320it Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Jeg hadde gått å gleda meg lenge til idag da jeg endelig skulle få lagt om til sommerfelgene. Problemet er bare at det er et sant helvete å kjøre med, sporer noe så sinnsykt. Hva er feil? Etter det jeg har hørt skal man jo opp i litt mer bredde enn jeg har for å spore så mye..? har 225/45/17 med forholdsvis nye michelin et eller annet dekk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TBG.E30 Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Sporing kommer av en kombinasjon mellom dekkets bredde, felgens impress og bilens sporvidde (samt de gode veiene vi har her i landet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrick B Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 jau, lite og gjøre med når vi ahr så gode veier her i landet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagenisse Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Sjekk lufttrykket, prøv rundt 40 psi. Men enkelte dekk, spesielt de med rette skuldre, sporer nok noe uansett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paulus Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Heisann! Veldig kjedelig med sporing ja, føler med deg Feil lufttrykk, slitte dempere og foringer, dekk/felg som ikke passer bilen er ofte årsak til sporing. I tillegg det som er nevnt over En annen årsak kan være ulik dimensjon felg/dekk foran og bak. Jeg opplever at sporingen er nærmest "borte" etter å ha gått over fra 17" til 19" Hadde 17" org. Alpina (8,5" fram, 9,5" bak) med 235/45 og 255/40. Kjører nå med 19" Rial LeMans 8,5" 245/35 rund baut, kjempefornøyd Ikke sporing eller risting i det hele tatt (kun hvis asfalten er skikkelig jævlig). Håper du får rettet opp problemet, sjekk lufttrykket Mvh ///P Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheMan Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Jeg hadde samme problemet, men fikk stilt litt på forstillingen og da ble det bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Are G Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Paulus: Interesant det du nevner. Men eg har fått det for meg at med 19" så kjenner du kvar stein du kjøyre over og det homper noko jevligt?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kabeldeigen Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Hadde falken dekk først, 235 dekk foran, sporte noe sinnsykt. Da disse var utslitt, gikk jeg over til Toyo 225 med V mønster. Var stooooooooooooooooooooooooooor forskjell på disse to dekkene. Hadde også tatt hjulstillingen. Funket kjempe bra. Litt sporing var det, men du vet. Er jo ikke akurat autoban her i Norge. Heller dyretråkk kan man si.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mortena Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Paulus: Interesant det du nevner. Men eg har fått det for meg at med 19" så kjenner du kvar stein du kjøyre over og det homper noko jevligt?! Nei, det er ikke helt riktig. Jeg kjører med 19" og 40/20 senk. Bilsteindempere. Synes bilen er komfortabel og fin. Selvsagt er den knappere og stivere, men det er det jeg liker.. Hvis man liker komfort bedre enn svært presise kjøreegenskaper er nok ikke 19" tingen, men det er ikke slik at bilen blir håpløs å bruke Link to comment Share on other sites More sharing options...
ropa Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Det er forjævlig at senkin og store/felger og breie dekk går på bekostning av kjøreegenskapene. Når skal "verdens beste land å bo i fixe på veggene?? Bare begynne å be Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dan Posted April 23, 2006 Share Posted April 23, 2006 Paulus: Interesant det du nevner. Men eg har fått det for meg at med 19" så kjenner du kvar stein du kjøyre over og det homper noko jevligt?! Har også mye å si hvor store dekk du har i forhold til felgen. Kjører du med strekt gummi og felgkanten stikker utenfor, så kan jeg love deg at det er veldig ukomfortabelt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thomasf Posted April 24, 2006 Share Posted April 24, 2006 Hadde falken dekk først, 235 dekk foran, sporte noe sinnsykt. Da disse var utslitt, gikk jeg over til Toyo 225 med V mønster. Var stooooooooooooooooooooooooooor forskjell på disse to dekkene. Hadde også tatt hjulstillingen. Funket kjempe bra. Litt sporing var det, men du vet. Er jo ikke akurat autoban her i Norge. Heller dyretråkk kan man si.. Har selv 225/45 17 Falken dekk. Kan bare henge meg på, de sporer noe sinnsykt!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
bzzlink Posted April 24, 2006 Share Posted April 24, 2006 Jeg kjører continental sportcontact 2. 225/45-17 Jeg må holde så hardt i kringla at jeg blir hvit på knokene Men når jeg kjører på bra veier, nylagt asfalt f.eks. så kan jeg legge hendene bak hodet. Så mye av det skyldes spor i veien, men det er klart noen dekk er bedre enn andre også. Hvis bilen sporer på veier som ikke har hjulspor, så kan en forstillingskontroll ordne opp i problemet, ved at de justerer spissingen på hjulene Link to comment Share on other sites More sharing options...
RenZor Posted April 24, 2006 Share Posted April 24, 2006 Hvis bilen sporer har du mest sannsynlig feil spissing på forstillinga di. Slitte foringer er som regel synderen hvis du får kraftige viberasjoner i rattet, kanskje også i kombinasjon med sporing. Bilen min spora som bare juling helt til jeg fikk stilt forstillinga. Spissinga var helt på trynet. Nå er den som en drøm å kjøre med Har også 225 dekk forresten.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts