lwin Skrevet Mai 11, 2006 Share Skrevet Mai 11, 2006 Hei, jeg har nylig kjøpt en 97 mod. E39 520i (140000km). Og har i den forbindelse et litt spesielt spørsmål. Jeg synes den "henger" vel lenge på turtallet når jeg gir gass. La meg forklare: Hvis jeg f.eks. skal raskt ut på veien og drar den til 4000 rpm i 1. gir. så bruker den ganske lang tid på å synke ned til 3000 rpm, der det er naturlig å legge inn 2. gir. Jeg må liksom vente i over 3 sekunder før jeg kan slippe kløtsjen for å få et behagelig girskift. Hvis jeg er litt for rask så "hopper" bilen fremover. Dette er ekstra plagsomt når den er kald da den henger spesielt lenge rundt 1500 rpm. Er det meningen det skal være slik?. Noen som har tenkt over dette? Litt vanskelig å forklare, men håper dere forstår hva jeg prøver å si Bra forum BTW! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Scirre Skrevet Mai 11, 2006 Share Skrevet Mai 11, 2006 kan du ikke bare kjøre 1. giret til 3000? eller gi litt gass når du slepper ut kløtsjen? din første bmw forresten? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lwin Skrevet Mai 12, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2006 Takk for svar! Liker ikke høyt turtall på kald motor. Hvis jeg gir gass når jeg slipper ut kløtsjen så gjør jeg egentlig motsatt av det jeg bør gjøre. Problemet er at turtallet faller veldig sent nedover i registeret, nesten som den henger på gassen. Min første BMW ja, for en åpenbaring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet Mai 12, 2006 Share Skrevet Mai 12, 2006 Det er ikke vanlig nei, sjekk om gasswiren er i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lwin Skrevet Mai 12, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 12, 2006 Jeg har sjekket gasswiren, den er ok. Begynner å lure på om BMW bruker noen massive svinghjul på disse motorene..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Patrick B Skrevet Mai 13, 2006 Share Skrevet Mai 13, 2006 er ikke uvanlig at gassviren er treg, litt smøring kan hjelpe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ronny M Skrevet Mai 13, 2006 Share Skrevet Mai 13, 2006 Den skal falle raskt ned på turtallet, så her er det noe galt. Hvis ikke det er noe galt med gassvaieren så ville jeg kjørt en tur innom et BMW verksted for å få tatt en diagnosetest. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kaptein Vom Skrevet Mai 13, 2006 Share Skrevet Mai 13, 2006 Det virker som du har en treg tomgangs stiller. Da får du problemer med høy tomgang, samt at den går tregt å få ned turtallet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lwin Skrevet Mai 14, 2006 Forfatter Share Skrevet Mai 14, 2006 Takker for innspill. Jeg skal en tur innom BMW-verksted i løpet av neste uke så jeg får ta å prate med dem da, men siden jeg fortsatt har litt igjenn av garanti perioden så tipper jeg dem sier at det skal være sånn. Jeg hadde den på NAF test før jeg kjøpte den og der påpekte de en feil ved gass-spjeld potensiometeret, det kan vel kanskje ha noe med saken å gjøre. Problemet er at BMW folka benekter at denne feilen eksisterer da de ikke får den opp på sitt testustyr (sier de iallefall). Dilemma. En annen tig jeg har lagt merke til at den er vanskelig å gire fra 1. til 2. , spesielt når det er kaldt, den glir ikke så bra mellom girene, i telleg høres det ut som noe mekanisk ulyd under der. Håper det ikke er synkroniseringen som begynner å bli slitt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå