Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Nei det må du ikke.

Bytta på min 520ia 97mod for noen år siden og da ble den bra igjen med engang jeg starta etter byttet.

Men min var ekstremt tungstartet med defekt sensor og kunne bruke 40-50sek før den starta.

tror en diaganose test vil være best først som sist.

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg kjøpte en brukt kamakselføler fra GS bildeler som det ikke ble noe bedre av å bytte til så jeg ringte til de og fikk tilsendt en splitter ny. Den byttet jeg i dag.. Den gikk nesten normalt med en gang jeg startet den etterpå, men så stoppet den etter ca 30 sek og var tilbake til sånn den var før bytte.. :( Jeg tror den har blitt litt bedre enn den var, men langt ifra bra.. Målte 0-100 på den i stad.. 12,7 sekunder.. her er det noe som ikke er rekti!! (523iA 1997 med 170HK) 0-100 tiden skal være 9,6 ifølge modellguiden her..

Når jeg holdt på å bytte så knakk jeg det røret som går fra "kam-huset?" og nedi motoren et sted.. Jeg bare teipet det sammen igjen... vil det fungere dårlig?

Se på bildet her.. Røret er ringet med blå og for de som lurer så er kam-sensoren ringet rundt i rødt

hmm.jpg

Skrevet

Det røret du knakk er veivhusventilasjonen. Det røret fører oljedamp fra veivhuset inn i spjellhuset ditt. Så lenge du ikke ser(kjenner) at det lekker så skulle det være en grei patent det der!

Skrevet

prøv å bytt sensoren som sitter på veivakslingen også.

Hadde samme symtomer som deg, da var veivsensoren gåen.

den sitter på venstre siden av nederste reimhjul sett forfra.

det må være den som driver å kødder siden den ikke ble bra etter at du bytta kamsensoren.

Når du skal bytte den lønner det seg å ta av vifta og dekselet rundt vifta. kommer så mye enklere til da.

Skrevet

Jeg har akuratt det samme problemet med min 528iat.. kjørte diagnose på den, og fikk opp kamakselsensor som feil... Etter jeg bytta den, da begynte den og gå ureint, slik som du beskriver din gjør.. gikk rent og pent før jeg bytta den, men da stoppa den helt, og startet ikke før etter litt tid.... Skal ut og prøve og rense pluggene nå...

Skrevet

I stad gikk den fint helt til den ble varm.. Da stoppa den også var den mongo igjen :( faen ass.. Det er hvertfall bedring, men ikke bra.. Når jeg stoppa og starta så kunne den være fin igjen etter 3 omstart kanskje.. for så å gå litt og stoppe.. så er den mongo igjen...

Jeg blir gal...!!!!

Skrevet

Det hjalp ingenting og rense pluggene på min 528iat... Tenkte kanskje på bensinfilter jeg, men etter hva jeg ser, så bør kanskje veivakselsensoren skjekkes..

Skrevet

Finner ikke veivakselsensor på GS bildeler jeg.. hva er delenr på den? Noen som vet? Skal sjekke hvor mye den koster..

Synes det er rart at den også går samtidig som kamakselsensor... Diagnosetesten viste at kamakselsensoren var gåen og ikke noe annet så jeg synes det er smått frustrerende at det ikke blir bra når jeg bytter den... :cry:

Skrevet

Det var akuratt det jeg fikk opp også, merkelig greier... Skal kjøre på ny diagnosetest iløpet av ett par dager, og gir lyd fra meg så fort meldinga er klar..

Skrevet

Jeg hadde tilsvarende symptomer på en 88 mod e34 520i. Jeg hadde bilen hos Flissundet Motorservice på Flisa og der skiftet dem det de kallte turtallsgiver.

Men til de som har litt bedre greie på ting enn meg...; Er det kamaksel-, eller veivaksel- giver, eller er det en tredje føler.....

For det som skjedde med den bilen var at den var forferdelig vanskelig og starte en periode. Måtte kinne inntil 30 sek. Men så en dag da jeg var ute og kjørte så stoppet den. Og da var'n dau. Og den gangen la jeg merke til at turtelleren gikk som en jojo bare jeg satte på tenninga. Og jeg fortalte det til repratøren, som da sa med en gang at turtallsgiveren er gåen.

Når det er sagt så er FMS på Flisa et verksted med mere avansert utstyr for feilsøking i motorelektronikk enn det merkeforhandler har. Han påstod at det ikke finnes noe annet hvertfall i Hedmark/Oppland som har tilsvarende... :-)

Lykke til!

Skrevet

Nå i dag gikk den ordentlig litt lenger enn i går.. gikk kanskje i 10 minutter etter at den hadde blitt varm før den begynte å kødde igjen... :(

Ja.. noen som vet hva turtallsføler er?

Skrevet

Idag kjørte jeg min 528iat på diagnosetest... det var veivakselføleren... Bytta da den, og bilen ble god som gull, igjen!!! Kom ingen feil på testen jeg kjørte sist uke, kun da på kamakselføleren, men nå altså på veivakselføleren.. Var visst nok litt standard at man får feil på den, etter kamakselføler-bytte.. Kostet 800.-, på bmw (etter bmwccn-rabatt), og tok meg 20 min og bytte.. Verdt og prøve!

Skrevet

Hvis veivsensoren er gåen skal ikke motoren starte i det hele tatt. Kan som sagt svive med gåen kam sensor. Når kamsensoren er gåen fyrer motoren to og to coiler på en gang, dette gjelder også dysene. form for nød modus. Kamsensoren styrer forøvrig også Vanosen. Kan gjerne være du har feil motstand på veivsensoren, Hvis dette er en induktiv giver og ikke en Hall giver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...