Gå til innhold

Turbo-eksosmanifold


 Share

Anbefalte innlegg

Må lære alle, regne med du va født med et stempel opp i ræva, å turbin i skallen. La vær å kommenter hvis du ikkje har noe bedre å skrive! Takke til dere andre som er litt seriøse. Lære litt hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8:1 kompresjon er i alle fall lavt nok, så det skal litt mer til før du får detonasjon. Jeg vil anta at du kan strekke deg opp til 1 bar overlading (men ikke skyld på meg når ting går i stykker). Dette vil doble effekten på motoren. Det største problemet ditt vil bli varme, blir det for varmt smelter ting fortere enn du tror, og om du ikke klarer å holde dette under kontroll bør du moderere deg litt.

Skaff en turbo som er dimensjonert for effekten du ønsker. Bruker du en turbo som er for liten vil den til slutt bare varme opp luften (og gi detonasjon), bruker du en som er for stor får du boost for høyt oppe i turtallsregisteret (lite vits i å ha boost bare fra 4000-5000rpm). F.eks. Garrett GT25R er ratet for 260hk, er billig og spoler opp veldig fort, burde vel passe bra til ETA-motoren.

Jeg vil anbefale deg å skaffe en bok om turbolading, "Maximum Boost - Designing, Testing and Installing Turbocharging Systems" av Corky Bell er meget bra og lettlest. Automobilia har den til 448 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har peiling føler for å skrive litt om "basics" når man lager manifold for turbo? Hadde vært gøy for oss uten stempel i rævva å vite hva som er viktig å få med, div forhold ol

eventuelt hvis noen har en link til et sted hvor jeg kan lese slikt hadde vært fint.

Ellers så får jeg skaffe meg den boka som karlo anbefalte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske mye som skal forklares, og erfaring teller som ellers alltid dobbelt. Det er mye enklere å lese boka, informasjonen på nettet er spredt ut over alt.

Den er en del billigere på amazon, men jeg vet ikke hvor mye det blir i frakt. Kjøper du den på Amazon kan jeg også anbefale Four-Stroke Performance Tuning av A. Graham Bell. Den handler kun om N/A og er tyngre å lese, men er også meget bra. Har du lest disse to bøkene fra perm til perm vet du mer enn de aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåler du ikke fakta? turbin i skallen ,ja det snurrer nok en del mer hos meg enn hos deg.... Og du høres som en som liker et stempel opp i ræva... :lol::lol:

Tviler ikke på din viten, S-1, men det er nettopp slike problemstillinger som Håkon G fremstiller her dette forumet er til for. Utveksling av fakta, erfaring, ideer osv.

Utilsikta drittkasting uten begrunnelse og sarkasme kan du før hælvette gjøre en anna plass. Det er lovlig å ha egne menger, men det er like tillatt å holde dem for seg selv. Det er slike som deg som trekker ned kvaliteten her.

Sånn. No fikk eg det ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe med det men dere har min støtte på dette, har selv opplevd hvordan enkelte useriøse personer ødlegger tråden, selv om man har egne meninger er det noe som heter "respect" og "høflighet" ovenfor andre :twisted: bli så jæskli forbanna når noen skriver før de tenker og spesielt slike innlegg :evil:

Lykke til med sveisinga, "ens lærdom er andres nytte :P "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt dette :)

Gir ikkje opp vetu, tar den tiden det tar men funke skal det.

De bildene av den ander kreasjonen tror eg det var Propan som la ut, huske eg ikkje feil skal/skulle han selge den, Løp å kjøp. Litt hippere sammen satt en min he he. Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...