Vegard Skrevet Mai 3, 2006 Skrevet Mai 3, 2006 Oppdaget i dag at bilen min bruker meget mye olje. Det er bare noen måneder siden jeg fylte opp til max, og i dag var det under minimum når jeg peilet. Har ikke sett noen tegn til lekasje eller noe sånt. Noen tips om hva som er galt, eller hva jeg kan gjøre? Oljen jeg bruker er Mobil Synt S 5W-40 og motoren har gått 195 000.
MrBrum Skrevet Mai 3, 2006 Skrevet Mai 3, 2006 Ryker det blått bak bilen din? Eller merker du tidvis lukt av oljeeksos inne i bilen under kjøring. Ved stopp i kryss f. eks? Kan jo være midlertidig høyt forbruk, men det høres ut som det er vel mye.....tyder på slitasje i enten oljetetninger i toppen. Eller slitte/defekte stempelringer. Men kan være slitte sylindrer/stempler. Kan hende jeg svartmaler litt her nå men...du kan få et verksted til å måle kompresjonen i motoren din. Men 195 000 km er ikke spesiellt mye på en slik motor. Men er kun hvis den er kjørt "normalt" og passt med regelmessig oljeskift. Ved uvettug bruk går det jo an å knekke en motor på kort tid. Har du hatt bilen lenge? Vært slik før? Har du kjørt langt på oljeskiftet?
Mr.Plow Skrevet Mai 3, 2006 Skrevet Mai 3, 2006 Hvis motoren er tørr utvendig, og det ikke er olje i vannet, så må jo olja bli forbrent slik som nevnt, men da ser du jo det ganske lett på blårøyken.
Vegard Skrevet Mai 4, 2006 Forfatter Skrevet Mai 4, 2006 Har ikke noe blårøyk, men har merket at det kan lukte noe som minner om eksosolje av fingrene mine etter å ha kjørt litt hardt. En kompis av meg har forresten nevnt at det luktet svidd gummi når jeg kjørte forbi han en dag. Altså ei forbikjøring hvor jeg ga på, ikke bare passerte han på veien. Ellers er motoren veldig godt tatt vare på, pent kjørt og mest langkjørt. Oljeskifte hver 10000 kilometer og har vel kjørt 4000 km på det jeg har nå. Har bare hatt bilen siden starten av januar, men den var ikke sånn da. Hva tror dere om å bytte til ei tykkere olje? Hvis jeg finner ut at det ikke er noe galt ellers, kan det hjelpe?
Vegard Skrevet Mai 4, 2006 Forfatter Skrevet Mai 4, 2006 Står i første tråden. Fra max til under minimum på noen måneder. Er vel godt over en liter?
Rope Skrevet Mai 4, 2006 Skrevet Mai 4, 2006 det er ca en liter tipper jeg, svetter den mye rundt topp eller ved bånn panna? min også bruker litt olje, men det er med 5w40, skal ha på litt tykkere olje nå på sommeren og da vil den nok redusere bruken. Hvilket merke olje bruker du? Ikke shel håper jeg får det er nok problemet
Vegard Skrevet Mai 4, 2006 Forfatter Skrevet Mai 4, 2006 Så ikke noe svetting i det hele tatt sist jeg var under bilen. Det var jo forsåvidt før jeg merket at oljeforbruker var økt, det kan jo ha skjedd noe siden da. Men så mye olje bør jo gi en liten flekk på bakken når bilen har stått en stund. Oljen jeg bruker er Mobil Synt S 5W-40, har intrykk av at Mobil er ganske OK olje? Har vurdert Castrol, men ble ikke det denne gangen i alle fall.
Mpower20 Skrevet Mai 4, 2006 Skrevet Mai 4, 2006 1liter på 4000km aktiv kjøring er da ikke unormalt mye. Sørg for å holde den opp mot maks hele tia, gjerne peile og etterfylle annen hvergang du fyller tanken. Men har en gammel E30 som går på Mobil 1 0w-40 og bruker ikke en nesten ingen ting. Har forøvrig rullet nesten like mye som din. Så, sett utifra det, så bruker jo bilen din olje, men ikke dramatisk. Spesielt ikke hvis du er litt hard på gassen. Kjører jo ikke 325 for å kjøre den som en 316 eller hva?
Vegard Skrevet Mai 4, 2006 Forfatter Skrevet Mai 4, 2006 At bilen bruker olje er vel ikke til å unngå, er vel egentlig et sunnhetstegn. Jeg peiler og fyller stadig vekk, mangler ikke på det. Poenget er jo at bilen ikke brukte så mye olje for en stund siden, det er derfor jeg er skeptisk.
Rope Skrevet Mai 5, 2006 Skrevet Mai 5, 2006 Husk å peile når motoren har stått stille lenge, for det tar utrolig lang tid før olja synker etter bilen har vært i gang. har du mulighet så peil om morningen. hvis det ligger olje under bilen på bakken LEKKER den olje og ikke bruker.
-Anders- Skrevet Mai 5, 2006 Skrevet Mai 5, 2006 Min brukte en liter olje på 15 mil, så fylte jeg opp til riktig nivå, kjørte 15 mil til så var den langt under nivået. Noen ventiltetninger som var brent..
Vegard Skrevet Mai 26, 2006 Forfatter Skrevet Mai 26, 2006 En liten oppdatering. Bilen har merkelig nok skjerpet seg litt.. akkurat nå bruker den en halv liter olje på ca 1200 km aktiv kjøring. Altså bruker den ca 4 liter på 10000 km, det er rundt det dobbelte av det den gjorde før jeg fikk problemer. Men er en halv liter på 1200 km normalt eller mye?? Noen som kan svare meg på det?
Mpower20 Skrevet Mai 26, 2006 Skrevet Mai 26, 2006 Er det ikke så at bilprodusentene sier at opptil 1Liter pr. 1000km er normalt? Eller er det bare jeg som tuller nå? Stemmer for at du har et sunt oljeforbruk, spesielt hvis man er litt glad i klemme ned høyrefoten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå