Lien Skrevet Mai 11, 2006 Share Skrevet Mai 11, 2006 Hvordan fungerer dette egentlig? Noen med erfaringer? Har nemlig lyst til å ta med E23'n ut på banen, men vet ikke hvordan dette blir i kombinasjon med automat. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hakon Skrevet Mai 11, 2006 Share Skrevet Mai 11, 2006 har du lyst har du lov.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bunny Skrevet Mai 11, 2006 Share Skrevet Mai 11, 2006 Dersom du kun skal kjøre runder så er det vel ikke noe problem, selvfølgelig er det lettere med manuell. Du vinner nok ikke noen breisladdkonkurranse med den... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hartgecab Skrevet Mai 11, 2006 Share Skrevet Mai 11, 2006 Bare å tute og kjøre det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 11, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2006 Ja jeg har tenkt litt på det, og jeg tror nok det skal gå bra hvis jeg låser den i andre og setter den i sport. Girkassa girer jo tross alt ikke fra 1. til 2. før rundt 90-95 km/t, så hvis jeg klarer holde turtallet over 3000 så skal det nok gå bra Blir i hvertfall morro hvis jeg får summet meg til det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 11, 2006 Share Skrevet Mai 11, 2006 Ja jeg har tenkt litt på det, og jeg tror nok det skal gå bra hvis jeg låser den i andre og setter den i sport. Girkassa girer jo tross alt ikke fra 1. til 2. før rundt 90-95 km/t, så hvis jeg klarer holde turtallet over 3000 så skal det nok gå bra Blir i hvertfall morro hvis jeg får summet meg til det Du har dine 252 HK ved 5200 rpm, men de maksimale 380 Nm kommer først ved 2200 rpm... ergo har du ikke et spesielt stort register å spille på hvis du låser automaten i 2. gear og holder turtallet over 3000 rpm. Problemet med automatgear og banekjøring er at man ofte havner midt mellom to gear... og den eneste muligheten for ytterligere fornuftig akselerasjon er å vente (!) til motoren bygger opp mer turtall. Situasjonen forbedres ikke av en stor treg turbo og evt. diesel... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 11, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2006 Jeg skjønner hva du mener, og det var akkurat slike spørsmål jeg stilte opp i hodet mitt da jeg begynte å tenke mot banekjøring. Det er uansett bare en måte å finne ut av det på Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn 320 Skrevet Mai 11, 2006 Share Skrevet Mai 11, 2006 Girkassa girer jo tross alt ikke fra 1. til 2. før rundt 90-95 km/t Fra 1. til 2. ved 90-95 km/t? Det er bra kasse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 11, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 11, 2006 Fra 1. til 2. ved 90-95 km/t? Det er bra kasse Ja den er små rå for å si det sånn Men det er utrolig lett å miste lappen tror jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 12, 2006 Share Skrevet Mai 12, 2006 Er ikke noe problem å kjøre med automat i normalmodus på bane, men du må være litt oppmerksom hvis bilen din har kickdown. Er skummelt når den plutselig girer ned i en sving - been there done that. Men er jo ikke verre enn å være forsiktig med gassen i svingene, eller låse kassa i et gir som du jo nevner. Men når du setter kassa di i 2., bruker den ikke både 1. og 2. da eller? Uansett trenger du nok opp mot en 150-160 for Våler og Rudskogen, så jeg vet ikke hvor langt 2. gir går? HenrikE30+ kjørte jo sin E46 323CiA på Våler i fjor med R-dekk, så ut som det gikk unna det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 12, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2006 Jeg har ikke fått testet andre gir enda, og ja når jeg låser den i 2. så bruker den både 1. og 2. gir. Bilen har kickdown og det er som du sier meget stor sjanse for at det går galt hvis du bruker den i sving. Blir moro å få testet den i septemer på våler med bmwccn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sammigun Skrevet Mai 12, 2006 Share Skrevet Mai 12, 2006 .. dine 252 HK ved 5200 rpm, men de maksimale 380 Nm kommer først ved 2200 rpm... ergo har du ikke et spesielt stort register å spille på hvis du låser automaten i 2. gear og holder turtallet over 3000 rpm... 745'en har faktisk som du sier 380 Nm allerede ved 2200, men den kurven er også nesten helt flat opptil 4800, før den begynner å dabbe av. Tror nok 745 kan gi mye glede til deg, Lien.... Bare ikke kjør smykket i filler..... Forresten, sjekk ut denne linken.... http://www.autopower.se/powerborsen/ann ... ?id=196272 Hadde kontakt med han da jeg hadde min 745, men fikk aldri summet meg til å få gjennomført dette... Er jo SINNSYKT billi trim!