den ladet ut ganske rakt når de blir skrudd av.

Når du bygger stort anlegg i bil så hjelper det en 1 farads eller et par 0,5 fards kondensatorere montert. En annen ting er at kondensatoren også gjør at dynamoen i bilen får noe lenger levetid siden kondensatoren fjerner mange strøm piker som forsterkern lager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk grunnkurs elektro brukte vi kondensatorer fra engangskameraer å lagde sånn elektrosjokk pistol. Denne lades med 1,5V og vi målte spenningen ut fra den til over 1000v. så jeg tror nok det vil bli elektronikkgrillparty ja..

:applause::applause:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke ann å få mer spenning ut enn man putter inn. Dette vil ikke fungere i det ville helvette en gang, verken teoretisk eller praktisk...

Det gjør det vell.. Så lenge du kan øke resistansen eller strømmen vil også spenningen øke, men da er du avhengig av en transformater innebugget i kondensatoren.. Om man får tak i det, det vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker ikke nei. Har en 5farad kondensator som ikke holder liv i noe lenge. Kjøp deg ett batteri på www.ody.no så har du ett batteri som er på høyde med kondensatorer. Angrer på at jeg ikke kjøpte meg bateri der før jeg la pengene i en kondensator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønner ikke helt hva som er problemet med å bruke både batteri å kondensator (hvis du ikke er ute etter å spare vekt da). batteriet kan jo like godt bare stå der det er å slenge på en kondensator i tilleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke ann å få mer spenning ut enn man putter inn. Dette vil ikke fungere i det ville helvette en gang, verken teoretisk eller praktisk...

Det gjør det vell.. Så lenge du kan øke resistansen eller strømmen vil også spenningen øke, men da er du avhengig av en transformater innebugget i kondensatoren.. Om man får tak i det, det vet jeg ikke..

Ro ro til fiskeskjær.... :lol:8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ikke ann å få mer spenning ut enn man putter inn. Dette vil ikke fungere i det ville helvette en gang, verken teoretisk eller praktisk...

Det gjør det vell.. Så lenge du kan øke resistansen eller strømmen vil også spenningen øke, men da er du avhengig av en transformater innebugget i kondensatoren.. Om man får tak i det, det vet jeg ikke..

Og så kan du vise meg transformatoren som kan transformere likestraum ;) For å auke spenninga her må du vekselrette, transformere, for så å likerette igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...