Gå til innhold

Bar (psi) til dekk


Kenny_
 Share

Anbefalte innlegg

Lurte på om jeg kunne få litt hjelp til å finne ut av hvor mye

luft trykk jeg trenger i dekkene mine..

18"

225/40 foran

og 255/35 bak.

Syntes den er vingler litt. å vil prøve med rett trykk før jeg evt må ha hjulstilling e.l.

Da jeg kjøpte bilen sto det ene fremhjulet bak og ene bakhjulet sto foran.

Ser ikke noe veldig forskjell.. Kan det ha skjedd noe pga det?

Hva tror dere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var montert feilt..

Da jeg så på, så jeg på det riktig plasserte hjulet foran, og det feile bak.

Trodde dermed at det var 225/40 rundt hele veien.

Hadde ikke helt dagen han mekanikeren som gjorde i stand bilen.

Ene pæren til blinklyset foran var hvit..

Å da har jeg hvite blinkere foran. (Men riktig på den andre siden da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, 2 bar eller 40 psi.jeg har samme dimm

2 bar eller 40psi?

Altså..:

"29psi eller 40psi"?

--

"2bar eller 2,75bar"?

Tror du blingset litt der ;)

Tror nok du heller mente:

2,75bar eller 40psi (man skal jo ikke engang ha 2bar på standarddim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt det utifra det folk har fått registrert i vognkortet sitt, er at hvis du skal ha ulik bredde foran og bak, så må det isåfall være akkurat den dimmen som er på M3.

Dessverre, så husker jeg ikke denne i hodet, men det er ihvertfall på 17", og ikke 18" som du har (derfor ikke lov).

Siden det er (faktisk) nesten forskjellig praksis på dette fra stasjon til stasjon, så kan det hende at folk har fått dette flyttet "opp til" 18"-dim, så lenge dem har hatt samme -forhold- på bredden som det er på M3. Igjen, så har faktisk også noen her prøvd med akkurat den korrekte M3-dimensjonen (17", og korrekt bredde), og henvist til M3, hvorpå de fortsatt ikke fikk lov siden de ikke hadde M3.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovlig. Tenker det står dekktrykk i døra di for kombinasjonen 225 foran og 245 bak.

Står absolutt ikke dette hos meg. Hos meg så står det bare trykk for dekkdim som bilen kom med (185/65-15). Står ikke M3-dim hos meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, greit å vite det om dekk til M3

For neste bil blir mest sansynlig M3.

Om det blir E36 eller E46 får lommeboken bestemme når den tiden kommer.

Men tror det går bra med disse 18" jeg har på bilen nå..

Er ikke cup på de. Og jeg har aldri sett en politimann eller en fra trafikkstasjonen (i teknisk kontroll) gidde å bøye seg ned for å sjekke dimmen på en felg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lovlig. Tenker det står dekktrykk i døra di for kombinasjonen 225 foran og 245 bak.

Står absolutt ikke dette hos meg. Hos meg så står det bare trykk for dekkdim som bilen kom med (185/65-15). Står ikke M3-dim hos meg ihvertfall.

Det gjør det på min, i 17". Og ettersom M3 utgaven av e36 ble levert med forskjellig dim. foran og bak, kan BMW(Norge) gå god for at det passer på bilen. Da er tilsynet nødt til å legge seg flate for det.

Om de godtar 18" er en annen sak, men i riktig dim burde de det. Dvs at innpress og felgbredde er den samme, og rulle omkretsen er lik. Eneste forskjellen da blir antall runder teip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med masse svar her..

Men det jeg tror det beste er å laangt unna biltilsyn.

Evt ha ett sett med orginale felger. Eller vinterfelger med orginal dim tilfelle man skal være uheldig å bli "tatt"

Men det er ikke noe problem her jeg bor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Skal bilen godkjennes med senkinge eller måtte bli "tatt" med uheldig dim, så har jeg også felger som jeg kan sprette på om det blir noe problem.

Ulik dim. foran og bak er vel ikke noe problem. Reglene sier så vidt jeg vet kun at dekkene som sitter på samme aksel, skal være like. Ellers trenger du bare sørge for å ikke endre sporvidden mer enn 15mm eller rulleomkretsen mer enn 5%. Dessuten må ikke dekkene stikke utenfor skjermkanten.

SVJV, IMHO, YMMV, etc. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh. Enten så har du ikke prøvd å få slikt godkjent eller så har du møtt på folk på vegvesnet som har hatt gode dager ;)

Er jo folk her på forumet som har slitt -MAKS- når dem t.o.m. har hatt korrekt M3-dim på ikke-M3-biler. Er jo t.o.m. folk på biltilsynet som sier at man har tenkt til å ha ulik dim foran/bak at "deeeeet er jo heeeelt ulovlig. kan du BARE glemme". Dette fordi det er egentlig *sjeldent* at biler har dette, og derfor har ikke idiotene der hørt om slikt osv. (idioter hele gjengen som jobber i biltilsynet)

Jeg tror nok at hvis jeg stikker ned på biltilsynet med mine 235/40-18 dekk, og som går innenfor alle de tre kriteriene du skriver Dazed, så vil jeg nok GARANTERT slite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...