stiandg Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Har en kompis som har en 2005 modell 320d som er chipstrimmet hos TS-RACING til 180HK eller noe sånt.. Han skal levere bilen på verksted for å noe garanti greier, de skal bytte noe under bilen. Han er svært usikker på om han bør fjerne chipstrimminga, har også vært i kontakt med TS-Racing, de sa at de ikke klarer å finne ut av det? Hva mener dere??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Hvis det er understellsdeler hadde jeg ikke brydd meg - er det noe som har med motor å gjøre ville jeg vært forsiktig. I tillegg kan det jo være en fare for at de noterer seg slikt og om noe da dukker opp senere... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Jeg vet ikke hvordan autoriserte BMW-verksteder reagerer i Norge, men BMW her i Danmark har en temmelig streng justis på området garanti og chip/bokstuning. Jeg mener Gunnar´s holdning er forsvarlig, men ved motor/clutch/gearkasseproblemer ville jeg ha vært ytterst påpasselig med å fjerne chippen/boksen før henvendelse til verkstedet. Her i Danmark ønsker BMW ikke å ta i en chippet bil... selv ikke med ildtang (for å bruke deres eget uttrykk)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Hvordan forholder de seg da til trimdeler fra Alpina eller Ac Schnitzer i Danmark? Ac Schnitzer leverer jo en styreenhet til E90 320d som gir ca.198hk. Og all trimming ved bruk av Ac Schnitzer deler skal jo ikke gå utover garantien fra BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Hvordan forholder de seg da til trimdeler fra Alpina eller Ac Schnitzer i Danmark? Ac Schnitzer leverer jo en styreenhet til E90 320d som gir ca.198hk. Og all trimming ved bruk av Ac Schnitzer deler skal jo ikke gå utover garantien fra BMW. Jeg tror de skjærer alle over en kam med mindre produsenten av chippen/boksen ikke har egen en avtale med BMW tilsvarende den Alpina har. Problemet er at det er totalt anarkistiske tilstander på chip/bokstuning markedet... det er ingen kontroll med påståtte tekniske spesifikasjoner og dessverre også mange kunder som ikke ber om skikkelig produktdokumentasjon. BMW kan naturligvis ikke ta ansvaret for mulige problemer i denne sammenheng og de ønsker vel heller ikke noen runder i retten bare for å konstatere hvis skyld det er fordi en eller annen motor/clutch/gearkasse ikke kunne tåle påvirkningene av en øket effekt pga et uspesifisert 3-partsprodukt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Ekte AC Schnitzer er imidlertid sertifisert av BMW. Det betyr i praksis at dersom du for eksempel trimmer motoren med et AC Schnitzer-sett, opprettholder du garantien på bilen din... Men det koster jo derfor litt også... tror en slik styreenhet koster ca 20.000,- Men BMW forhandlerene i Danmark kan jo ikke gå imot, hvis en har tuning av et slik merke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Ekte AC Schnitzer er imidlertid sertifisert av BMW. Det betyr i praksis at dersom du for eksempel trimmer motoren med et AC Schnitzer-sett, opprettholder du garantien på bilen din...Men det koster jo derfor litt også... tror en slik styreenhet koster ca 20.000,- Men BMW forhandlerene i Danmark kan jo ikke gå imot, hvis en har tuning av et slik merke? Nei... og det var vel mitt poeng også (les: avtale/sertifisert med/av BMW)... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Ekte AC Schnitzer er imidlertid sertifisert av BMW. Det betyr i praksis at dersom du for eksempel trimmer motoren med et AC Schnitzer-sett, opprettholder du garantien på bilen din... Men er det ikke ACS som tar garantiansvaret for motoren (og evt. drivverk) når slikt gjøres? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Dersom noko skjer pga trimminga til ACS, so går det vel på garantien deira... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Men er det ikke ACS som tar garantiansvaret for motoren (og evt. drivverk) når slikt gjøres? Akkurat det er jeg usikker på... Om det er slik at garantien din fra BMW fortsetter å gjelde eller om Ac Schnitzer tar over. Men jeg vil tro det er mest sannsynlig og praktisk at det er BMW som står for ansvaret siden de har verifisert tuningleverandøren? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet April 5, 2006 Share Skrevet April 5, 2006 Hva med tilfeller der du skal ha inn bilen og garanti ikke er aktuelt? Hvordan stiller BMW-verkstedene seg til chiptrimming generelt (utført av eksternt tuning-firma)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 6, 2006 Share Skrevet April 6, 2006 Hva med tilfeller der du skal ha inn bilen og garanti ikke er aktuelt? Hvordan stiller BMW-verkstedene seg til chiptrimming generelt (utført av eksternt tuning-firma)? Det går bra, men husk at du da må selge/bytte inn bilen et annet sted... og helst et sted der bilens data (servicehistorie) ikke er tilgjengelig (i prinsippet privatsalg)... dette er hva jeg selv har hørt av BMW her i Danmark. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dan Skrevet April 6, 2006 Share Skrevet April 6, 2006 Nå tenkte jeg på diverse service, reparasjon, diagnose etc, ikke salg. Beklager hvis det var litt uklart Blir nok privatsalg, ja den dagen denne bilen går. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 6, 2006 Share Skrevet April 6, 2006 Nå tenkte jeg på diverse service, reparasjon, diagnose etc, ikke salg. Beklager hvis det var litt uklart Det er akkurat det jeg mener... mitt poeng er at et autorisert BMW-verksted naturligvis noterer seg at bilen evt. er chip/bokstrimmet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M Skrevet April 6, 2006 Share Skrevet April 6, 2006 mister man ikke garanti på bilen hvis man chipper den. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå