Gå til innhold

Sporing med sommerdekk


320it
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg hadde gått å gleda meg lenge til idag da jeg endelig skulle få lagt om til sommerfelgene.

Problemet er bare at det er et sant helvete å kjøre med, sporer noe så sinnsykt.

Hva er feil?

Etter det jeg har hørt skal man jo opp i litt mer bredde enn jeg har for å spore så mye..?

har 225/45/17

med forholdsvis nye michelin et eller annet dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Veldig kjedelig med sporing ja, føler med deg :cry:

Feil lufttrykk, slitte dempere og foringer, dekk/felg som ikke passer bilen er ofte årsak til sporing. I tillegg det som er nevnt over :)

En annen årsak kan være ulik dimensjon felg/dekk foran og bak. Jeg opplever at sporingen er nærmest "borte" etter å ha gått over fra 17" til 19" :o

Hadde 17" org. Alpina (8,5" fram, 9,5" bak) med 235/45 og 255/40.

Kjører nå med 19" Rial LeMans 8,5" 245/35 rund baut, kjempefornøyd :!:

Ikke sporing eller risting i det hele tatt (kun hvis asfalten er skikkelig jævlig). Håper du får rettet opp problemet, sjekk lufttrykket :D

Mvh

///P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde falken dekk først, 235 dekk foran, sporte noe sinnsykt. Da disse var utslitt, gikk jeg over til Toyo 225 med V mønster. Var stooooooooooooooooooooooooooor forskjell på disse to dekkene. Hadde også tatt hjulstillingen. Funket kjempe bra. Litt sporing var det, men du vet. Er jo ikke akurat autoban her i Norge. Heller dyretråkk kan man si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulus: Interesant det du nevner. Men eg har fått det for meg at med 19" så kjenner du kvar stein du kjøyre over og det homper noko jevligt?!

Nei, det er ikke helt riktig. Jeg kjører med 19" og 40/20 senk. Bilsteindempere. Synes bilen er komfortabel og fin. Selvsagt er den knappere og stivere, men det er det jeg liker.. ;-) Hvis man liker komfort bedre enn svært presise kjøreegenskaper er nok ikke 19" tingen, men det er ikke slik at bilen blir håpløs å bruke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paulus: Interesant det du nevner. Men eg har fått det for meg at med 19" så kjenner du kvar stein du kjøyre over og det homper noko jevligt?!

Har også mye å si hvor store dekk du har i forhold til felgen. Kjører du med strekt gummi og felgkanten stikker utenfor, så kan jeg love deg at det er veldig ukomfortabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde falken dekk først, 235 dekk foran, sporte noe sinnsykt. Da disse var utslitt, gikk jeg over til Toyo 225 med V mønster. Var stooooooooooooooooooooooooooor forskjell på disse to dekkene. Hadde også tatt hjulstillingen. Funket kjempe bra. Litt sporing var det, men du vet. Er jo ikke akurat autoban her i Norge. Heller dyretråkk kan man si..

Har selv 225/45 17 Falken dekk. Kan bare henge meg på, de sporer noe sinnsykt!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører continental sportcontact 2. 225/45-17

Jeg må holde så hardt i kringla at jeg blir hvit på knokene :)

Men når jeg kjører på bra veier, nylagt asfalt f.eks. så kan jeg legge hendene bak hodet.

Så mye av det skyldes spor i veien, men det er klart noen dekk er bedre enn andre også.

Hvis bilen sporer på veier som ikke har hjulspor, så kan en forstillingskontroll ordne opp i problemet, ved at de justerer spissingen på hjulene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilen sporer har du mest sannsynlig feil spissing på forstillinga di. Slitte foringer er som regel synderen hvis du får kraftige viberasjoner i rattet, kanskje også i kombinasjon med sporing.

Bilen min spora som bare juling helt til jeg fikk stilt forstillinga. Spissinga var helt på trynet. Nå er den som en drøm å kjøre med :wink:

Har også 225 dekk forresten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...