Gå til innhold

328 e36 eksospotte????


GromBil.com
 Share

Anbefalte innlegg

På min 328 e36 96mod er der en litt rar bakpotte... Den har en "ventil" som lukker når jeg gir gass... Hvorfor er denne her? Er det for å skape en viss motstand? Eller for å strupe ned effekten :-)

Noen som vet hvilke funksjon denne har og hva som blir resultatet om den tas bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rare er at den lukker ved pådrag ikk ikke åpner (Dette er når jeg står i ro og "ruser" motoren)

Kan det være så banalt som lyd? Jeg vet bmwene er tunet til siste detalj... For eks er M-roadster litt mindre effekt kontra M3... Eneste grunn er at bilen er kortere og har dermed ikke samme effekt pga lengden på eksospotta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det ann å kjøpe en 328i uten å vite om dette på forhånd? :shock:

Her snakker vi om dårlig forundersøkelse!

Dette spjeldet er der av flere grunner og er godt dokumentert av BMW. Finnes fine tegninger som beskriver det også. Dette er ikke noe jalla konstruksjon men tysk ingeniørkunst av ypperste klasse.

I potta de så er det to rør. Ett langt rør som er S formet og ett kort rett. Spjeldet er åpent når motoren er avslått og lukker seg når du skrur på motoren. Da går eksosen i det korte røret og du får lavere støynivå + bedre dreimoment.

Ved høyet turtall trenger man friere eksos for å få full effekt i motoren derfor åpner det seg ved akkurat 2500 rpm.

Og å la det stå åpent hele tiden gir NULL fordeler, jeg har prøvd.

E46 og E90 330i har også slik potte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette visste jeg jo.... :oops: ... Jeg bare tenkte det kunne være gøy for andre å lese om det :-)

Men da kommer neste spm. Når man "trimmer" skifter man ofte til effektanlegg.... Kansje også sammen med grenrør... Kan man for eks med fordel sette på grenrør men beholde den orginale eksosen ellers?

Eller lettere... Er det no vits med effektanlegg (Sammen med kammer, porting, innsug osv... altså skikkelig trim...)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...