Gå til innhold

Åpning i hatthylla eller seteryggen for bedre bass?


Anbefalte innlegg

Som kjent så er det potte tett mellom kupé og bagasjerom på E30. Hvordan kan man best få frem bassen når man har basskasse?

Er det best å lage et stort hull midt i seteryggen og eventuelt plassere basseren inntil hullet? Eller er det best med et par hull i hatthylla? Begge deler kanskje? :D

Er det noen her med erfaringer som kan komme med tips før jeg begynner å voldta blekket i børsa mi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du tar ut seteryggen bak, så skal du kunne se at midt på selve "ryggen" er det en relativt stor plate som er punktsveisa på..mange navn på denne..husker ikke helt hva folk kaller den. Slå den ut, å du vil få bedre bass inn i bilen. Funka fint som bare det i min gamle bil, å det beste er jo at d ikke synes. Begynne man å kappe i den solide stålkonstruksjonen bak i hattehylla mener mange at du svekker konstruksjonen på bilen osv. Jeg kappa nå hull for 6x9" i hattehulla å slo ut denne platen i seteryggen, å merka ikke noe på stivheten eller noe i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min bil er det to hull i hattehylla med bassrør som kommer direkte fra subkassa..altså kassa med sub står rett under hatthylla.

kan ta et bilde om du ikke forstår hva jeg mener..bilen ble kjøpt slik,men alikevel synes jeg det var en genialt løsning for å få litt mer bass fram i kupeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du tar ut seteryggen bak, så skal du kunne se at midt på selve "ryggen" er det en relativt stor plate som er punktsveisa på...

Er ikke sånn i min bil. Har kutta et svært rundt hull midt i seteryggen nå. :D

Kanskje jeg prøver noen rør opp i hatthylla som nevnt her også etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at du ikke får "blåselyd" gjennom rørene, det gjorde kompisen min. men da hadde han lagd basskasse av HELE baggasjerommet. Og rørene gikk rett ned i Kassa. :)

det er det mine rør også gjør.. tviler på du merker noe spesielt forskjell om du ikke har rørene direkte..

en kompis som prøvde å legge rør som ikke gikk i kassa..merket null forskjell.. men det var en honda accord.. så er jo forskjell fra bil til bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ufff.. e har 3x 10" cadence me feeeet spl dynamics forsterker som skal levere 2000w rms visst nok.. finnes bilder av oppsettet på hjemmesiden min iallefall.. men uansett.. synes det var litt lite bass inn i bilen.. ble lissom mere trykk visst e la ned sete ryggen.. så siden e mangler lappen og har god tid så fant e frem vinkelsliper og gjekk igang.. laget meg blåserør rett opp fra kassa og inn i bilen.. IKKE FAEN om jeg gjør dette på en annen bil.. synes lyden ble ræva.. prøvde me røra ute av kassa og synes lyden ble finere.. men uansett.. min løsning ble følgende:

Fikk tak i ny hattehylle..

Monterte den og trykte de jævla røra ned i kassa inne i bagasjerommet..

Testet så anlegget og merket klirrelyder fra hattehylla..

festet den skikkeli.. :)

Gjikk så inn på spillern..

stillte på bassen og gikk så bak på forsterkern og justerte på enda mere der.. rikti nok hadde jeg myyyyyye å gå på.. den sto orginalt ikke påstilt noe så.. :P

Men uansett. e hater blåselyder og element lydene.. så foretrekker og ha det tett bakover.. tenk over det før dere skjærer hele bilen i stykker.. jeg angrer som faen! :twisted:

Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant... Jeg så en e36 coupe som hadde basselementer i hattehylla... Er det en ide eller? Så har man i det minste bagasjerommet ledig...

Får du laget den en kasse under så er det ikke en dum idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje jeg fikk dårligere lyd ved å kutte åpning i seteryggen. Kan det være at det som er igjen av veggen ikke er like stivt og vibrerer slik at bassen dør ut? Bør den stives opp, eller er det bedre å kutte vekk resten? Tenkte på å punkte fast noen metall profiler for å stive opp, men noen sier det hjelper med asfaltmatter. Det gjelder hele bagasjerommet egentlig. Vil det hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant... Jeg så en e36 coupe som hadde basselementer i hattehylla... Er det en ide eller? Så har man i det minste bagasjerommet ledig...

Får du laget den en kasse under så er det ikke en dum idè.

Er kasse et must? Blir det helt dau lyd hvis det ikke er kasse? På den coupeen jeg så var det ikke kasse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...