Gå til innhold

Biltema signalkabel


Anbefalte innlegg

Noen som har greie på kabler? Er denne signalkabelen noe å satse på i bilen? Den er jo trippelskjermet, og det er jo ihvertfall bra.

Hvordan er det med høyttalerkablene og strømkablene de har? Er det no tess? Regner egentlig med at de leder strøm like bra som alt annet som selges rundt omkring på bilstereo sjappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har greie på kabler? Er denne signalkabelen noe å satse på i bilen? Den er jo trippelskjermet, og det er jo ihvertfall bra.

Hvordan er det med høyttalerkablene og strømkablene de har? Er det no tess? Regner egentlig med at de leder strøm like bra som alt annet som selges rundt omkring på bilstereo sjappene.

Som en kompis sier: Godt nok for rampen. Men husk at det er med bilstereo som med alt annet, du får som regel det du betaler for.. Du får nok lyd ja, men hvem vet hvor mye støy som sniker seg sammen med signalene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ein signalkabel av heilt kurrant kvalitet hos ein bilradiobutikk er nk ikkje så mykje dyrare enn kabelen hos biltema..men kabelen fra biltema funker nok den, du får lyd..jaa :wink:

men har du stereo til 30 000 f. eks. så burde du kanskje og unne deg ein skappeleg kabel 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en test i et lyd og bilde bla som kom ut i fjord som kom biltema kablene langt opp på lista blandt det beste, hadde faktisk bedre skjerming en monstercable signalkabel som kosta 2x så mye...men tror det var den andre type signal kabel biltema har, men jeg har selv slik som du har tenkt på der og er kjempe fornøyd, du skal ha heftig utstyr skal du merke noe på lydforskjellen, men legg for guds skyld aldri signalkabelen ved siden av strømkabelen så er mye gjort, har du en lit dyr og ordentlig spiller så kan du justere opp spenningen på signalet ut i kabelen. det oxo hjelper litt.... men du får gjøre som du vil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en skikkelig kabel i en bilradiosjappe. Men jeg er overbevist om at det ikke er noe forskjell i lydkvaliteten på biltema kabelen og andre kabler. Forskjellen er ofte bare at de dyre kablene tåler tøffere behandling uten å bli skadet, og er bedre skjermet mot støy. Noe som er en viktig egenskap når de blir brukt i en bil. Det var dette jeg var litt usikker på med den Biltema kabelen.

De som sier at de hører forskjell på en signalkabel fra Elkjøp til 25,- og en kabel til 1000,- fra en hi-fi sjappe på anlegget til Ola Dunk, de vil jeg påstå juger. Du skal ganske høyt opp i pris/kvalitet på anlegg og kabler for å høre forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du kan nok høre forskjell på en kabel til 10kr og en til 1000kr hvis resten koster 30000kr. Men jeg dropper iallefall billige signalkabler i bil grunnet det som Ronny M her nevner. I samme slengen, noen som vet hvor mye strøm det går i en 1.meters 6mm2 strømkabel her?

Er forskjell på strømkabler også,går på hvor mange kordeller som er i kabelen-men mener selv at det er ok med de billige biltemakablene.Husk at mange av de andre butikkene har de samme,men koster mer(og kan være satt på et annet merke...). De fleste vet ikke dette,eller vil ikke vite det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også var helt overbevist før at du ikke kunne høre forskjell på dyre og billige kabler. Men jeg vil nå påstå at du kan høre forskjell på dyre og billige kabler :shock: jeg hørte ikke forskjell med det samme, men jeg spilte med de dyre i noen mnd, for så å skifte tilbake til de billige. Og da manglet "noe", ikke så lett å si hva, men mener bestemt lyden forandret seg :P

Men det gjelder nok ikke bare konsekvent dyre/billige kabler. Er sikkert forskjell på kablene uansett :lol:

Dette gjelder inneanlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat den kabelen der i bil før....

Da jeg kjøpte bilen sto det den kabelen du har der og en grønn kabel fra biltema.

Problemet var at det fulgte også med pipelyd som fulgte turtallet så lenge bilen var i gang.

Så var det en som sa at jeg måtte bytte ut alle signalkablene fra biltema (Strøm/jordingskabel kunne stå igjen)

Etter det ble problemet løst hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper for all del at dere som sverger til dyre kabler ikke hører mp3. Og hva er vel vitsen med så dyrt utstyr i en bil som er ful av støy uansett hvordan man kobler...hjulstøy, motorstøy, vindstøy...you name it! En skikkelig hype dette, gitt. Pass på å få stort nok tversnitt frem til komponentene. Før spinkel kabel gir forvrengning. Bortsett fra det, og det som VIGGO er inne på, vil nok de fleste kabler som er å få kjøpt gjøre jobben.

Bugman: I gamle dager, da jeg jobbet som elektriker, mener jeg at en 6mm^2 kabel ble sikret med 25A sikring. Men det er uansett ikke noen direkte sammenheng... Jo lavere spenning, jo mer spenningstap vil man få over lengre avstander. Med 1 meter, som du sikter til, vil du ikke oppleve store tapet i en slik ledning. Ved 25A vil du ha ca. 0,15V spenningstap i et 12V-anlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet var at det fulgte også med pipelyd som fulgte turtallet så lenge bilen var i gang.

Så var det en som sa at jeg måtte bytte ut alle signalkablene fra biltema (Strøm/jordingskabel kunne stå igjen)

Etter det ble problemet løst hvertfall :P

En annen måte å omgå denne støyen er å kjøpe et støyfilter til noen få kroner i stedet for å skifte kablene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...