Gå til innhold

Prosjekt-research - E30-bygging.


Dazed
 Share

Anbefalte innlegg

Bare for å mase litt (mer), har jeg noen flere spørsmål om E30-ombygging, som jeg gjerne skulle funnet ut av for å konkretisere planene mine litt. ..Så hvis noen av guruene her omkring føler for å dele litt av kunnskapen sin, blir det satt pris på. ;-)

Jeg har lyst til å bygge en leke-/banebil av en E30, (Helst todørs, uten luke.) og lure i en sekser med litt pulver. F.eks. en S38, S50, M52 eller en M50, samt oppgradere understellet litt.

Er det likegyldig om obektet jeg kjøper er en bil med fire- eller sekssylindret motor, siden jeg vel skal bytte hele drivverket og hjulopphenget likevel, eller er det lettere å få godkjent en som er levert med sekser originalt? Er det noen forskjeller på selve karosseriet.

Er det noe poeng i å helsveise karosseriet, der det originalt bare er punktsveiset, for å få det stivere? Ser for meg å sveise inn et bur også, iht bilsportsforbundets regler.

Er en slik motor, med tilhørende girkasse, "bolt-on" i en E30? Jeg vet at vektfordelingen blir litt suboptimal, men jeg tror jeg vil foretrekke noe jeg bare kan slippe rett oppi, uten drastiske inngrep som flytting av torpedovegg, o.l.

Er hjulopphengsdeler og bremser fra E36 "bolt-on"? Vil fremdeles originale og ettermarkeds- dempere/fjærben og fjærer passe? Vil gjerne ha spindler og bremser fra E36, tror jeg.

Hva slags bakaksel er det hensiktsmessig å bruke? Bør jeg holde meg til E30-deler, eller er E36-deler bolt-on her også? Hva med sporvidden? Må akselen kortes ned, i så fall?

Hva må gjøres mtp. mellomaksel, kryss og kardang? finnes det noe som egner seg som bare er å skru rett på, eller må det modifisering til?

Alle tips og triks mottas med takk. Målsettingen er godkjent bil, med beste mulige kombinasjon av disse kriteriene:

*Morsomt

*Lett å gjennomføre (Alt er selvsagt relativt.)

*Går bra!

*billig (Igjen: Alt er reativt, men det er lov å håpe.)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok få plass til alle de motorene du nevner her uten å flytte på torpedovegg. Men muligens du må ta slegga fatt litte grann i gearkassekanalen.. At det blir ombygging av fester og modifisering for å få bunnpanna på plass (med tanke på traversen) er du sikkert klar over.

Å helsveise ramma har jeg hørt at det kanskje kan bli vanskelig å få godkjent, men jeg tviler på at det blir nødvendig dersom du skal ha et bur som er skikkelig festet..

Mye understellsdeler kan hentes fra større E36 tror jeg (har jeg hørt)..

Blir sikkert endel pjæsk med å få på plass mellomaksel. Og du bør få tak i en kraftig kardang.

Dyrt blir det uansett med slike planer du har, og tiden flyr fort som vanlig med slike prosjekter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil nok få plass til alle de motorene du nevner her uten å flytte på torpedovegg. Men muligens du må ta slegga fatt litte grann i gearkassekanalen.. At det blir ombygging av fester og modifisering for å få bunnpanna på plass (med tanke på traversen) er du sikkert klar over.

Nei, det var blant annet slike ting jeg lurte på... Passer ikke motorfestene fra en E30 med sekser, altså? Noen som har noe mer inngående info om dette?

Modifisering for å få bunnpanna på plass? Traversen tar oppi den, da, antar jeg? Er det modifisering av bunnpanna som er greiest, da? Lage en kanal i den, eller rett og slett lage den mindre? Tørrsump?

Å helsveise ramma har jeg hørt at det kanskje kan bli vanskelig å få godkjent, men jeg tviler på at det blir nødvendig dersom du skal ha et bur som er skikkelig festet..

Hvorfor det, tro? Skulle jo tro at bilen bare ble bedre av det. I alle fall har du nok rett i at det blir stivt nok med skikkelig bur uansett.

Mye understellsdeler kan hentes fra større E36 tror jeg (har jeg hørt)..

Godt. Jeg så f.eks. en tråd her om at folk brukte E30 bærearmer på E36, så det virker ikke helt usannsynlig.

Blir sikkert endel pjæsk med å få på plass mellomaksel. Og du bør få tak i en kraftig kardang.

Å korte ned en mellomaksel, hvis det er det som må til, blir ikke noe problem. Jeg har faktisk en eks-kollega som gjør slikt nærmest ukentlig. Hva tåler en E30 M3-kardang, da tro? Blir det for spedt til 250-300 hester? (Ja, jeg er litt optimistisk der, kanskje .)

Dyrt blir det uansett med slike planer du har, og tiden flyr fort som vanlig med slike prosjekter!!

Ja, det er vel dessverre slik. Får ta det over litt tid. Jeg kan godt bruke noen år, jeg.

Mange takk!

Flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften du kan prøve deg på er jo

S50B30/32 (e36 m3 motor)

med e36 comact bakstilling osv.

En kompis av meg kjørte forresten med helt orginalt 325 understell og drivverk på samme motor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppskriften du kan prøve deg på er jo

S50B30/32 (e36 m3 motor)

med e36 comact bakstilling osv.

Takk for tipset. Har tenkt litt på sånn motor også, men er de ikke ganske kostbare? Hva må man ut med for en brukbar en, tro?

Compact-bakstilling, sier du? Må være fra en 328 eller noe, da, siden den skal tåle litt krefter? Passer det rett på? Bare å montre, liksom?

En kompis av meg kjørte forresten med helt orginalt 325 understell og drivverk på samme motor

E30 325? Holdt det? Fikk han det godkjent?

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger flust med oppskrifter på nettet på alle de mulighetene du nevner.

Ta et søk her på forumet, eller på Autopower, og du vil finne masse gøy lesing.

Holder selv på med å sette inn en M50B25 i en E30 320i, sammen med en 328i/M3 kasse fra E36. Bunnpannen fra E34 brukes, sammen med motorfester fra E36 + litt ymse skiver for å få rett plassering.

Når det gjelder den store sekseren, S38, selges det motorfester hos bl.a Schmiedmann som skal passe til E30. Det finnes tre posisjoner denne kan monteres i, skal du plassere motoren lengst bak (posisjon 3?), må du fram med slegga.

Jeg vurderer sterkt å gå for S50B30 når jeg skal bygge EVO utgaven senere :-)

Da har du en turtallsvillig sak, som er driftsikker og pålitelig. Koster vel fra 15-20000 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Compact bakstilling er kun 5 bolt som er forskjellen?

Jeg har lest at mange bruker M Coupe/Roadster bakstilling på E30. Dette skal være så godt som bolt on med "små" modifikasjoner. Og M Coupe bakstillinga skulle være ganske bolt on. Vet det var en E30 i Bilsport for ikke så lenge siden med liknende oppsett..

Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en fornuftig begynnermotor for et slikt prosjekt er en M50b25 fra en E34. Burde ikke være så dyr, og burde vel med litt romslig eksosanlegg og luftfilter, begynne å snuse på 200-hesters-merket. Med superchip, kanskje 220? ...Og det er vel kurant å hente en del ekstra fra disse på mer "gammeldagse" måter også?

Er det interessant å skaffe seg en slik motor med girkasse, tro, eller har E34 helt gal giring for å brukes i en lett E30?

Er det komplisert å endre utveksling i bakakselen for å evt. kompensere for dette?

Vad tycks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha en m5 motor må du bygge innsuget litt om også med tanke på at det er for liten blass med bremsekraftforsterker. har selv en e30 med m5 motor 3,5 literen. Har ikkje bygget selv men lett å sett at det er mye småtteri som må flyttes å lirkes til. Men lykke til. Produktet blir noe du ikkje angrer på:) *garanti*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som en fornuftig begynnermotor for et slikt prosjekt er en M50b25 fra en E34. Burde ikke være så dyr, og burde vel med litt romslig eksosanlegg og luftfilter, begynne å snuse på 200-hesters-merket. Med superchip, kanskje 220? ...Og det er vel kurant å hente en del ekstra fra disse på mer "gammeldagse" måter også?

Er det interessant å skaffe seg en slik motor med girkasse, tro, eller har E34 helt gal giring for å brukes i en lett E30?

Er det komplisert å endre utveksling i bakakselen for å evt. kompensere for dette?

Vad tycks?

Nå vet jeg ikke hva du vil videre, men en m20 på 2.7l mener jeg er like så bra som en M50b25 om man ikke vil ha så mye mer effekt. Da slipper du noe godkjenning.

328i motoren synes jeg er et spennende objekt mtp at den er i helalu og visstnok skal være lettere enn en M20B25. Det gir jo bedre vektfordeling enn orignalt. I praksis skal den motoren visstnok virke like så kvikk som en S50 på grunn av sin dreiemomentskarakteristikk.

Kan du tysk så les de 2 nederste linkene her: http://truemer.cfmx.de/rubrik.cfm?cid=8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva du vil videre, men en m20 på 2.7l mener jeg er like så bra som en M50b25 om man ikke vil ha så mye mer effekt. Da slipper du noe godkjenning.

Enig. M20 er nesten like bra i mine øyne. M50 er jo 24v, det skal sies.

Men pyramiden av trimdeler til M20 (som er godt utprøvd) er stor.

En kvassere kam, moderat porting, chip, grenrør, eff.anlegg, åpent filter så er du fort forbi 200hk. En bekjent av meg bremset 212hk med dette oppsettet.

Men et spørsmål jeg ville stilt meg aller først: Er overlading et alternativ?

Kjøp deretter! M50'n anses å være et veldig bra utgangspunkt for overlading.

Personlig setter jeg min lit til M20, pga av lommeboka...

My 2 cent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Er det interessant å skaffe seg en slik motor med girkasse, tro, eller har E34 helt gal giring for å brukes i en lett E30?

Er det komplisert å endre utveksling i bakakselen for å evt. kompensere for dette?

Vad tycks?

E34/E36 kassa er fin i E30, mer tettsteget ettersom femtegir er direkte 1:1, altså som fjerde på E30 kassa. Utvekslingen i diffen bytter du ved å bytte diffen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34/E36 kassa er fin i E30, mer tettsteget ettersom femtegir er direkte 1:1, altså som fjerde på E30 kassa. Utvekslingen i diffen bytter du ved å bytte diffen :-)

Hvilken kasse er det du refererer til fra E34/36 som har 1:1 på femte gir???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...