Gå til innhold

KN filter på e46


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

venture2076, Der rakk du å svare mens jeg redigerte mitt innlegg.. så for min del står svaret på hvorfor der.

Når det gjelder dette sitatet:

KN-filter eller Green Filter er en ting, men kon filter og ommbygging, varmeskjold etc.

... så henger jeg ikke helt med. K&N og Greenfilter ER konfiltere (K&N har også innsatsfiltere, men de er helt waste i mine øyne), så der må du forklare deg bedre. Varmeskjold gir deg svaret i navnet - skjerme filteret for varmen fra motoren for å få lavere innsugstemp. Men om det faktisk utgjør noen effekt er vel heller tvilsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venture2076, Det er ingen som tvinger deg til å følge tråden om du ikke har noen interesse av det. JEG kjører ihvertfall ikke med konfilter for andres nytelse. Bilen min er så stille utenfor at lyden fra konfilteret er KUN for min egen nytelse, ikke fordi det skal være tøft eller hva du nå måtte tro. Liker du ikke lyden av en rekkesekser under pådrag vil jeg påstå du feiler noe, og det eneste et konfilter gjør er å forsterke den herlige lyden litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er nok at disse filtrene hjelper på effekten. Motoren puster faktisk lettere pga bedre luftgjennomstrømning i filteret. En bieffekt er at en konfilter skjermer innsugslyden dårligere, slik at motoren brummer mer - som er litt tøft.

Tilbake til filterets egenskap....

Grunnen til luftfilterets eksistens er forhåpentligvis unødvendig å forklare. I den andre enden av et originalfilter ligger null filter. I mellom der finner man effektfilter i forskjellige former, gjennomslippsåpning og pris. Hva som burde være åpenlyst er at et innsatsfilter med bedre gjennomstrømning enn en originalfilter slipper mer gjennom av alt - også partikler. Så, i den grad fremmede partikler av en viss størrelse ikke er skadelig for motoren, kan man godt bruke disse effektfiltrene.

Jeg hadde K&N innsatsfilter på en tidligere bil - som måtte settes inn med olje etter vask. Bilen hadde ikke LMM. Om jeg merket forskjell? Vet ikke, men Placebo-effekten økte sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg bare begynte med å fraråde oljeinnsmurte filtre for luftmengdemålerens skyld.

Videre kunne jeg ikke dy meg med å ikke forstår vitsen med all ombyggingen.

Mener ikke å tråkke noen på tærne, men makan til bortkasta penger.

Jeg har selv bytta dumpventil på mine turbobiler, men mest grunnet effekt. Hvem orker å høre på de mest bråkete dumpventilene under vanlig kjøring???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok telefonen til ESSTUNING tidligere i dag for å høre om det med effekten. Det er nok delte meninger på dette. Selgere sier man kan få ca. 15hk på min 3liter noe ESSTUNING sier er bullshit. Men for 3.000 kan jeg chippe bilen og få 15hk garantert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta de på ordet og få kjørt bilen på _uavhengig_ dyno før og etter chipping?

15hk ved chipping av N/A-motor er nok like omdiskutert som 3hk ekstra av konfilter. Å spørre noen som driver i en av bransjene om den andre blir jo helt feil. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...