Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i går begynte bilen også å bli varm ja... faen ass...

Stoppa den før den begynte å koke da.. I dag åpna jeg lufteskruen og starta opp.. Da spruta det vanndamp ut av lufteskruen så og si med en gang..

Har toppakninga gått?? Lager stempla trykk i kjølesystemet?? Kommer ikke antydning ti varme i varmeapparatet heller....

:(

Her er forresten min andre tråd om bilen som ennå ikke er i orden der heller...

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=19634&highlight=

Skrevet

Kan også være gåen vannpumpe,kjenner du slark i vifteakselen.Vanlig feil på e39.Og ikke kjør før du har funnet feilen fordi en gåen topp-pakning er ikke billig å få reparert.får håpe det er thermostaten.

Skrevet
Her i går begynte bilen også å bli varm ja... faen ass...

Stoppa den før den begynte å koke da.. I dag åpna jeg lufteskruen og starta opp.. Da spruta det vanndamp ut av lufteskruen så og si med en gang..

Har toppakninga gått?? Lager stempla trykk i kjølesystemet?? Kommer ikke antydning ti varme i varmeapparatet heller....

:(

Her er forresten min andre tråd om bilen som ennå ikke er i orden der heller...

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=19634&highlight=

Hvis det er gåen topppaking og den er gåen på eksos sida så kan du få trykk på systemet ja, er toppakningen gåen er det ikke sikkert du får varme i varmeapparatet heller, du må for all del ikke kjøre med bilen sånn den er nå, kjører du med bilen og den koker kan du få sprekker i topplokket (vet ut av erfaring)

Symptomer på gåen toppakning er:

Hvit røyk ut eksosen, vil også være en del vanndamp (kjenner dette med handa)

Varmeapparat avgir ikke varme, dette kan også komme av luft i systemet.

Høyt trykk i kjølesystemet.

Olje i kjølesystemet.

Det trenger jo ikke å være dette heller, bilen kjørt mye?

Begynn med å sjekke viskosekoplingen på kjøleviften (kjent problem på Bmw)

Skal slure mye når bilen er kald, slure lite når bilen er varm, dvs den skal være nesten i konstant inngrep når tempen er høy.

Skrevet

Kjenn etter om det lukter eksos av kjølevannet, det er også et tegn på at toppakningen er gåen.

Jeg skifta termostat og termostathus, vannpumpe, radiator og endte opp med å ta en motor i innbytte. kostet meg totalt rundt 25.000.

Til meg viste det seg at noen hadde skiftet toppakning tidligere, men de hadde vært uheldige og ødela gjengene i blokka. Her var det brukt løsgjenger og disse fungerte ikke slik som de skulle, så toppen satt faktisk ikke skikkelig fast i blokka.

En annen ting når det gjelder varmgang, er at etter du eventuelt har skiftet vannpumpe eller termostat, så må du lufte systemet, og dette kan være en vrien jobb om du ikke får ut all lufta. Og får du ikke luftet skikkelig så vil den koke igjenn.

Skrevet

Jeg og Haynes har skrudd litt nå...

Tok ut vannpumpa og sjekket den.. ikke slark eller no.. gikk fint rundt...

La termostaten i en kjele og kokte den... den åpnet som den skulle.....

Da er det bare en mulighet igjen eller....? Toppakning??!!! :(

Noen andre muligheter for å få det brekreftet at det er toppakning eller ikke...? kjipt å åpne opp alt også er den ikke defekt lissom...

Vannet så fint ut.. ikke misfarget.. Olje bruker den ikke nevneverdig..

Det er ikke varme i varmeapparatet selv om jeg har fylt vann til streken..

Når jeg åpner lufteskruen kommer det bare masse damp ut... Og etterhvert øker motortemp til over normalen... Kommer ikke noe vann ut av lufteskruen.. bare damp...

Ellers så har jeg den møkkafeilen som jeg har laget en tråd om linket til i første post..

Skrevet

Nå har jeg skrudd det sammen igjen og fylt opp vann sånn som Haynes forteller megat jeg skal gjøre.. Og det kom varme igjen!! :)

Åpnet lokket og luktet nedi der etter at jeg hadde latt den gå litt.. lukta bare sur f**** som frostvæske gjør...

Men den går fortsatt råttent som beskrevet i min andre tråd... Kan det være veivsensoren? Jeg skrudd den av nå og tørket av den.. var full av olje og drit, men det hjalp tydeligvis ingenting...

Eller kan det være toppakningen som gjør at den går sånn?

Og når jeg tenker på det så er det jo rart at vannet ble borte sånn.. vannet skal jo ikke gå noen steder uten at noe er feil...?

Skrevet

Har tatt kompresjonstest og trykktest av sylindra i dag.. viste avvik på syl 4 og litt mindre avvik på 5 og 6.. 1,2 og 3 var normale

Demonteringen av toppen er i gang..

Skrevet

En annen ting jeg kom til å tenke på, du kan skru ut en og en tennplugg og kjinne litt, spruter det vann ut av plugghullet, er det garantert toppakningen, du må i såfall kople vekk pluggledningene.

Nå kom vel denne litt sent da du har begynnt å demontere.

Skrevet
Har tatt kompresjonstest og trykktest av sylindra i dag.. viste avvik på syl 4 og litt mindre avvik på 5 og 6.. 1,2 og 3 var normale

Demonteringen av toppen er i gang..

Kor mye avvik var det??

Skrevet

Så det var noen ripeaktige saker på kammen min.. er det normalt?

Virker litt rart at det skal være sånne riper der synes jeg..

over.jpg

Oversiktsbilde.. Det er altså på innsugskammen at det er..

fitte.jpg

fisse.jpg

Hva mener dere??

Skrevet

Har ikke fått sjekka.. men hvordan er det teknisk mulig at det kommer slike riper uten at det har skjedd under produksjonen av kammen? Den skal jo ikke kunne bevege seg vertikalt...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...