Gå til innhold

Hvor mye kan kreves når ei 6mnd gammel bakluke ruster?

Bør jeg kreve å få ny bakluke?  

63 stemmer

1. 1. Bør jeg kreve å få ny bakluke?

• Ja
      42
    • Nei
      2
    • Herregud -nå må du slutte å klage...
      3
    • Kontakt BMW Norge...
      16

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk for 6 mnd siden byttet bakluke på min E46 pga rust. Nå har jeg oppdaget rust på den nye. Verkstedet godtar at dette er en reklamasjon og vil pusse ned rusten og lakkere luka på nytt.

Jeg mener den bør byttes. Mer om saken:

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=228696#228696

Jeg tror faktisk jeg er villig til å kontakte en advokat om verkstedet ikke føyer seg...

Skrevet

Skriv en mail om hele historien til BMW Norge. Send med bilder som du har tatt og forklar situasjonen nøye. Få med at du forlanger ny bakluke og ikke legg skjul på alt "dritt-arbeidet" de har gjort ved Strandveien Auto.

Skrevet

Kjør dem knallhardt, ikke gi deg. Få det i aviser eller TV2 hjelper deg om nødvendig. BMW har laget en del dritt enten vi liker det eller ikke, og det må de ta ansvaret for.

Skrevet

Hvis en bakluke ruster på 6 mnd må det jo være en produksjonsfeil på den,hadde det vært 6 år så kunne jeg skjønt det,mulig den vil bli mer holdbar når verkstedet tar jobben,mulig det er en svakhet i nye som de vet om og fikser.

Skrevet

Verkstedet har rett til og rette opp på den måten de mener er best, du kan ikke kreve ny i dette tilfellet.

Du er ingen fagman men det skal liksom verksted være, så her må du nok bare godta verksted sitt løsning.

Skrevet

Nei, vet at verkstedet har rett til å få reparere etter seg, men man får som regel ny bakluke når den ruster før rustgarantien går ut; det var derfor jeg fikk ny luke - fordi den hadde begynt å ruste etter 5 år. Og nå har den nye luka begynt å ruste etter 6 mnd. Noe er jo fundamentalt galt. Har jeg ikke da krav på ny luke ihht rustgarantien? Hvorfor skal jeg ikke få ny luke når den ruster etter 6 mnd når jeg fikk det når den rustet etter 5 år?

Dersom det er bra nok å pusse ned rusta og lakkere luka på nytt, hvorfor ble da hele luka byttet for 6 mnd siden?

Siden jeg måtte reklamere pga dårlig arbeid sist de byttet luke føler jeg at denne luka nå har ført til mye besvær, og når den nå attpåtil begynner å ruste føler jeg at man har krav på en behandling som gjør at jeg kan føle meg trygg på at problemene er borte.

BMW markedsføres som en bil for entusiaster, og da mener jeg også at verkstedene bør følge opp dette med å utføre faglig kompetent arbeid. Dersom du ser de første innleggene i linken i mitt første innlegg i denne tråden ser du at følgende var feil etter at jeg fikk ny luke:

* Høytsittende bremselys fungerte ikke

* innmat i ene baklys i bakluke var løs og laget skranglelyder

* Bakluke var ikke lakkert på innsiden så man så grunning når man åpnet bagasjerommet

* Bakluka var montert skeivt slik at åpningene rundt var ulike

* Det var skader etter verktøy på ulike steder der de har brukt dette (verktøy har glippet og skadet lakk)

Verkstedet brukte en dag på å bytte bakluke og 3 dager på å utbedre feil etter byttingen. Når luka ble byttet spurte jeg om det ikke holdt med en sliping og lakkering og fikk god forklaring på at det ikke var bra nok; når det hadde begynt å ruste var galvaniseringen ødelagt og det var ikke noe som var like bra som orginal galvanisering. Derfor måtte luken byttes. At det nå holder å pusse og lakkere kan jeg derfor ikke forstå. Når "det beste", altså ny luke, ruster etter 6 mnd er det noe fundamentalt galt og spørsmålet kan derfor være om jeg har krav på ny luke ihht rustgarantien når en 6 mnd gammel luke ruster (noe jeg hadde når en 5 år gammel luke rustet).

Skrevet
Verkstedet har rett til og rette opp på den måten de mener er best, du kan ikke kreve ny i dette tilfellet.

Du er ingen fagman men det skal liksom verksted være, så her må du nok bare godta verksted sitt løsning.

Så jeg skal stole på fagmenn som har utført så dårlig arbeid? De samme fagmennene som sa at min 5 år gamle luke måtte byttes fordi det da ikke var bra nok å pusse og lakkere. De samme fagmennene som utføre bytting av luken som var skeivt montert, ulakkert på innsiden, uten at høytsittende bremselys fungerte, som hadde laget riper og sår pga verktøy som hadde glippet og som ikke hadde montert innmaten i baklusene skikkelig så de skranglet?

Ja; det er fagmenn, og de har alltid rett, tror jeg, derfor tror jeg på deres uttalelse om at rust ødelegger galvaniseringen og luken må byttes, som de sa til meg for 6 mnd siden. Problemet er at de nå sier noe annet. Og ja, de er fagmenn så de føler ikke at yrkesstolteten deres er krenket når jeg reklamerer. De tenker ikke på kostnadene for eget verksted, men kun på å gjøre meg fornøyd. Eller var det motsatt?