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 12, 2006 Share Skrevet Mai 12, 2006 745'en har faktisk som du sier 380 Nm allerede ved 2200, men den kurven er også nesten helt flat opptil 4800, før den begynner å dabbe av. Tror nok 745 kan gi mye glede til deg, Lien.... Bare ikke kjør smykket i filler..... Akselerasjon handler om effekt... så jeg tenkte faktisk mest på at jobben skal gjøres innenfor snevre 2200 rpm... altså omtrent som en dieselmotor... Ellers er jeg enig med deg i at Lien burde være litt forsiktig med en slik klassiker av en BMW modell... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lien Skrevet Mai 12, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2006 Og det er akkurat det jeg skal, ta vare på den! Tenkte bare å ta den med på en runde på banen for å se hvordan det oppfører seg.. Når det gjelder trim så blir det minimalt. Bilen har gått 300k og jeg vil ikke påføre den unødvendig mye slitasje, slik at den skal holde lenge. Det blir muligens en chip, men kommer da ikke til å ta ut mer enn rundt 300 gamp siden motorn begynner å bli "innkjørt" . Dere kan bare ta det med ro. Denne bilen er ikke for at jeg skal skamkjøre den. Målet er å vinne "beste originalbil" på BMWCCN, noe jeg veit jeg må streve etter, siden det er en del usedvanlig strøkne E24'er og 3.0Csi'er i klubben! For ikke snakke om original 2002 turbo. Når du snakker om akselerasjon bmwe9 (korrekt meg hvis jeg jeg missforstår), så mener du altså at akselerasjonen min er best opptil 2200 rpm siden der er momentet størst? Det vil jeg si meg uenig i siden turbo'en slår inn på rundt 2800 rpm og effekten fortsetter å øke frem til 5200 (effekt topp), og det er jo her det sparker Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Mai 12, 2006 Share Skrevet Mai 12, 2006 Når du snakker om akselerasjon bmwe9 (korrekt meg hvis jeg jeg missforstår), så mener du altså at akselerasjonen min er best opptil 2200 rpm siden der er momentet størst? Det vil jeg si meg uenig i siden turbo'en slår inn på rundt 2800 rpm og effekten fortsetter å øke frem til 5200 (effekt topp), og det er jo her det sparker Nei... du misforstår åpenbart hva som er denne motorens karakteristik (M102/M106). Først og fremst... når motoren har et maksimalt moment ved 2200 rpm betyr det faktisk at turbo´en har et maksimalt trykk ved nettopp 2200 rpm. Din fordel er imidlertid at trykket så er konstant frem til og med 4800 rpm (turbotrykket øker imidlertid ikke) og det betyr at du har 380 Nm tilgjengelig over et rimelig stort register. At motoren så maksimalt har 252 HK ved 5200 rpm har med turtall å gjøre... imidlertid er denne motoren alt annet enn en turtallsmaskin. Dagens E90 330i henter f.eks 258 HK først ved 6600 rpm... og E46 M3 henter 343 HK først ved 7900 rpm. Hvorfor valgte BMW så et motorkonsept med mye moment ved få omdreininger og maksimalt antall hestekrefter ved ditto få omdreinger på motoren ? Da BMW kom med E23 745i var akkurat denne fidusen med en flat effektkurve for en turbomotor "state of the art"... dvs. en teknisk revolusjon. Nettop E23 745i var BMW´s svar på Mercedes-Benz W126 500SE/L´s relativt "late" V8 motor på 5 liter og 231-240 HK. BMW hadde på begynnelsen av 80-tallet ingen V8 maskin så deres kompromis ble en stor rekkesekser (M30) med turbo. Selvfølgelig var denne motoren ikke 100% vellykket i relasjon til standarden for dette markedet og nettopp derfor ble E32 både en spesielt viktig modell for BMW og en milepæl for BMW (les: E32 750i ble da også hypet til de helt store høyder). Hva er så konklusjonen ? Jo... BMW var på begynnelsen av 80-tallet en annen bilprodusent enn i dag... knapt så stor og knapt så "premium". E32, E34 og E36 var med all respekt faktisk begynnelsen på BMW slik vi kjenner BMW i dag... disse modellene var kvantesprang fremover i relasjon til kvalitet, finesse og ikke minst markedsføring. E23 og kanskje spesielt E28 er fine modeller, men de levde av økonomiske årsaker deres liv i skyggen av Mercedes-Benz. BMW hadde på dette tidspunktet ikke finansielle muskler til å ta opp kampen direkte mot Tyskland´s tradisjonelle kvalitetsbilprodusent nummer en. Ergo var E23 745i et kompromis... ikke et dårlig kompromis, men allikevel et kompromis... i forhold til f.eks Mercedes-Benz toppmodell W126 500SE/L. Denne modellen hadde mellom 231 og 240 HK (med eller uten katalysator) ved 4750 rpm og rundt 400 Nm ved 3000 rpm. Mercedes-Benz satte med andre ord standarden for markedet og BMW konstruerte deres alternativ... på godt og vondt. Audi var forøvrig nesten ikke påtenkt... ur-quattro´en hadde akkurat gjort en revolusjon innenfor rally, men hverken A4, A6 eller A8 var utviklet ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå