Gå til innhold

Knirking venstre side foran etter skifte til sommerdekk


Von Schenken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skiftet i dag dekk på min E46 2000 318 Ci, og fikk satt på Goodyear F1 225/50 rund baut. Har hatt bilen i en måned, og kjenner den ikke så godt ennå.

Så til problemet: Etter å ha kjørt ca to mil etter dekkskifte har det dukket opp en ganske skarp/kraftig knirkelyd som virker å komme fra venstre side foran. Knirkingen kommer i fartsdumper (akkurat når fremhjulene har passert dumpen), og i litt større hull i veien. Knirkingen kommer også når du presser framskjermen opp og ned på venstre side. Jeg synes det luktet litt svidd gummi idet jeg parkerte foran blokka. Så langt jeg kan bedømme så subber ikke hjulene borti plastforingen i hjulbuene.

Den 10. mars tok jeg garantiutløpstest hos NAF på Mastemyr. Alt var i orden med bilen min, eneste merknad jeg fikk var litt slitte bremseskiver foran, og liten slark i stabilisatorledd venstre foran.

Kan det være slarken som høres, etter å ha gått fra myke vinterhjul til de harde sommerdekkene, eller kan det være noe mer alvorlig? Jeg hadde tenkt meg til Sverige i morgen, men nå er jeg urolig for hele prosjektet! Alle innspill tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke rart at det kom rett etter skifte av dekk? Kjørte mye med bilen i går, ute at jeg hørte noe som helst, men da med vinterdekkene på.

En skulle tro at sånt kom gradvis. Men igjen er det nok forskjell på et mykere vinterdekk og det steinharde Goodyeardekket mht til påkjenninger i forstilling og som du nevner, foringer. Hvordan får du foringene "smurt" igjen da? Ville ikke NAF-gutta påpekt sånt i testen sin? (Hvis foringene var kaputt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke rart at det kom rett etter skifte av dekk? Kjørte mye med bilen i går, ute at jeg hørte noe som helst, men da med vinterdekkene på.

En skulle tro at sånt kom gradvis. Men igjen er det nok forskjell på et mykere vinterdekk og det steinharde Goodyeardekket mht til påkjenninger i forstilling og som du nevner, foringer. Hvordan får du foringene "smurt" igjen da? Ville ikke NAF-gutta påpekt sånt i testen sin? (Hvis foringene var kaputt).

Når du har jekket opp bilen og byttet dekk fikk du fullt "utslag" en vei på hjulopphengets "vandringsbane".

Det er nok i denne samenhengen lyden fra en sliten foring oppstod. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under forutsetning av at det er foringene som er aktuelle: Hvor mange foringer er det snakk om? Det ligger en gummikloss i toppen av støtdempertårnet det vet jeg, men hvor mange fler er det snakk om og hvor befinner de seg i forstillingen på en E46?

Er det farlig å kjøre med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på jobben har vi hatt en del biler inne med noe lignende symptomer, men ofter risting osv.. da er det ofte den pakningen som sitter mellom navet og felgen som er borte / ryki.. du kan jo sjekke at den er der :)

Det er "senter-ringen"/sentrerringsringen du nevner her. Den er kun på en del uorginale lettmetallfelger.

En sentrerings-ring skal motvirke risting i rattet, men den lager ikke noe lyd slik som nevnt i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen om et verktsted som hadde kunnet tatt en kontroll av forstilling/dempere/drivverk foran i Oslo-området, som et kompetent på BMW og har ledig kapasitet sånn rett før påske? Hva kommer et bytte av stabilisatorledd på?

Ring og hør med Autopower på Kalbakken f eks. De er billige hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk time hos et lokalt verksted ute hos oss i dag morges, og tro det eller ei, knirkingen var borte da jeg startet opp bilen. Han borte på Ødegården bilverksted kjørte en tur med bilen, og forsøkte å fremprovosere knirken, uten at den kom tilbake.

Så det er helt klart at når forstillingen "hang" i luften i egen kraft med dekket av, så har noe blitt dratt maksimalt ut og mest trolig var det stabiliseringsleddet/foringer. Den på venstre side var det litt slark i når jeg tok NAF-test, så da var det nok den. Etter en natt med hjulet på igjen har den "satt" seg, og knirken var borte. Men den kommer nok tilbake om en stund, tenker jeg..

I dag har jeg kjørt 35 mil med den, uten at noen form for ulyd oppsto. Jeg fikk et tilbud av han på verkstedet på kr 700 per stk. for å skifte ledd på begge sider foran, + to timers arbeid. Var det en upris?

Som et trist etterord har en jævel på Nordbysenteret Svinesund slått døra si inn i min dør på førersiden, og laget en bulk i døra rett under speilet. Ingen lapp, ikke et ord. Og det må han ha merket, jeg kan ikke skjønne annet. Så jeg får lete på forumet etter parkeringsbulker, og hvordan man best får ordnet dem. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...