Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

har en bekjent av meg med to hjerner til sin m50b25, en org å en chippa, han sier han merker forskjell på dem.. 8)

skjønner vitsen med og chippe vist man trimmer mer en bare konfilter og effektpotte, men vist du ikke har planer om det vil jeg kalle det bortkasta penger..

har hatt ei 320 med chipp på; den kunne bare kjøre på 98oktan (95 funket ikke i det hele tatt) den tente tidvis feil, spiste plugger...

satt på en org hjerne, og alt var godt som nytt..

Skrevet
Så det er egentlig bare å drite i å kjøpe trimchip fra de folka som er nevnt tdlig i denne tråden.... ?

Hvis det ikke finnes noen flere oppgraderinger på bilen din som feks understell, bremser osv og du på død og liv vil bruke mere penger på bilen så er det jo bare og handle chip, men bruke heller de pengene på nye/bedre fjører/dempere/foringer og bremser før du bruker dem på chip.

Skrevet

Jeg har sendt mail til både trimchip.com og ES tuning i Trondheim og bedt dem omprogrammere etter motoren og ingen universal-chipping her i gården. Har ikke fått svar, så det sier vel sitt :roll:

Får se om svenskene er mer seriøse...

Skrevet

Det har størst effekt om man mapper hver motor individuelt, ikke bruker ferdig chip. Hva er vitsen med det hele? JO at bilen går bedre,da spiller det ingen rolle om toppeffekten er bedre. Hvis en bil har 200 hk på topp, og 60 hk på x omdr., og man øker effekten til 70 hk i stedet for 60 hk på dette turtallet, men toppeffekten fremdeles er 200 hk, ja da har man fått en raskere bil. Det er noen som tror at to like biler med samme toppeffekt på 6000 omdr er like raske, de er jo ikke det om den ene yter 10% mer på 1500-4000 omdr. Dessuten er det helt vanlig at forbruket går ned på mange biler.

Skrevet

Er selvfølgelig enig i at individuell mapping er bedre enn universal chip, men på enkelte motorer er det endel å hente på vanlig chip også.

Om man bestiller på nett og bytter selv er det jo bare å sende chippen i retur om man er misfornøyd.

Skrevet

det er som sagt forsjell på chip,noen mer seriøse enn andre.har sett annonser der prinsippet var å kople til en ledning,trykke på en knapp og så var den "trimmet og klar" .jeg chippet gamlebilen hos Schmiedmann i Odense.der skrudde de ut hjernen,tok ut den orginale chip`en,fikk tilsendt nye koder fra tyskland,la disse inn på chip,og innstalerte den igjen.de gamle kodene fikk du med på en cd,hvist deu en gang vil ha den tilbake til org.tror mer på denne chip tuninga,enn den som jeg nevnte først

Skrevet

Gadd ikke lese alle påstandene ang chip over, men en ting er sikkert og det er at det sjeldent er værdt de pengene man betaler. Det som ofte bli resultat er at man ja... får noen hk ekstra... og litt dreiemoment. Men på et helt annet turtall en før. Altså kan bilen oppleves som dauere da dreiemomentet kommer senere. Men som blir sagt tidligere så er det nok ENORM forskjell på de forskjellige leverandørene. Jeg chippet min tidligere 528ia hos Schmiedmann i Danmark. De fikk da chip i forhold til et nummer på hjernen. Altså "skreddersydd". Men jeg merket lite og ingenting.

99% av de som i dag chiper bilene sine tror de får mer. Også de som hiver i et typisk KN kit mener de får mer effekt. Selv om dette også sjelden er fasiten. Har du en kald og luftfuktig kveld merker du KN filter godt, men på en tørr varm sommerdag er det stikk motsatt... Så bortkastet etter min mening om man ikke legger litt mer i det.

Folk gjør hva de vil og kan mene hva de vil, men fakta er at på en orginal BMW uten turbo har men lite igjen for både chip, luftfilter og trimpotter (Satt på alene. Derrimot dette til sammen og kansje noen kammer og grenrør... Da begynner vi å snakke merkbar effekt. Dette sammen med en "Live Chipping" hvor man chipper bilen mens den kjøres kan gjøre underverk har jeg hørt :-)

Derfor folkens vil vi nettopp prøve å finne utav hva dette egentlig betyr. Vi har to like BMW 328 coupeèr som vi skal kjøre i benk. Den ene er helt orginal den andre har KN kit, kammer, grenrør og eksos... Mangler chipping og M50 manifoil.... Så kan vi sammenlikne disse to og se hvilke forskjell der er. Så skal jeg forhåpentligvis gjennom samme prosess med min med nytt pipercross luftfilter, M50B25 innsugsmanifoil (Ligger i garasjen) kammer, grenrør, eksos og live mapping. Så kan jeg gjøre en ny måling og se om dette er værdt pengene.... :-)

Dette er målepapirene på en Cossy jeg kjøpte. Den hadde et meget heftig rykte men var veldig sjuskete etter mindre med vedlikehold av eieren. Han hadde bilen i 8år. Før det gikk den i Berlin hvor han hadde vunnet masse streetfights ot andre heftige biler. Hadde fått en 2 plass da en Porche RUF drog skinnet av pølsa :-) (Sier han som importerte bilen...)

Dreiemoment.jpg

Denne måling er ikke i Nm... Husker ikke nøyaktig hva amn ganger med for å få Nm nå... men mener den tippet over 400Nm...

Hestekrefter.jpg

Denne gikk bra trass i tap av turbotrykk på rundt 4.000rpm... :-)

Solgte den selvsagt til fordel for en skikkelig BMW :-)

Skrevet

Skal man finne ut om chip virkelig gir noe ekstra bør man først nullstille ECU, måle effekten på en rulle. Når det er gjort så stopper man bilen, tar ut ECU, nullstiller den og bytter chipen så kjører du bilen på rulla igjen. Det er viktig at men nullstiller ECU før hver måling slik at den får samme parameteren hver gang.

Å sammenligne to forskjellige biler blir ikke helt riktig det heller siden enkelte motorer går bedre enn andre orginalt, men selvfølgelig så får man en liten pekepinne det er jeg enig i.

Skrevet
Noen som har chippet m50b20? Savner litt mer effekt i mellomregisteret.

Toppeffekten er grei.

Chipping vil nok desverre ikke gi deg noe bedre moment på lavt turtall... Dreiemomenter blir heller lavere... Ihvertfall oppleves lavere. De flytter som regel på dreiemomentert høyere. Det blir mer Nm, men det betyr veldig lite når det ikke kommer før over 4.000rpm.

Men du kan jo montere i en Turbo :-). Da får du mer Nm :-)

Skrevet

Det Grombil skriver er helt feil,det er vanlig å få MER drag på lave turtall ved chiping, det er nok også derfor forbruket ofte går litt ned. Samtidig er det en del leverandører som i tillegg øker turtalsperren.

Skrevet
Det Grombil skriver er helt feil,det er vanlig å få MER drag på lave turtall ved chiping, det er nok også derfor forbruket ofte går litt ned. Samtidig er det en del leverandører som i tillegg øker turtalsperren.

Hm... Jeg skal ikke påstå at det er slik i alle tilfeller, og de fleste har den oppfatning som du har her. Når de selger chip så reklamerer de med mer effekt og mer Nm. De viser også til hvor mye du kan oppnå. Det de IKKE skriver noe om er på hvilket turtall dette kommer... Og som jeg tidligere "påsto" så er begge disse på et høyere turtall en "normalt"...

Om det er slik i alle tilfeller skal jeg ikke si noe om, men at det ofte er slik er jeg ikke i tvil om. For meg kan det virke som om chipping av sugemotorer nesten kun består seg av å justere tenning i forhold til 98octan... Effekten man oppnår er så ubetydelig at om man slanker seg 10kg vil man få like mye om ikke mer igjen for det (Effekt kontra vekt forholdet som er alfa omega i denne sammenheng.)

Så da er vel oppfordringen å begynne på Grethe Rhode for å slanke bilen raskere samt kansje å støvsuge ut all dritt og lort som ikke trenger å være i bilen. Om dette blir en rimeligere løsning med tanke på hva Grethe Rhode skal ha er vel lite trolig, men dere skjønner sikkert mitt poeng... nemlig at chipping alene ikke er noe poeng i seg selv, men kun sammen med andre mods

Skrevet
Noen som har chippet m50b20? Savner litt mer effekt i mellomregisteret.

Toppeffekten er grei.

min e36 320i med M50b20 var chippa,og den dro ifra en tilsvarende bil som hadde effektanlegg,og uten chip,så jeg var fornøyd med chip`en ,og skal gjøre det igjen med min e46 cupe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...