Skrevet

Snakket forresten med NAF og de mente helt klart at jeg ihht rustgarantien burde stå på kravene for å få ny luke. De mente at dette måtte reklameres på som en rustskade, akkurat som forrige gang jeg fikk ny luke.

Da er det litt opp til BMW - dersom de ikke godtar det så må de forklare meg hva som er forskjellen på denne reklamasjonen og den forrige - og da er det på en måte de selv som må bevise for meg at det er for dårlig arbeid med lukebytting/lakkering som er årsaken til rusten - og da har de på en måte automatisk tapt...

NAF er uansett villige til å hjelpe meg med en slik "plankekjøring" som denne saken er dersom det skulle være nødvendig.

Snakket deretter med BMW Norge som skulle ta en snakk med aktuelt verksted. De var også enig i at dersom min fremstilling av saken er korrekt (noe jeg såklart kan dokumentere) så er dette en uheldig sak for BMW, som ønsker å være ett "Entusiast-merke" og således også bør etterstrebe å tilfredssitille entusiaster i alle kvalitetsledd - også ettermarkedet og service.

Skrevet

Greia er ganske enkel.

De fikk første luke dekket av fabrikken dermed ville de prøve å gjøre deg fornøyd, og fortalte om fordelene med å bytte luke.I praksis får du da en dårligere del, ettersom alle karroserideler for ettermerkedet blir laget av under kontraktører.

Nå må DE selv betale for en evt ny luke og det vil de naturligvis ikke, så de vil da reparere den du har ved å slipe ned, legge et annet grunnstoff og lakkere oppigjen.

Hemmeligheten er at alt stål ruster spørsmålet er bare hvordan man kna forsinke dette.

Det finnes mange måter å gjøre dette, men det hele starter mye tidligere enn en ferdig luke, det starter med stålkvaliteten, jo renere stålet er jo lenger tid tar det for stålet å bli korrodert.

Når man så har ferdig stål bruker tydeligvis BMW galvanisk sink på lukene sine. Det er en priosess som må gjøres i et lufttett rom, slik at ikke det galvaniske belegget begynner å korrodere med en gang, for sink er bare et belegg som står lavere på spenningskjeden enn stål, slik at det irrer først, dermed er stoffet flyktig og irr er jo lufttett og vil i såmåte gi en utmerket beskyttelse.

Problemet er at man må lege lakk før irret på zinken kommer og derfor må sinkprosessen og lakkering komme rett etter hverandre.

Når luke nå er galvanisk beskyttet og lakkert vil den være beskyttet på en god måte, problemet er at det galvaniske belegget er både dyrt og tungt så man ønsker at det skal være så tynt som mulig.

Ofte for tynt...

Den nye luken din har nok enten ikke blitt galvanisert, eller de har slipt på gruninga der før de har lakkert den.

En reperasjon vil antagelig ikke vare like lenge som en ny luke, men de har altså rett til å kreve å utbedre feilen.

Jævla kjip historie og veldig vanlig for oss som vanker i MB miljø...

Skrevet

Hva om jeg vikler det annerledes da;

Når man får rust på panser/bakluke reklamerer man på dette og får ny luke/panser dekket av BMW Norge.

Jeg har fått dette på bakluka. Men har nå fått rust igjen. Jeg raklamerer på at det er rust på luka, og ikke på forrige jobb. Bilen har fortsatt rustgaranti.

Hva er da forskjellen? Burde jeg ikke få ny luke siden den ruster - det er jo det jeg reklamerer på. Ikke på jobben - den ble jo ferdigstilt av verkstedet for 6 mnd siden så den er jeg ferdig med... Verkstedet ringte meg jo å sa at bilen var ferdig - og de har i tillegg fått bilen i 3 ekstra dager for å utbedre feil som jeg som ikke er fagmann, kunne påpeke etter at verkstedet hadde overlevert bilen "ferdig" til meg.

Skrevet

Det løser seg for snille gutter :-)

Trolig årsak til rusten er at det er liten avstand mellom bakrute og bakluke. Bakluka på E46 Touring er som en "magnet" på dritt og lort, og trolig har store sandkorn lurt seg inn i sprekken mellom luke/rute og gnisset.

Verkstedet ønsker å se på denne avstanden å "justere" den slik at den er korrekt, for så å pusse, grunne og lakkere. Samt gi meg en "garanti" på at den nye luka vil vare i minst 2 år uten rust.

Dette er ett bra alternativ siden bilen har 6 års rustgaranti som går ut i september. 6 år er alt BMW ønsker å garantere meg en rustfri bil, og således trenger de rent juridisk ikke å reparere dette på en måte som holder lenger enn til september.

En ny luke trenger ikke å være noen super-løsning; den jeg har nå var jo ny for 6 mnd siden. Da er det bedre at jeg får ordnet dette på en måte verkstedet mener er fullgodt, samt at jeg får en utvidet rustgaranti på bakluka.

Om man har noe negativt å si om arbeidet verkstedet har utført, må jeg iallefall si at vedkommende som håndterer kundeklager er grei å snakke med, og han ordner opp, selv om det selvsagt er irriterende med slike "ekstrarunder". Jeg håper bare jeg slipper mer pes med denne bakluka i fremtiden :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...