Jump to content

Store problemer med Statens Vegvesen

Veritas
 Share

Recommended Posts

Som temaet sier, jeg har store problemer med å få min 523i e39 gjennom støykontrollen på Vegvesnet..

Det hele startet da jeg skulle få skrevet senkesettet inn i vognkortet.

Senkesettet gikk forholdsvis smertefritt, men det gjorde derimot ikke eksosanlegget. Anlegget som sto på var et Walker effektanlegg, og ble ved første måling målt til 102dB.

Dette skjønner også jeg at er litt i drøyeste laget. Jeg satte da på katalysator, og dro for å måle igjen. Denne gangen ble jeg målt til 95.

Jeg kjøpte 3 kompensatorer, satte de inn og gikk ned til 88dB. Fikk beskjed om at det ikke var aktuelt å slippe gjennom en bil med 88db, når grensa var 84dB (79dB orginalt + 5dB slingringsmonn). Hadde den vært 85 hadde jeg sluppet den gjennom sa'n.

Da hadde jeg ikke noe annet alternativ enn å sette på ei orginal bakpotte. Jeg gjorde så, og dro til et verksted og fikk målt til 80dB. Hadde bilen på eu-kontroll på et lokalt verksted idag. De fant ingen feil på bilen, samt målte støy til 78dB!

Men.. jeg hadde fremdeles krav om å vise bilen på Statens vegvesen, så jeg dro oppover i god tro for å få bilen støymålt og endelig godkjent.

Dette skjedde såklart ikke, det ville vært for godt til å være sant. De presterte å måle bilen til 88dB igjen! Jeg spurte hvordan det skulle gå ann at 2 andre verksteder hadde målt bilen til godt under grensa, mens de presterer å måle bilen til 88dB. Han sa det ikke var noen vei utenom, om at jeg MÅTTE få bilen under 84dB for å få den godkjent.

Jeg har absolutt ingen anelse om hva jeg skal gjøre lengre. Jeg vil ikke sette inn noe mer i anlegget, i og med at mostanden antageligvis blir skremmende høy.

Er det noen andre her som har hatt noe lignende problem? Jeg er rådløs, og er drittlei av hele opplegget. Har vurdert å dra til Lillehammer eller Gol for å prøve å få deres synspunkter. Bilen bråker absolutt IKKE mer enn andre biler gjør.

Et lite bilde av min stakkar..

iih.jpg

• Replies 43
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

uff! jeg forstår frustrasjonen din godt! er -veldig- irriterende at man eventuelt må finne seg i å dra til en trafikk-stasjon et annet sted for å få godkjent! Kan du ikke ta det som en reklamasjons-sak, og få utskrift fra de to andre støymålingene som bevis da?

Må jo være noe feil med både utstyret og hodene til de som jobber der???

Hei, siden 2 verksteder har målt bilen din til under grensen, men trafikk stasjonen måler deg til over hver gang. Så kan man spørre seg om hvem som bruker feil måleteknikk. Jeg husker ikke i farten men er det ikke 2 meters avstand 45 grader på siden av eksos tuppen, og 3000 RPM?

Viss måle apparatet er nærmere vil det gi feil støy.

Det du kan gjøre før du stresser noe mer, er å reise til en annen trafikkstasjon, som forhåpentligvis er i nærheten.

Synd at du må oppleve så mye brydderier.

Mvh

Bilen blir målt på 4150 omdr/min, på 0,5meters avstand og 45 graders vinkling..

Såklart må det være noe feil med målinga til trafikkstasjonen..

Skal prøve en annen trafikkstasjon. Hvis ikke så er vell neste alternativ å hugge bilen, i og med at den ikke kan bli godkjent :?

:evil: *SINNA!* :evil:

Min ble målt på 4500 o/min på en 50-60cm avstand.

Trur jeg hadde 92db, og det var med en liten gjennomfløingsdemmper og en jappseloff. Så kan ikke sjønne att du kunne ha blitt målt til så mye??

Noen som har noe imot bmw eller noe.

Eller så kan dem ikke å bruke utstyr

Se også her for litt bakgrunnsinfo: http://www.nmcu.org/nyheter/040701.html

Du kan jo evt ringe de og høre hva slags krav og forutsetninger som kreves for at testen skal bli korrekt. Blant annet vet jeg at det er et problem hvis man har betongklosser/vegger etc som kan reflektere støyen. Testen skal utføres på en åpen flat plass uten for mye bakgrunnstøy (tror det er db-krav til hva som kan aksepteres av bakgrunnstøy) og ingen vegger/biler/gjenstander innen en viss radius som kan reflektere støy. Det skal også være et bestemt turtall (2/3 av maks effekt-turtall tror jeg) og det skal være en viss vinkel og høyde på måleapparatet. Normalt sett skal det også være en skumgummi-vott på måler slik at vindstøy etc ikke skal virke inn.

Husk at Biltilsynet er egentlig bare et vanlig verksted med ekstra myndighet. De har ikke "State-of-the-Art" utstyr der borte. Blant annet er det kjent blant verksteder i Oslo-området at lysvinkel-apparatet til biltilsynet viser andre vinkler enn alle andre apparater. Så da legger man på litt for venner og kjente, slik at ting som skal sjekkes hos biltilsynet får en annen innstilling for å slippe gjennom!

Dette høres litt rart ut..

Når jeg skulle godkjenne min E30M3 med S50B30 motor så måtte jeg også igjeom en db måling siden jeg ikke hadde originalt eksosanlegg.

Jeg hadde også store problemer med og få den ned på 85db, men fikk det til etter 5 målinger..

Siste gangen jeg viste den hos tilsynet sa de til meg at hvis jeg satte på orginalt eksosanlegg så trengte jeg ikke fremlegge papirer på en db måling siden den da var original ifra fabrikken. Veldig rart at de sier noe når du har original potte på..!!

Jeg fikk ikke tak i et orginalt anlegg så jeg sveiste på en bakpotte ifra en 324d og da gikk den igjenom med en gang..

jeg har aldri hatt noe problem med biltrangsynet på det der. har hatt ekstremt store eksosanlegg på flere biler med flere loffvarmere og enormt med lyd uten at de har gidda brydd seg..så ta meg deg bilen og stikk innom en annen trafikkstasjon..