Gå til innhold

Henger på turtallet

lwin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har nylig kjøpt en 97 mod. E39 520i (140000km). Og har i den forbindelse et litt spesielt spørsmål.

Jeg synes den "henger" vel lenge på turtallet når jeg gir gass. La meg forklare: Hvis jeg f.eks. skal raskt ut på veien og drar den til 4000 rpm i 1. gir. så bruker den ganske lang tid på å synke ned til 3000 rpm, der det er naturlig å legge inn 2. gir. Jeg må liksom vente i over 3 sekunder før jeg kan slippe kløtsjen for å få et behagelig girskift. Hvis jeg er litt for rask så "hopper" bilen fremover. Dette er ekstra plagsomt når den er kald da den henger spesielt lenge rundt 1500 rpm. Er det meningen det skal være slik?. Noen som har tenkt over dette?

Litt vanskelig å forklare, men håper dere forstår hva jeg prøver å si :)

Bra forum BTW!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Liker ikke høyt turtall på kald motor. Hvis jeg gir gass når jeg slipper ut kløtsjen så gjør jeg egentlig motsatt av det jeg bør gjøre. Problemet er at turtallet faller veldig sent nedover i registeret, nesten som den henger på gassen.

Min første BMW ja, for en åpenbaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innspill.

Jeg skal en tur innom BMW-verksted i løpet av neste uke så jeg får ta å prate med dem da, men siden jeg fortsatt har litt igjenn av garanti perioden så tipper jeg dem sier at det skal være sånn.

Jeg hadde den på NAF test før jeg kjøpte den og der påpekte de en feil ved gass-spjeld potensiometeret, det kan vel kanskje ha noe med saken å gjøre. Problemet er at BMW folka benekter at denne feilen eksisterer da de ikke får den opp på sitt testustyr (sier de iallefall). Dilemma.

En annen tig jeg har lagt merke til at den er vanskelig å gire fra 1. til 2. , spesielt når det er kaldt, den glir ikke så bra mellom girene, i telleg høres det ut som noe mekanisk ulyd under der. Håper det ikke er synkroniseringen som begynner å bli slitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...