Aracna Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 Jeg lurte på hvilke bolter jeg trenger til felgene på min e36 320 coupe? Felgene som skal sitte på er originale m3 17" felger. Alu =) Alt ellers er standard.
Frode H. Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 Du kan bruke de samme boltene som du bruker til vinterhjulene.
Aracna Skrevet April 28, 2006 Forfatter Skrevet April 28, 2006 Det er det jeg gjør nå, men tenkte jeg skulle ha nonen nye bolter, de jeg har er så rustne. Dimmensjonene er jeg ikke sikker på.
Joachim ///Cabriolet Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 hvorfor da ikke ta med en av dine rustne bolter til en dekkforhandler? de finner nok noen nye bolter til deg.
Aracna Skrevet April 28, 2006 Forfatter Skrevet April 28, 2006 Det var plan B, tenkte bare jeg skulle spørre her, så jeg kan slippe det.. =)
Sevenord Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 Kan jeg bruke samme boltene på alufelgene som jeg bruker på stålfelgene? På Camryen jeg hadde før måtte/burde jeg ivertfall ha egne bolter, der var det forskjell på "konen/vinkelen/skråskjæringen"...
bjalle Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 De heter 12x1,5 ,og er billigst på biltema.Og bmw bruker samme bolter til vinter-sommer.
Diesel power Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 Ett par ting må du passe på, både ved hjulskift og kjøp av nye felger. Det er to forskjellige anleggsflater på markedet. Den ene er svakt rund, den andre er rent skråskjært. Å blande disse vil mest sannsynlig resultere i at du havner på tre hjul en gang. Disse "konusene" skal låse boltene, nesten som låseskive. Bruker du feil her, har du i beste fall ett stk ødelagt alufelg(konusen). I verste fall skader du personer og/eller annet materiell. På campingbilen min må jeg i tilegg passe på at boltene er av eksakt riktig lengde. Fiat har laget det så "genialt" at boltene vil havne for langt inn i bremsetrommel om de er noen mm for lange Systemet her er også tragisk på flere måter. Orginalboltene går også ca.2-3mm inn i trommelen, som igjen resultere i at bremsestøv legger seg på siste gjenge som skal ut. Og de som har prøvd å skru trange gjenger med rust og annen dritt på, vet at dette skaper problemer. Ved omlegging til vinterhjul i år gikk det ikke mindre enn 5 bolter og 1 nav. Og siden dette er inne i trommel, er det temlig vrient (umulig ) å få gjort dette rent før løsing av bolter. Heia Fjat.
TBG.E30 Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 Skal du erstatte de boltene du har ville jeg kjøpt dem orginale. Dekkforhandlere har for det meste bolter beregnet på litt mer "universale lettmetallfelger" med da hovedsaklig 45 graders skråsjæring og litt lengre lengde enn standard bolter. Prisen på bolter er stort sett ganske gjevn mellom dekkforhandlere og merkeforhandlerne (ca. 30,- stk). Unntaket er jo biltema, men der er boltene pakket i skuddsikker plastikk som gjør sammenlikning av bolter vanskelig. Det er faktisk mange biler som sliter med lengden på boltene bak. Bla. allt fra V.A.G. og Benz. Der er det ofte trommelbrems til brekket selv om det er skivebrems bak til pedalen og det kommer da i konflikt med boltene viss de ikke er nøyaktige på lengden. En måte å dobbeltsjekke dette på er jo selfølgelig å prøve å snurre alle hjulene rundt da boltene er skrudd til før bilen jekkes ned.
Sevenord Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 Til camryen min kostet det nesten 1000kr for alle boltene hos merkeforhandler. Fikk de på biltema for en hundrelapp, eller der i området
Haug530D Skrevet April 28, 2006 Skrevet April 28, 2006 Her har du bolter: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=96996 Skal ha selv til mine felger, men de har jo aldri inne. Jeg har funnet ut at jeg må ha disse M12 x 1,50 28 mm 60° 33-3309 99,00 kr Dette står i Tuv papirene som fulgte med felgene.
TBG.E30 Skrevet April 29, 2006 Skrevet April 29, 2006 Til camryen min kostet det nesten 1000kr for alle boltene hos merkeforhandler. Fikk de på biltema for en hundrelapp, eller der i området Mener å huske at det er muttere på Camry. Var det da de spesielle med store skiver på til orginale alu.felger?
TBG.E30 Skrevet April 29, 2006 Skrevet April 29, 2006 Her har du bolter:http://www.biltema.no/products/product. ... emId=96996 Skal ha selv til mine felger, men de har jo aldri inne. Jeg har funnet ut at jeg må ha disse M12 x 1,50 28 mm 60° 33-3309 99,00 kr Dette står i Tuv papirene som fulgte med felgene. Enig med den. Har du målene er det ikke noe problem, særlig da til uorginale felger. Når det var snakk om å bytte de orginale i denne tråden, antar jeg det er snakk om bolter som da også skal passe på orginale BMW stålfelger f.eks. reservehjul også. Derfor ville jeg vært litt forsiktig med den typen bolt som da mest sansynlig har et konisk avvik fra "universale" 12X1,50 med 45 graders kon. Det er også noe av grunnen til at orginale alufelger kan brukes sammen med orginale bolter og kopifelger må brukes sammen med nye bolter.
Sevenord Skrevet April 29, 2006 Skrevet April 29, 2006 Til camryen min kostet det nesten 1000kr for alle boltene hos merkeforhandler. Fikk de på biltema for en hundrelapp, eller der i området Mener å huske at det er muttere på Camry. Var det da de spesielle med store skiver på til orginale alu.felger? Det har du selvfølgelig heeeelt rett i De jeg kjøpte fra biltema var ivertfall helt standard muttrer.. Fungerte knirkefritt i sammen med Tsw Evo felgene, som forøvrig er til salgs (hint hint se Annet Selges)
Scirre Skrevet April 29, 2006 Skrevet April 29, 2006 bare pass på at bolten og felgen har samma kon.. ellers er det ikke veldig lurt å bruke samme boltene på vinter / sommer. ofte varierer det mellom 30 og 60 graders kon. tar du med felgen på dekkverksted finner de ut hva du trenger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå