Gå til innhold

Bra jordings punkt i bagasje på 320I sedan

Anbefalte innlegg

Skal henge en treplate med forsterker på i taket i bagasjen på min 320. Og jeg lurere på hvor er de "bra" jordings plassene er. (Ja jeg vet, ikke Jord)

Er det bra med jording nærmest forsterkern? Er jo mye metall i bagasje taket(langt inn) så hvis det er no bra så er det jo bare å pusse å skru igjennom men tenkte å høre her først. Har hørt noen si i reservehjul feste er bra jording men da blir det litt lang ledning fra frosterkern å gå.

Forsterkern er en 4ch 1000W + 1 1farad kondis ca 10cm fra forsterkern.

takker for alle svar, vet det er litt newbie spørsmål men detta er min 1'st bmw så vil helst få det så bra som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Batteri er bak,der er det jord,den er meget bra-bruk den. Enkelt og greit.

Nei, IKKE bruk den. Fare for brann og komponentbrenning og alt som er.

Forsterkeren skal jordes i karosseriet. Boltene på støtdempernene fungerte bra bak i min E36 sedan.

Du kan bruke et av sikkerhetsbeltefestene åiåi det var et langt ord hehe

Puss bort lakk og grunning :wink:

Husk å smør inn med fett da.. Så slipper du rust..

Hva er det du vil smøre inn med fett? Fett leder ikke særlig godt, så det ødelegger jo hele kontakten.. må bruke tannskiver i så fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype det litt...??

Hvor tror du strømmen tar veien om noe skjer med karosseriets jording? Strømmen tar raskeste vei, og kan i verste fall gå gjennom spilleren, via jordskjermingen på signalkablene til forsterkeren og til batteriet. Hvordan tror du signalkablene og jordingen til spilleren takler f.eks. starteren? ;-)

Derfor skal alt som har noe med karosseriet å gjøre være uten jord om jorden fra karosseriet til spilleren går.. har du henta både + og - direkte fra batteriet til både spiller, evt. antenneforsterker, effektforsterker, osv. burde det gå greit. Da blir liksom det en egen krets. Men da har du jo ikke av-på med tenninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvfølgelig å jorde i jordingspunktet i karosseriet ved batteri,det er et bra punkt! Og det skal ikke skje noe med batteriets jording,dette skal jo sjekkes og evt.gjøres skikkelig først. Ingen fare! Har stOr erfaring med dette,jobbet med bilstereo og montering i mange år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke et av sikkerhetsbeltefestene åiåi det var et langt ord hehe

Puss bort lakk og grunning :wink:

Husk å smør inn med fett da.. Så slipper du rust..

Hva er det du vil smøre inn med fett? Fett leder ikke særlig godt, så det ødelegger jo hele kontakten.. må bruke tannskiver i så fall..

Hvorfor har vi da fett på batteripolene da?? Er jo ikke meninga at den skal lede, men beskytte. Det vil være god metallisk kontakt. Evt bruk kobberpasta. Funker like godt. Tviler sterkt på at man vil kunne måle spenningstap / motstand som fører til varmgang og ødeleggelse av deler på grunn av dette. Da er det isåfall noe annet som er galt. Det er en så liten del av den totale veien strømmen går at det har ingenting å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente selvfølgelig å jorde i jordingspunktet i karosseriet ved batteri,det er et bra punkt! Og det skal ikke skje noe med batteriets jording,dette skal jo sjekkes og evt.gjøres skikkelig først. Ingen fare! Har stOr erfaring med dette,jobbet med bilstereo og montering i mange år!

Ikke alltid det heller funker. Monterte et anlegg for en kunde. Var en E46 diesel. Fikk masse turtallstøy da jeg brukte jordingspunktet til batteriet. Lagde et nytt jordingspunkt rett i karossen. Null støy.

Men har jeg en BMW med 4er (som gar batteriet framme) bruker jeg alltid det originale punkter. I E46 i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...