Gå til innhold

Ekstra batteri


Anbefalte innlegg

Lurer litt på om jeg skal spandere på meg et ekstra batteri i bimmern. Har nettopp kjøpt en 12" Alpine Type-R sub og Alpine MRV-F545 forsterker. Det sitter fire sikringer i forsterkeren på til sammen 80A så jeg regner med den trenger "litt" strøm.

Jeg har aldri montert ekstra batteri før så jeg trenger litt hjelp av noen som har peiling.

Noen spørsmål:

1. Er det bare å kjøpe et vanlig 60Ah batteri på Biltema til 500 spenn? Eller er det visse krav det bør fylle for at det i det hele tatt skal være noe vits?

2. Finnes det batterier som leverer strøm raskere enn andre?

3. Vil dynamoen få problemer?

4. Trenger jeg å ha sikring på kabelen som går fra batteriet i motorrommet til det ekstra batteriet i bagasjerommet?

5. Vil det hjelpe med ekstra batteri selv om jeg ikke har kondis? (Skal selvfølgelig kjøpe det etterhvert..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På batterier er det stor forskjell, derfor jeg altid anbefaler www.ody.no

så klarer du deg med ett bateri.

Du skal egentlig ha sikring både forran og bak ved bateriet.

Kjøper du ett ody batteri så kan du bare droppe kondensatoren.

Kondensator er oppskrytt.

Dynamoen får ikke noe problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig info. Skal vurdere å kjøpe et sånt batteri hvis de er så bra som du sier. Men det blir en del billigere å kjøpe et ekstra batteri på Biltema. 8) Vil det ha noe for seg i det hele tatt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar 1. Du kan bruke et hvilket som helst batteri.

Svar 2. Det finnes mange forskjellige typer batteri. Du finner mye om dette om du leter på sidene til leverandører, eks. exide o.l.

Det beste til bilstereo er et batteri som leverer mye strøm på kort tid. Dette vil et optimabatteri klare å gjøre. Disse batteriene ser ut som en sekspakning, og har sammenrullede plater med papirisolasjon imellom, samlet areal på platene er kanskje like stort som en fotballbane. Desto større areal på platene desto fortere kan batteriet hente strøm (elektroner) fra elektrolytten. Elektrolytten er væsken, gelèen, pulveret osv.

Et lastebilbatteri har tykke firkantede plater med lite areal. Dette er et tungt bygd batteri og tåler mye juling. Dette batteriet vil ikke klare å levere like mye strøm på kort tid.

Slike batterier tar skade av gjentatte dype utladinger, det gjør ikke et optima. Optima tåler også mye større ladestrøm over tid.

Det er altså batterier til ethvert formål.

Svar 3. Du vil spare dynamoen ved å ha flere batterier. Strømmen vil fortrinnsvis bli hentet fra nermeste kilde, altså nermeste batteri. Dynamoen blir ikke belastet like hardt like ofte.

Svar 4. Du trenger det ikke. Men det er en ekstra sikring ved kortslutning et sted. Det er en fordel med et skillerelè som ikke vil tappe batteriet fremme når du står i ro og spiller opp til dans..

Svar 5. Det vil hjelpe masse med et ekstra batteri. Du vil ha dobbelt så mye strøm klar til dyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et slikt skillerele som du nevner? Hvilken funksjon har det, hvordan ser det ut og hvor får jeg tak i det? Å ikke minsk, hvor mye koster det? Hørtes rett og slett genialt ut!

Mvh Magnus

Du kan egentlig bruke et hvilket som helst rele som tåler ladestrømmen som dynamoen gir. Jeg vet at man får tak i de hos marina - butikker. Mange båtfolk bruker de slik at man fortsatt skal ha strøm nok til å starte batteriet når man ligger i ro med belysning og tv påslått..

Jeg fant et som tåler 70amp hos www.watski.no under elutrustning og belysning --> installasjonsmateriale 12V --> diverse.

Dette vil også styre ladestrømmen til det batteriet med minst spenning og koster kr 437,-.

Jeg vet at man får tak i enda mer avanserte batterivaktsystemer med alarm og greier, men finner ikke det på nettet.. Det er gulf yacht som har det her i Tromsø ihvertfall, husker ikke leverandør.

Om du bruker et vanlig relè så kan du bare koble styrespenningen (signal til at relèet skal slutte kretsen) til tenningen. Slik at når motoren er i gang vil det være connection mellom forran og bak, og når du slår av tenningen vil relèet bryte ledningen.

Et relè er bare en styrt bryter.

Mvh. Tore :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...