Gå til innhold

Forsterker til frontsett


Anbefalte innlegg

Hei,

Kom over et sett Focal 130V1 for en såpass rimelig penge at jeg kjøpte det. Hadde egentlig planer om å kjøpe 130V2, men det gikk som det gikk når jeg fikk tilbud på et sett 130V1 så billig!

Har en Rockfordfosgate POWER 851x for hånden som jeg tenker å benytte. Denne yter 4X 110W RMS.

Det jeg lurer på er om det er selvmord for mitt stakkars frontsett å drive de med denne forsterkeren?

Mvh.

Torstein N Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk den bare del dem høyt. Kan bruke en 2000wRMS forsterker på ett frontsett. Du må jo selvfølgelig høre selv når det vrenger. En stor forsterker tar ikke automatisk livet av ett frontsett. Er egentlig lettere å ta livet av ett med en forsterker som er for liten siden du da vil få likestrøm når du guffer på mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høyt mener du jeg bør dele? 80Hz? 100Hz? 200Hz?

Dessuten en ting jeg har lurt litt på, de delefiltrene som følger med er det 6dB/oktav, 12dB/oktav eller 24dB/oktav? Dessuten lurte jeg på om de kun deler mellom mellomtone og diksant (typisk 0Hz til 5KHz til mellomtone elementet og 5KHz og oppover til diskant ellement), eller deler de for eks 60Hz - 5KHz til mellomtone ellementet og 5KHz - 23Khz til diskant?

Mvh.

Torstein N Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg over 80Hz hvertfall. Kommer jo ann på hvor høyt du liker å spille og. Justerbar 6 og 12dB/oktav. Deler kun mellom. Får være grenser til hva dem får plass til i dem små boksene der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Får bygge med et justerbart 24dB/oktavs HPF da som jeg kan justere med kutting mellom 80 og 120Hz da eller noe i den duren, så kan jeg tune det inn slik jeg selv ønsker.

Vet du om noen bra "alt i ett" delefilter og EQ i grunnen? Har sett litt rundt blandt annet i sortemenetet til Vector Audio (www.vactor-audio.com), men finner i grunnen ikke noe enkelt og greit justerbart delefiltere (2 kanals med mulighet for HP, AP eller LP) som i tilleg har EQ med mer enn bare bass, mellom og tweeter. 7 eller 9 bånds EQ hadde gjort fintuningsmulighetene langt større!

Problemet med EQ mulighetene i spilleren min (Pioneer DEH-P7300R) er at den er også for grov (for få bånd!).

Mvh.

Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for at forsterkeren blir for stor kan du ta det med ro.

Det som er mest ødeleggende for en høyttaler er små forsterkere.

En forsterker på ca 100 watt er absolutt ikke for mye, helt ok på det settet fra Focal.

Selv bruker jeg en forsterker på ca 2x300 watt RMS (1200 watt brokoblet) til frontsettet. Til bassene har jeg en monoblokk på 1500 watt på to Cadence Triplex.

Mvh Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...