Gå til innhold

Lysbruk

MERN
 Share

Anbefalte innlegg

jeg mener å ha hørt at tåkelys bak kun er for bruk på Autobahn i tåke og ellers forbudt i Norge...

Da har ikke du sneglet deg over Dovrefjell under en snøstorm skjønner jeg. Da kan det være eneste holdepunktet du har i et ellers hvitt inferno.

Irriterer meg også grønn over folk som har glemt/ikke vet at det står på, men det kan være gull verdt i situasjoner som oppstår ofte i Norge spesiellt på vinters tid, og ikke bare i tåke på autobahn.

kommentar på et annet utsagn:

Kombinasjonen park og spredere er IKKE tilatt på vei som er opplyst med gatelykter da dette ikke teller som dagslys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dagslys, dvs. før mørkets frambrudd

Har du lov til å kjøre med:

vanlig nærlys

Tåkelys/grøfte lys + parklys/angel eyes

Etter gatelys er komt på, og solnedgang.

Nærlys/langlys

Visst det er mye tåke eller dårlig sikt, så kan du kjøre med tåkelys framme og bak.

oder?

Er det ikkje ein regel som seie at du har lov til å kjøyre med park/tåkelys når det er opplyste gate...???

Nei, det er ikke lov

Jeg har blitt stoppet av politiet og biltilsynet i en rutinekontroll på e18 midt på natta og jeg kjørte med park og grøftlys og det eneste han fra biltilsynet sa var at jeg måtte passe på å slå på hovedlysene så fort jeg kjørte på en ikke opplyst vei....

Da har han ikke kunnet reglene godt nok eller så har du hørt feil/misforstått. Kun på dagtid det er lovlig med tåke+park.

Jeg er usikker, men jeg ble fortalt det av han fra biltilsynet at jeg måtte passe på å sette på hovedlysene på en ulyst vei. Jeg burde vel fått en bot eller noe hvis jeg kjørte med park og grøftlys om natta i stede for godsnakk om at jeg var flink som kjørte med park og grøft i stede for mange som kjører med alle lysene på?? Og en annen ting er, jeg vet jeg hørte riktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Er det noen som faktisk kan vise til en eller annen paragraf i lovverket her? Spesielt intressert i dette med opplyst veg osv.

Fikk nettopp beskjed om å donere 2000 kroner til statskassa pga komboen parklys/tåkelys.

Lettere oppgitt nå ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å kjøre med tåkelys (grøftelys, kurvelys) samt tente parklys på DAGTID. Når gatelysene tennes, skal tåkelys slukkes og nærlys tennes. Dette gjelder selv i skumring hvis det er lyst ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å kjøre med tåkelys (grøftelys, kurvelys) samt tente parklys på DAGTID. Dette gjelder selv i skumring hvis det er lyst ute. Når gatelysene tennes, skal tåkelys slukkes og nærlys tennes.

det er lov til å kjøre med grøftlys og parklys om kvelden der gatelys er tilstede. jeg har flere ganger blitt stoppet i kontroll og det er det samme alle sammen har sagt. I england er det ikke lov til å kjøre med grøftlys i det hele tatt om det ikke er tåke ute.. !!!

jeg skjønner ikke hvorfor folk diskuterer dette, kombinasjonen grøft og nærlys er ikke lov under verken dag til eller kvelds tid, men når det er tåke så er det lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å kjøre med tåkelys (grøftelys, kurvelys) samt tente parklys på DAGTID. Dette gjelder selv i skumring hvis det er lyst ute. Når gatelysene tennes, skal tåkelys slukkes og nærlys tennes.

det er lov til å kjøre med grøftlys og parklys om kvelden der gatelys er tilstede. jeg har flere ganger blitt stoppet i kontroll og det er det samme alle sammen har sagt. I england er det ikke lov til å kjøre med grøftlys i det hele tatt om det ikke er tåke ute.. !!!

jeg skjønner ikke hvorfor folk diskuterer dette, kombinasjonen grøft og nærlys er ikke lov under verken dag til eller kvelds tid, men når det er tåke så er det lov.

Jeg gjentar; det er IKKE lov å kjøre med tåkelys og kun parklys etter mørkets frembrudd! Hvis politiet sier dette er lov, har de ikke gjort leksa si og du var meget heldig som slapp forenklet forelegg :)

Det er heller ikke tillatt med tåkelys og nærlys hvis det er tåke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar; det er IKKE lov å kjøre med tåkelys og kun parklys etter mørkets frembrudd! Hvis politiet sier dette er lov, har de ikke gjort leksa si og du var meget heldig som slapp forenklet forelegg :)

ja jeg må si jeg var veldig heldig når folkene fra biltilsynet på billingstad står der og politiet står på e18 midt på natta og jeg blir stoppet og både politiet og han fra biltilsynet sier det... hva skjer a mann, lager du reglene eller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hva folk syter over. Aldri i mitt liv har jeg hatt problemer med at folk har brukt tåkelys når det er mørkt. Ei heller tåkelysene bak.. Skjønner ikke hvorfor folk skal blinke å styre når man kjører uten lys i det hele tatt.. Blir bare forbanna da.

La folk bruke de lysene de vil :D (men det er kanskje lurt å ha litt lys når det er mørkt :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg må si jeg var veldig heldig når folkene fra biltilsynet på billingstad står der og politiet står på e18 midt på natta og jeg blir stoppet og både politiet og han fra biltilsynet sier det... hva skjer a mann, lager du reglene eller??

Nei, hadde jeg laget reglene her i landet skulle mye vært annerledes gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er lov til å kjøre med grøftlys og parklys om kvelden der gatelys er tilstede. jeg har flere ganger blitt stoppet i kontroll og det er det samme alle sammen har sagt.

Jeg kan bekrefte at det Dr_S og mange andre i tråden her sier er riktig, etter mørkets frembrudd skal de AV. Og jeg ble stoppet i teknisk kontroll for å kjøre med park + tåke på E36en min tidlig en mørk morgen, på godt opplyst vei. Det var IKKE ok å kjøre slik. Noe annet på bilen sjekka de ikke, så de stoppa meg kun for å få av tåkelysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...