Gå til innhold

Årsaker til tikking


c_ellef
 Share

Anbefalte innlegg

Er sååå lei av tikkingen på bilen min.

Har byttet kam, men litt tikking er det der enda. Den er sterkest rundt

2500-3000 omdreininger. Det er liksom det området som brukes mest, så

det er meget irriterende. Er det noen andre kjente årsaker til tikking, bortsett fra kam`n ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på helsyntetisk 0-40W castrol olje.

De anbefalte den hos BMW forhandleren, den er dyr som fy, men

tror du at det er noen annen olje som vil fungere bedre?

Kan tikking komme av slitte pakninger i motoren? Eller eksosanlegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke er dysetikking??

Det har nemlig jeg.. Fant det ut etter at jeg hadde justert ventilene for tredje gang uten noe forskjell på verken lyd eller noe annet..

Stikk et skrujern bort på dysene, en etter en, og legg øret inntil skrujernet. Du skal egentlig bare høre en svak tikking når de slår inn/ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme problemet med min! skikkelig irriterende... Jeg leverte toppen til ski motorservice for overhaling. De tok 3500,- for: sliping, koking, nye løftere og ventiler, tetninger og styringer! er vel ikke ille pris det da?! Motoren har aldri gått jevnere! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sååå lei av tikkingen på bilen min.

Har byttet kam, men litt tikking er det der enda. Den er sterkest rundt

2500-3000 omdreininger. Det er liksom det området som brukes mest, så

det er meget irriterende. Er det noen andre kjente årsaker til tikking, bortsett fra kam`n ?

justere ventil løfterene, det hjelper nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sååå lei av tikkingen på bilen min.

Har byttet kam, men litt tikking er det der enda. Den er sterkest rundt

2500-3000 omdreininger. Det er liksom det området som brukes mest, så

det er meget irriterende. Er det noen andre kjente årsaker til tikking, bortsett fra kam`n ?

justere ventil løfterene, det hjelper nok ;)

hvis du klarer å justere de hydrauliske ventilløfterne på m40`n så er du flink :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0w er for tynn olje på en 316.

Hva slags olje vil du anbefale? Tykkere olje, men fortsatt helsyntetisk?

Stikk et skrujern bort på dysene, en etter en, og legg øret inntil skrujernet. Du skal egentlig bare høre en svak tikking når de slår inn/ut.

Kanskje dumt spørsmål, men hvor finner jeg dysene?Har bestilt bok nå, må lære meg ordentlig hvordan motoren fungerer :):lecture:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0W står for kaldstartegenskaper (W=Winter) og har ingenting å gjøre med oljens viskositet i varm tilstand. Da bør du heller se på sifferet etter 0W. Jo høyere siffer til slutt, jo tykkere er oljen i varm tilstand.

10W-50 eller 10W-60 kan man jo prøve i sommerhalvåret.

Jeg mener at du ikke trenger å bruke helsyntetisk olje. Men prøv gjerne et annet fabrikat - det kan hjelpe. Jeg brukte Mobil1 5W-50 på en Cosworth jeg hadde og ventilløfterene bråka som bare det. Jeg solgte bilen, ny eier skiftet oljefabrikat, og ventilløfterene ble stille.

Men er det ikke små hull i løfterene som olja skal gjennom. Om disse kokser, kan kanskje olja få gjennomstrømningsproblemer med tikking som resultat? Å legge løfterene et døgn i diesel vil løsne dritten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...