Gå til innhold

Min 328iCa Prosjekt sommerbil


 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har akkurat ervervet en 1995 328i Cab

Den er langt fra strøken og har en del åpenbare mangler, jeg tenkte å la noen som kan BMW godt få gå igjennom den og servere meg en liste over hva jeg bør fikse rent teknisk, om noen føler seg kallet eller vet om noen dyktige verksteder si i fra.

Jeg driver jo stjerneservice, men kjenner stort sett best til MB.

Jeg er en underlig skrue, da jeg normalt er med andre å kjøper bil er det aldri noe problem, men når jeg selv kjøper bil virker det som om jeg mister all fornuft, og bare handler.

Denne var nok ikke på langt nær så bra som jeg håpet...

Her er noen bilder

BMW3.jpg

BMW4.jpg

Når jeg nå tenker på å gjøre noe med bilen så er det for å få et bedre look.

Selv har jeg kommet frem til at jeg må ha en M3 front.

Kan få en uoriginal del fra Veng men er det noe å satse på? og er dette bolt on eller må jeg modde noe?

M3 sideskjørt hadde jo vært pent, men jeg frykter at slike ting er veldig dyrt...

Jeg vet jeg ikke er typen som bruker tid foran pc'en til å lete etter ting på feks ebay så jeg tror jeg må finne det enten hos forhandlere eller en av mine leverandører...

Så bilen til hagpost og ble veldig gira på de lyktene hans, spesielt ettersom mine er blitt gule...

Angel eyes er noe MB gutta går å misunner BMW folk, ikke kan vi kopiere det heller da blir det jo bare desperat...

Nå vil jeg ha dette på min BMW, hvor får jeg tak på lykter til en hyggelig pris, det er jo kjekt om det er linselys da er det en viss fare for at det blir xenon innsatser også...

Men skal jeg ha Xenon innsatser må jeg jo ha lyktepussere og nivåsensor, da må jeg ha ny grill, noen nevnte at det er nye nyrer fra 96 elns, kanskje det også er en ide??

og da må jeg ha nyrer...

Ser ut til at jeg kan få alle front plastdelene (fanger, lister, nyrer og grill) til omlag 3000,- det må da være rimelig? (Riktignok ikke originalt da)

Så må jeg vel senke litt, men jeg er litt bekymret da jeg ikke syns karroseriet virker veldig stivt, det wobler liksom litt (er vel ganske vanlig på cab) så jeg tenker da på feks H&R sitt senkesett som senker 40/10, noen som mener noe om dette?

Til å stive av karroseriet hva bør man tenke på?? Hjelper det mye med tårnsavstivere mellom fjærbena?

Bilen må som dere ser lakkes helt ned, det er også noen riper og steinsprut på resten av bilen, og dermed må jeg vel hellakkere, i den forbindelse dukker det opp andre elementer, som feks støtfanger bak, og sideskjørt (igjen)

Dernest er det jo noe rust som må taes, og pokker dette bare renner på...

Jeg har tenkt å montere en DVD spiller med motorisert skjerm (Selger slike) og i den forbindelse må jeg jo gjerne finne meg noen bedre høytalere, (De originale, vistnok det lille settet) er jo ikke akkurat noe man mister hatten av... Så har noen noen gode forslag til høytalere som går på originalplass eller så i bilen?

Har ikke lyst på et utseende som skriker stereoanlegg, lang vei, er jo bare interessert i å få det litt bedre enn i dag.

Setene må lakkes om, det er relativt mye tegn til slitasje og førerstolen er vel så godt som utslitt, jeg har ikke noen store planer om å betale et halvt statsbudsjett for å få nye skinntrekk fra BMW (antar at dette også til BMW er svindyrt?) men Multibil lakker skinnet for deg og får det meget bra (Sett et par biler fra MB miljøet som har gjordt dette med meget godt resultat)

Så langt har jeg ikke gjordt stort med bilen, mens å har jeg bare hatt den i to dager også da...

Byttet Wiscovifte

Byttet olje og filter.

Byttet vinduspussere.

Bestilt ny frontrute

Innspill og ideer er velkommne.

Ja og en ting til slutt, noen har mistet hele mappen til bilen både service heftetet og instruksjonsbok og hva nå enn ellers som måtte være der. Derfor trenger jeg et par ting.

Instruksjonsbok (Gjerne tysk) Servicehefte, men det kjøper jeg vel hos BMW? Mappen, er sikkert i skinn eller noe slikt?

Men uansett hvordan er service intervaler og hva skal gjøres?

Hvordan stiller man tilbake service indikator, har forstått at det er en blinkkode sak på multikontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lite respons her, jeg får spørre mer enkelt vis....

1. Jeg har bestil H&R senkesett 40/10 da jeg tror det vil hjelpe, nå krenger sen så mye at de originale skvettlappene går i bakken...

Finnes det kraftigere stabstag?

2. Vil tårnavstivere hjelpe mye?

3. Angel Eyes, hvilke skal man gå for?

Kan få fra Hella til omtrent 5000,- ganske dyrt, men de var vist veldig bra....

In.Pro sine vil ikke min leveranødr selge meg, de mente at da måtte jeg kjøpe gullfisk også...

Noen som har tips til hvilke og hvor jeg evt bør kikke?

Jeg har stilt tilbake service indikatoren, for oljeservice, men jeg må vel ta resten av en storservice også vil jeg tro, det lyser inspection enda når jeg skrur på tenninga, men alt slukker ved start....

Betyr det at alt er ok når det slukker etter start? kommer også opp en liten klokke som vistnok skal bety tid for utbytting av bremsevæske.

Bilen har ASC+T det betyr egentlig at man bør bruke DOT5.1 eller er det greit med DOT4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående angeleyes så synest jeg hella sine har for små ringer. ser litt rart ut.

jeg har selv inpro lykter og er veldig fornøyd med de bortsett fra at det er litt svakt lys fra ringene.lyktene ser nesten ut som de orginale.

vet at mange liker fk sine lykter, og de har jeg ingen erfaring med bortsett fra at jeg har fk klarglass tåkelys. de kan man godt ha gullfisk i. verste "mannsjit" jeg har hatt. ene lykteglasset datt av bare jeg såg på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OS og GS bildeler har vel kampanjetilbud på FK lyktene med angeleyes, kan ikkje huske at noen har klaget på akkurat de? koster vel 25-2600kr nå, jonte på forumet her kan vel skaffe deg den mappen du mangler i skinn..ser veldig bra ut..

Ellers kan eg si at den kopifronten..usikker på hvilken type du snakker om, fins 2 ser du..den første som kom hadde listene helstøpte i fangeren mens den andre har løse lister slik som den orginale har..denne siste typen ser veldig bra ut! eneste er at den har den lille listen under fanger støpt på, men dette er gjort MYE bedre enn den første som kom..

Min bror har en sånn fanger liggende og eg hadde ikkje "anket" på å kjøpe en slik en istedenfor en dyr orginal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humm, det er snakk om en der det er løse lister, komplett med løselister og fangeren, ny grill og nye nyrer koster omlag 3000 det tror jeg er ganske gunstig.

Er litt usikker på om jeg skal bytte nyrene og grillen, hva mener dere?

Humm, In.Pro har levert helt ok baklykter til MB, har solgt det et par ganger, får vel høre med en annen leverandør da hva de skal ha...

2600,- var jo grei pris det egentlig, får sjekke GS nå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite respons her, jeg får spørre mer enkelt vis....

1. Jeg har bestil H&R senkesett 40/10 da jeg tror det vil hjelpe, nå krenger sen så mye at de originale skvettlappene går i bakken...

Finnes det kraftigere stabstag?

2. Vil tårnavstivere hjelpe mye?

3. Angel Eyes, hvilke skal man gå for?

Kan få fra Hella til omtrent 5000,- ganske dyrt, men de var vist veldig bra....

In.Pro sine vil ikke min leveranødr selge meg, de mente at da måtte jeg kjøpe gullfisk også...

Noen som har tips til hvilke og hvor jeg evt bør kikke?

Jeg har stilt tilbake service indikatoren, for oljeservice, men jeg må vel ta resten av en storservice også vil jeg tro, det lyser inspection enda når jeg skrur på tenninga, men alt slukker ved start....

Betyr det at alt er ok når det slukker etter start? kommer også opp en liten klokke som vistnok skal bety tid for utbytting av bremsevæske.

Bilen har ASC+T det betyr egentlig at man bør bruke DOT5.1 eller er det greit med DOT4?

1.

H&R er et velkjent kvalitetsmerke som du helt sikkert vil bli fornøyd med. Men, det er VIKTIG at du også setter på nye dempere, samt bytter ALLE topplager, og bolter/muttere når du først er i gang (disse tingene koster ikke mye). Hva ang. stabstagene dine så vil jeg at du skal gi meg de siste 7 sifferne i rammenr. på bilen. På den måten skal jeg finne ut hvilke stag som er på bilen din og evt. hvilke som er best å oppgradere til. Det var mange forskjellige tykkelser til E36. Det beste er vel kanskje å gå for noen hule stag fra en av amerikas spesialprodusenter.

2.

Din bil, som så og si alle cabrioer, har det største problemet i LENGDEretningen hva ang. flexing. Tårnstag vil nok ikke gjøre underverker, men selvfølgelig, alle monner drar...

3.

Har INGEN peiling på verken styling eller stereo.

Alt er OK hvis lampen slukker etter start.

Hva ang. DOT 4 vs DOT 5 så kommer det litt an på kjørestil også... Min filosofi: Hvis du er i tvil, gå for det beste :D

Ellers vil jeg legge til at du med fordel kan skifte foringer her og der. Det gjør underverker! Nye bærearmer foran er et must og i så tilfelle skal du bestille bærearmer fra E30 - samme geometri, men foringene er stumme. Dette fører til minimalt med ekstra støy (virkelig minimalt), men gjør underverker for "fastheten". Videre bør du bytte til eksentriske bakre bærearmsforinger (fortsatt foran) fra E30 M3. Disse er langt med solide og stive enn de org. På bærearmene bak er det svært ofte at de fremre foringene (spissingsforingene) er slitne. Bilen vil da oppføre seg rart på veien og spore en del. Bytt disse! Gjerne til polyurethan. Nært sagt alle foringene i din bil kan du også kjøpe fra Powerflex. Dette forandrer bilen :D

Det var synd at du har kjøpt en bil som er i dårligere forfatning enn du hadde først regnet med. Ikke noe særlig kjekt ettersom det er ditt første bekjentskap med BMW(?). Du har ikke mulighet til å få den byttet?

Håper du i alle fall fikk en god pris da...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du skal bruke noen kr på bilen.

Jeg ville iallefall gått for en m3 front som er i hard plast.

Har selv "smelt" med glassfiber fanger og resultat var at begge lyktene knuste, grøftelysene gikk i stykker, grillen sprakk og fangeren (av glassfiber) sprakk alle veier..

Og jeg er overbevist at hadde jeg hatt en orginal fanger ville skadene vært MYE mindre.

Også hatt FK baklykter på bilen. De måtte limes med silicon ellers så kunne jeg ha startet ett akvarium bak der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen kikket jeg på for noen måneder tilbake. Jeg vurderte den sterkt, helt til jeg oppdaget noen skjult mangler. Også det at det ikke foreligger noen dokumentasjon på noen servicer eller lignende. Også km er noe uvisst. Tør jeg spørre hvor mye du gav for bilen? Tror den lå ute for 119 000 når jeg vurderte det, men skulle fått den for 100 000 inkl alt av reg. + avg. Håper du er klar over det som er med bilen, og at du er fornøyd. Den gikk i hverfall veldig bra, og var morsom å kjøre. Send en PM hvis det er noe du lurer på, kansje jeg kan svare deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen kikket jeg på for noen måneder tilbake. Jeg vurderte den sterkt, helt til jeg oppdaget noen skjult mangler. Også det at det ikke foreligger noen dokumentasjon på noen servicer eller lignende. Også km er noe uvisst. Tør jeg spørre hvor mye du gav for bilen? Tror den lå ute for 119 000 når jeg vurderte det, men skulle fått den for 100 000 inkl alt av reg. + avg. Håper du er klar over det som er med bilen, og at du er fornøyd. Den gikk i hverfall veldig bra, og var morsom å kjøre. Send en PM hvis det er noe du lurer på, kansje jeg kan svare deg ;)

Jeg vet, kjenner de som har utført servicene på bilen og stoler på at det er greit.

Som jeg sikkert sa over her så ble jeg litt blendet av sol og strålende vær da jeg så på den og slo til, det er jo ikke så farlig var snakk om noe i samme leia som du ble tilbudt, men jeg kjøpte den som oppkjøper og dermed er det jo litt andre betingelser.

Det er mange ting som gjør meg litt skeptisk til den bilen, men jeg har nå kikket litt grundigere på den og selv om jeg ikke kan en dritt om BMW tror jeg ikke bilen er totalt gal.

Virket som om prisen er lav for en 2,8 liter og den går helt greit.

Billig å kjøre med er den også (Jeg kommer fra 4,2liters V8)

Tanken var å beholde S-klassen og ha denne som sommerbil, men så slo muligheten til å selge S-klassen til og da var det ikke mye å tenke på, så nå er dette min eneste bil, da G'en er til renovering.

Derfor håper jeg på mye sol og varme i sommer.

Tradisjonelt er jeg en som aldri gjør noe med bilen, men nå vil jeg ta i litt.

I dag monterte jeg DVD spiller med motorisert skjerm.

Har enda ikke fått den eksakte prisen på M3 fronten, og forventer å få den i morgen.

Jeg har bestilt (får det antagelig på Tirsdag) H&R senkesett 40/10

Ettersom jeg jo har G'en som vinterbil er det en dritt hvordan denne blir i forhold til vinterbruk, jeg har ikke behov for hardtop, og jeg har ikke behov for motorvarmer, men jeg tror jeg vil ha klimaanlegg, noen som har erfaring med å evt ettermontere?

Det må taes noen foringer, og Autopower på Kaldbakken skal få bilen for å ta traversj foringer på den. (Har påtatt meg en slik jobb på en e32 en gang og det lovet jeg høyt og hellig at jeg ALDRI mer skulle)

Dersom alt går som det skal kommer jeg en tur på Søndag til Valhal og da kan jo folk fritt få komme med tanker og ideer.

Jeg har ingen planer om å bruke en liten formue på bilen, men om jeg sier at jeg tar det litt etter hvert og er innstilt på å gjøre denne litt tøffere, men det er en vanskelig balanse,jeg er jo asiat av utseende og dermed er det ikke så mye som skal til før bilen blir vulgær med meg i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt noen deler.

M3 frontfanger, med lister og det nødvendige.betaler så lite at jeg bare måtte ta denne. Selv om den kanskje er i glassfiber. (betaler omlag 1600)

Klarglasslykter foran med "angel eyes" svart utgave, klarglassblinklys også de sorte, klarglass tåkelys. Alt fra GS bildeler.

Jeg håper og tror dette blir ok på bilen, men å få det klart til Rudskogen utgår, må ta noen forstillingsdeler også.

Nå venter jeg bare på å få delene og helt ærlig er jeg som en liten unge..

HenrikE30+

1. Tror også jeg blir fornøyd med senkesettet, har mange fonøyde kunder på H&R settene.

Gjærbenslager og slikt vil bli byttet, men dempere tror jeg må vente en liten stund, har fått en ide om at justerbare dempere er fint, men da må lommeboka få hvile litt først...

siste syv er ER55128

2 Helt enig det er lenden det vrir seg om men tror dere det blir værre med senkesett?

tårnstivere er jo kjekt, får se litt, monterer settet nå og tester, dessuten ser jo tårnavstivere tøft ut :-)

3. Bremsevæske, jeg bruker DOT5.1 dersom det ikke er galt, men det var bare et spørsmål om det var noen wiscositetskrav fra BMW.

Urk må jeg ha nye bærearmer, og foringer, skal inn på verksted den 24. noen som har slike deler liggende??

Altså Bærearmer til e30 og M3 e30 foringer,

Ja jeg driver et verksted selv, men etter å ha bytet traversjforinger på en e32 for en kunde en gang så lovet jeg å holde meg til det jeg kan nemmelig MB.

He he jeg ender alltid opp med å kjøpe biler som er dårligere enn formventet, det fordi jeg er alt for gira når jeg kjøper selv.

S-klassen jeg hadde før kostet jeg på (omregnet i priser til kunde) 90 000,- når jeg solgte den lovet jeg kjøperen å utbedre noe småtteri, så totalt påkost er omlag 100 000 på 13 måneder.

(Jeg har gjordt all jobben selv og forhandler jo MB deler så prisen er langt lavere for min del)

Antar at han som får bilen nå får et rimelig bilhold....

Nå får vi bare håpe at det ikke blir svimlende dyrt å få bilen fikset på verksted da....

Men altså foringer og slikt noen som har så jeg slipper å ta forstillingskontroll to ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det blir bra dette her Simen. Håper du er/blir fornøyd med bilen, og kan kose deg i sommer. Legg ut bilder av bilen nå som den får noen modifikasjoner. Er alltid artig å se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte kameraet i dag, men Angel eyes lyktene er montert, de jeg fikk fra GS var In.Pro som alle har advart meg mot, og til en pris langt over det jeg får de for selv....

Som om jeg ikke var irritert nok over merket ble jeg enda mer grinete når jeg så passformen...

Venter på tilbakemelding fra GS til uken.

Men bilder skal jeg prøve å få tatt i morgen, må bare vaske litt først.

Men traversj foringen er byttet, ba verkstedet samtidig sjekke om det var noe annet ved bilen jeg bør gjøre noe med, de svarte at alt allers virket ok...

Nuvel var under den i dag (på egen bukk) og jeg tror jeg går for å bytte stabstagsforinger og lenkearmer (knirkestag) når bærekulene blir dårlige får jeg se om det går å bytte til e30 bærearmer foran...

Lekasje fra diffhuset må nok taes, men det er nok ikke så ille som det ser ut til, for oljenivået er korrekt.

Har som vanlig noen spørsmål.

1.Hvaslags olje skal benyttes på kardang? Noen foretrukkne merker?

2. Hvaslags olje på girkasse? Står ATF på den , men det finnes mange ATF oljer.

Dessuten i MB sammenheng snakker vi om at Getrag kassene ikke er veldig holdbare hva kan jeg gjøre for å forlenge levetiden?

Noen spesiell olje?

Jeg er helt ny med BMW så unskyld all masingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...