mEhE Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 har ikke kompressor så tenkte jeg på å kjøpe elektrisk.. kom over en ETC tools muttertrekker til 550kr ..250nm og 2200omdr.. er de brukene til å dra av bolter som sitter godt? trenger muttertrekker til å få av mutteren på veiven... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
propan Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 Fungerer bra de vi har på jobb,men du får ikke av noe større skruer med 250nm.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Mars 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2006 ok..må opp i enda mer nm da? er også en på 375nm..best tools mutter trekker.. var 50 kr billigere.. hvilken type bruker du? fikk en drill til jul for flere år siden,brukte den første gang for 2 uker siden.. var ikke snakk om 5 min en gang så hoppet drillen ut av spor på en måte.. skulle borre et nokså stort hull med hullbor..var nok rimelig tungt for drillen vil jeg tro.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 250 nm er då mykje meir enn du treng for å stramme til hjulboltane i allfall...men spørst kor lenge dette varer då.... Kjem sjølvsagt an på kor mykje muttertrekkaren skal brukast, men sjølv trur eg at eg ville investert i ein litt dyrare enn 550 kr... Treng sikkert ikkje Dewalt, Panasonic e.l., men finst då mellomting Edit: Las feil...trudde du skreiv skru av på veien...på veiva anar eg ikkje kva moment du treng Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Mars 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2006 panasonic har jeg ivertfall meget gode erfaringer med når det gjelder drill ivertfall.. de tåler det uendelige.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Boss Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 Kvalitet koster, husk at det er forskjell på privat og proff verktøy. Dette markeres med en bokstav eller en annen farge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 Gå for luft, du får fint kjøpt en grei kompressor og muttertrekker for en 1000,- til 1500,- spenn, kan ikke tenke meg at elektrisk er noe særlig, tenker da på bolter som sitter godt, det gjør mange bolter på hjulene også som regel, har vært borti tilfeller der luft ikke har vært godt nok heller med anlegg som leverte 8-10 bar kontinuerlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 På bil så egner muttertrekker seg best til å _løsne_ bolter med. Det finnes et par unntak som f.eks mutteren på toppen av dempere, veiven som nevnt her o.l. Til de fleste andre monteringsjobber blir muttertrekker for kraftig skyts og det er stor fare for å ødelegge bolter. Jeg har en elektrisk Clas Ohlson trekker som jeg bruker til å løsne hjulbolter med. Tror denne kostet 400,- og gjør jobben med glans. Noe stor og tung er den jo, men men.. Det er viktig å bruke skikkelige piper (kraftpiper) og forlengere eller så mister man noe av momentet i trekkeren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 På bil så egner muttertrekker seg best til å _løsne_ bolter med. Det finnes et par unntak som f.eks mutteren på toppen av dempere, veiven som nevnt her o.l. Til de fleste andre monteringsjobber blir muttertrekker for kraftig skyts og det er stor fare for å ødelegge bolter. Med vanlege piper ja, men til å stramme boltar får du tak i ein spesiell type piper som er ca. 20 cm lange. Desse er laga for muttertrekkar, og "vrir" seg, for så å sprette tilbake når muttertrekkaren skal gi eit nytt slag. Dette fører til at du kun får stramma til eit visst moment, noko som kan vere lurt f.eks ved stramming av hjulboltane. Blir omtrent som ein momentnøkkel for muttertrekkar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 Det er nok ikke så mange som har komplette pipesett med momentpiper men de er greie til hjulboltene ja. Noen som vet hvordan disse momentpipene virker ved forskjellig styrke på maskinen? Vil man få riktig moment på bolten enten maskinen er graftig eller svak? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Mars 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2006 hm..har bli fortalt at man ikke skal stramme feks hjulbolter med muttertrekker..bare skru dem inn og så resten med håndmakt.. ? men kompressor og muttertrekker til 1500kr er vel ikke noe kraft i? om jeg så skal kjøpe kompressor vil jeg opp i litt høyere pris som jeg kan bruke til feks lakkering sandblåsing osv også.. om en elektrisk muttertrekker klarer å dra av veiv bolten? så kan jeg like greit gå for den i først omgang Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 Noen som vet hvordan disse momentpipene virker ved forskjellig styrke på maskinen? Vil man få riktig moment på bolten enten maskinen er graftig eller svak? Etter det eg har forstått vil dei ikkje stramme hardare enn påtrykt moment, enten muttertrekkaren trekker 20 eller 200 nm meir, men heilt sikker er eg ikkje. Men som regel har du vel justering av momentet på trekkaren også, i tillegg er det vel mest normalt at f.eks ei 17 eller 19 mm pipe passar på 1/2" muttertrekkar, og større trekkar med større piper osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 Noen som vet hvordan disse momentpipene virker ved forskjellig styrke på maskinen? Vil man få riktig moment på bolten enten maskinen er graftig eller svak? Etter det eg har forstått vil dei ikkje stramme hardare enn påtrykt moment, enten muttertrekkaren trekker 20 eller 200 nm meir, men heilt sikker er eg ikkje. Men som regel har du vel justering av momentet på trekkaren også, i tillegg er det vel mest normalt at f.eks ei 17 eller 19 mm pipe passar på 1/2" muttertrekkar, og større trekkar med større piper osv... Det er bare å bånne på, de moment stavene som følger med til muttertrekkere går ikke noe mer når maks moment er nådd uansett, det er også sant at man ikke skal trekke til hjulbolter med muttertrekker sålenge en ikke har momentstav da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mEhE Skrevet Mars 28, 2006 Forfatter Share Skrevet Mars 28, 2006 Det er bare å bånne på, de moment stavene som følger med til muttertrekkere går ikke noe mer når maks moment er nådd uansett, det er også sant at man ikke skal trekke til hjulbolter med muttertrekker sålenge en ikke har momentstav da. da er jeg med:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steffan C Skrevet Mars 28, 2006 Share Skrevet Mars 28, 2006 men kompressor og muttertrekker til 1500kr er vel ikke noe kraft i?om jeg så skal kjøpe kompressor vil jeg opp i litt høyere pris som jeg kan bruke til feks lakkering sandblåsing osv også.. Det gjør du nok helt rett i. Har selv en sånn 1000kr kompressor og billig muttertrekker(400kr tror jeg), og det IKKE noe å satse på. Nå er det vel sånn at muttertrekker trenger veldig mye luft for å virke optimalt, så det er viktig med en god kompressor med forholdsvis stor tank. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå