Gå til innhold

Lysbruk

MERN
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dagslys, dvs. før mørkets frambrudd

Har du lov til å kjøre med:

vanlig nærlys

Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes

Etter gatelys er komt på, og solnedgang.

Nærlys/langlys

Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak.

oder?

Er det ikkje ein regel som seie at du har lov til å kjøyre med park/tåkelys når det er opplyste gate...???

Nei, det er ikke lov

Jeg har blitt stoppet av politiet og biltilsynet i en rutinekontroll på e18 midt på natta og jeg kjørte med park og grøftlys og det eneste han fra biltilsynet sa var at jeg måtte passe på å slå på hovedlysene så fort jeg kjørte på en ikke opplyst vei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlig nærlys

Nærlys/langlys

Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak.

oder?

Er det ikkje ein regel som seie at du har lov til å kjøyre med park/tåkelys når det er opplyste gate...???

Nei, det er ikke lov

Jeg har blitt stoppet av politiet og biltilsynet i en rutinekontroll på e18 midt på natta og jeg kjørte med park og grøftlys og det eneste han fra biltilsynet sa var at jeg måtte passe på å slå på hovedlysene så fort jeg kjørte på en ikke opplyst vei....

Da har han ikke kunnet reglene godt nok eller så har du hørt feil/misforstått. Kun på dagtid det er lovlig med tåke+park.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkebaklys

Det virker som det er flest "eldre" mennesker (med og uten hatt), som kjører med disse tent i all slags vær og forhold.

Det jeg tror er at de ofte har kommet bort i knappen når de har vasket bilen innvendig eller noe, og da de oftest har nokså redusert syn pga. alder. Tror jeg det er mange som ikke er klar over at de gjør det.

Etter min mening burde det vært en nokså heftig bot for feil bruk av tåke baklysene.

Da hadde kansje folk giddi å sjekket hva det lystegnet betydde og i såfall hadde de slått det av ganske kjapt viss det stod på og de hadde blitt straffet for det tidligere eller i det minste visste at ved uvettig bruk av det ville svi i lommeboken.

Flere kjører jo med dette på i ukesvis uten å være klar over det.

Disse lysene er utrolig irriterendes og farlige ved feil bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nødt å kjøre med tåkelys + nærlys på småveier for tiden fordi nå ligger det høye isfjell i midten av veien mange steder. Ikke at bilen min er senket så veldig mye men det er nok til at den skraper nedi av og til. Er også lettere å oppdage hull i veien med tåke/kurvelys på.

Selvfølgelig er du ikke nødt til å bruke tåkelys. Husk at vanlige tåkelys har en rekkevidde på kun 15-20 meter. Kjører du i 70 så beveger bilen din seg ca 20 meter hvert sekund. På tørr vei vil du da bruke ca 50 meter for å stoppe bilen. Hvis veien er så isete som du gir inntrykk av så blir bremselengden kanskje det dobbelte.

Husk da også at reaksjonstid for de fleste er rundt 1 sekund.

Konklusjonen er altså at du kommer til å kjøre på den isklumpen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nødt å kjøre med tåkelys + nærlys på småveier for tiden fordi nå ligger det høye isfjell i midten av veien mange steder. Ikke at bilen min er senket så veldig mye men det er nok til at den skraper nedi av og til. Er også lettere å oppdage hull i veien med tåke/kurvelys på.

Kurvelys er jo også lov å bruke på svingete småveier.

Kjøp xenonlys

Xenonlys koster ca. 2500-3000,- for de billigste settene.

Ved å konvertere til det, vil du da ha god sikt LAAANGT forran deg.

Denne prisen er faktisk ikke høyere enn en eller to bøter for "feil lysbruk". :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlig nærlys

Nærlys/langlys

oder?

Nei, det er ikke lov

Jeg har også hørt at park + grøftlys er tillatt så lenge veien er opplyst. Uansett dagslys eller gatelys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...