SiggenK Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 En regel sier vel også at dersom du bruker tåkelysa bake, så SKAL tåkelysa fremme være på.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 å? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kevin=) Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Dagslys, dvs. før mørkets frambruddHar du lov til å kjøre med: vanlig nærlys Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes Etter gatelys er komt på, og solnedgang. Nærlys/langlys Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak. oder? Er det ikkje ein regel som seie at du har lov til å kjøyre med park/tåkelys når det er opplyste gate...??? Nei, det er ikke lov Jeg har blitt stoppet av politiet og biltilsynet i en rutinekontroll på e18 midt på natta og jeg kjørte med park og grøftlys og det eneste han fra biltilsynet sa var at jeg måtte passe på å slå på hovedlysene så fort jeg kjørte på en ikke opplyst vei.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Dagslys, dvs. før mørkets frambruddHar du lov til å kjøre med: vanlig nærlys Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes Etter gatelys er komt på, og solnedgang. Nærlys/langlys Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak. oder? Er det ikkje ein regel som seie at du har lov til å kjøyre med park/tåkelys når det er opplyste gate...??? Nei, det er ikke lov Jeg har blitt stoppet av politiet og biltilsynet i en rutinekontroll på e18 midt på natta og jeg kjørte med park og grøftlys og det eneste han fra biltilsynet sa var at jeg måtte passe på å slå på hovedlysene så fort jeg kjørte på en ikke opplyst vei.... Da har han ikke kunnet reglene godt nok eller så har du hørt feil/misforstått. Kun på dagtid det er lovlig med tåke+park. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bare_egil Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 hvis du blir stoppa med nærlys og tåkelys sier du bare at du har kurvelys. Mb har det på mange av bilene sine som skrur seg på av seg selv..så med dette kan sleppe unna bot Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Tåkebaklys Det virker som det er flest "eldre" mennesker (med og uten hatt), som kjører med disse tent i all slags vær og forhold. Det jeg tror er at de ofte har kommet bort i knappen når de har vasket bilen innvendig eller noe, og da de oftest har nokså redusert syn pga. alder. Tror jeg det er mange som ikke er klar over at de gjør det. Etter min mening burde det vært en nokså heftig bot for feil bruk av tåke baklysene. Da hadde kansje folk giddi å sjekket hva det lystegnet betydde og i såfall hadde de slått det av ganske kjapt viss det stod på og de hadde blitt straffet for det tidligere eller i det minste visste at ved uvettig bruk av det ville svi i lommeboken. Flere kjører jo med dette på i ukesvis uten å være klar over det. Disse lysene er utrolig irriterendes og farlige ved feil bruk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Jeg er nødt å kjøre med tåkelys + nærlys på småveier for tiden fordi nå ligger det høye isfjell i midten av veien mange steder. Ikke at bilen min er senket så veldig mye men det er nok til at den skraper nedi av og til. Er også lettere å oppdage hull i veien med tåke/kurvelys på. Selvfølgelig er du ikke nødt til å bruke tåkelys. Husk at vanlige tåkelys har en rekkevidde på kun 15-20 meter. Kjører du i 70 så beveger bilen din seg ca 20 meter hvert sekund. På tørr vei vil du da bruke ca 50 meter for å stoppe bilen. Hvis veien er så isete som du gir inntrykk av så blir bremselengden kanskje det dobbelte. Husk da også at reaksjonstid for de fleste er rundt 1 sekund. Konklusjonen er altså at du kommer til å kjøre på den isklumpen uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TBG.E30 Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Jeg er nødt å kjøre med tåkelys + nærlys på småveier for tiden fordi nå ligger det høye isfjell i midten av veien mange steder. Ikke at bilen min er senket så veldig mye men det er nok til at den skraper nedi av og til. Er også lettere å oppdage hull i veien med tåke/kurvelys på. Kurvelys er jo også lov å bruke på svingete småveier. Kjøp xenonlys Xenonlys koster ca. 2500-3000,- for de billigste settene. Ved å konvertere til det, vil du da ha god sikt LAAANGT forran deg. Denne prisen er faktisk ikke høyere enn en eller to bøter for "feil lysbruk". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Xenon anbefales ja...lurt på å sette det i tåkelysene og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Xenon anbefales ja...lurt på å sette det i tåkelysene og Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jlien Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 jeg mener å ha hørt at tåkelys bak kun er for bruk på Autobahn i tåke og ellers forbudt i Norge... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Man hører mye rart...men det stemmer sjelden med realitetene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Er også lettere å oppdage hull i veien med tåke/kurvelys på. Yikes! Jeg vil ikke kjøre foran deg hvis det er der tåkelysene lyser at du har blikket ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RenZor Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Dagslys, dvs. før mørkets frambruddHar du lov til å kjøre med: vanlig nærlys Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes Etter gatelys er komt på, og solnedgang. Nærlys/langlys Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak. oder? Er det ikkje ein regel som seie at du har lov til å kjøyre med park/tåkelys når det er opplyste gate...??? Nei, det er ikke lov Jeg har blitt stoppet av politiet og biltilsynet i en rutinekontroll på e18 midt på natta og jeg kjørte med park og grøftlys og det eneste han fra biltilsynet sa var at jeg måtte passe på å slå på hovedlysene så fort jeg kjørte på en ikke opplyst vei.... Jeg har også hørt at park + grøftlys er tillatt så lenge veien er opplyst. Uansett dagslys eller gatelys Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mms Skrevet Mars 26, 2006 Share Skrevet Mars 26, 2006 Det er lov å kjøre med park + grøftelys når veien er opplyst Dr_S, i alle tilfeller. Ganske så sikker på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå